جمعه, ۲ شهریور(۶) ۱۴۰۳ / Fri, 23 Aug(8) 2024 /
           
فرصت امروز

کمپانی عظیم مک دونالدز به عنوان یک ابرقدرت درعرصه اقتصاد، تجارت و مدیریت همواره مثال زدنی بوده است. امروزه این غول تجاری در عرصه بین الملل، با دارا بودن حدود 36200 شعبه در 119 کشور جهان، بزرگ ترین رستوران زنجیره ای جهان است و روزانه 69 میلیون نفر در این رستوران ها غذا صرف می کنند.

مک دونالدز دارای بیش از 420000 کارمند درسطوح مختلف شغلی است. آیین نامه ها، دوره های آموزشی و دانشگاه همبرگر در ایالات متحده، از دیگر موارد خاص متعلق به این کمپانی است. به دلیل گستردگی شعب و فعالیت ها، این کمپانی قدرتمند اثرات بسیاری روی اقتصاد، تعاریف اقتصادی و بازار کار در کشورها داشته است، مثال شاخص آن بیگ مک (مشهورترین ساندویچ در رستوران مک دونالدز) است.

این شاخص جهانی اقتصادی توسط موسسه اکونومیست درسال 1986 ابداع شد تا به عنوان یک راهنمای شفاف نشان دهد که آیا پول رایج کشور در جایگاه و سطح واقعی و صحیح خود قرارگرفته است یا خیر. تعریف این شاخص بسیار مبتکرانه و زیرکانه صورت گرفته و براساس تئوری برابری قدرت خرید (پرچیسینگ پاورپریتی) بیان شده است.

براساس این تئوری در بعد بین المللی می خواهد نشان دهد که نرخ تبدیل ارز  باید به کدام سمت حرکت کند تا توانایی خرید مایحتاج برای مردم یک کشور حفظ شود. به بیان دیگر این گونه متصور می شود که نرخ تبدیل ارز بین دو کشور باید به گونه ای هدایت شود که با قیمت سبد محصولات و خدمات مورد نیاز مردم (در اینجا نرخ یک همبرگر) در دو کشور برابری کند.

به عنوان مثال قیمت متوسط یک ساندویچ بیگ مک در کشور آمریکا در ژانویه 2017، درحدود 5.06 دلار و در چین با تبدیل نرخ ارز معادل 2.83 دلار بوده، پس شاخص بیگ مک می گوید که هر یوان چین در آن زمان دارای  44درصد کمبود ارزش نسبت به دلار بوده است. از زاویه ای دیگر این گونه می توان بیان داشت که شاخص بیگ مک در ارزهای رایج جهان نشان دهنده ارزش دلار در هرکشور است. 

اقتصاد همبرگری (برگرنومیکس) اساسا به عنوان یک ابزار دقیق سنجش انحراف معیار ارزها درنظر گرفته نمی شود بلکه وسیله ای سودمند است که تئوری تبدیل نرخ ارز را قابل فهم و ملموس تر می کند.

شاخص بیگ مک امروزه یک استاندارد جهانی شده و در کتب درسی و دانشگاهی مربوط به رشته اقتصاد آمده و حداقل در 20مطالعه و تحقیق دانشگاهی و آکادمیک به عنوان موضوع اصلی، مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است.

این شاخص انگشت اشاره به سمت این بحث دارد که «انتظار دارید میانگین قیمت یک همبرگر درکشورهای فقیر کمتر از کشورهای ثروتمند باشد به دلیل آنکه هزینه ها، خصوصا هزینه نیروی کار درکشورهای فقیر ارزان تر است.» همچنین شاخص قابل تطبیق و کاربردی دیگری که هم اکنون در48 کشور جهان استفاده می شود برگرفته از ارتباط بین قیمت ساندویچ بیگ مک و میزان تولید ناخالص داخلی هرکشور است.

ارتباط با نویسنده: leilagshirazi@gmail.com

دکترای مدیریت در رشته تجارت و بازاریابی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/EW6QVpyG
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه