امروزه اصلی ترین مسئله برندها این است که چگونه مشتری های جدید را به افرادی دائمی تبدیل نمایند. درواقع این مسئله از هر اقدام بازاریابی نیز مهمتر خواهد بود. در این راستا ممکن است تصور نمایید که حفظ یک مشتری، به افزایش تعداد آنها منجر نخواهد شد. با این حال این مسئله کاملا متفاوت بوده و اگر قدرت این امر را پیدا کنید که مشتری را حفظ نمایید، بدون شک آنها اقدام به تبلیغ برند شما به صورت ارادی خواهند کرد که این امر شما را در بهترین وضعیت ممکن قرار می دهد. درواقع اگر دید بلند مدتی در بازار خود دارید، بدون شک این اقدام برای شما نتایج فوق العاده ای را به همراه خواهد داشت، با این حال سوالی که مطرح است این است که چه اقداماتی در این زمینه، بالاترین نتایج را به همراه دارد؟ در ادامه 7 مورد از آنها را بررسی خواهیم کرد.
1-نحوه استفاده از محصولات را آموزش دهید
یکی از بدترین اتفاقات برای هر مشتری این است که احتمالا از تمامی قابلیت ها در کوتاه ترین زمان ممکن، آگاهی پیدا نخواهد کرد. این امر خود می تواند به تجربه ای تلخ و حتی اتفاقاتی ناگوار منجر شود. تحت این شرایط ضروری است که شما برای آموزش، پیش قدم باشید. درواقع تفاوتی ندارد که محصول شما در چه رده قیمتی قرار دارد. بدون شک آموزش اصل بسیار مهم خواهد بود. در این راستا هر برند باید با توجه به امکانات خود اقدام نماید. برای مثال ممکن است برای شما این امکان وجود داشته باشد که تا افرادی را موظف به آموزش نمایید. با این حال بهتر است که در این زمینه، به صورت مجازی اقدام نمایید. درواقع شما می توانید نحوه کار با محصول را ضبط کرده و آن را در سایت اصلی قرار دهید. این امر باعث خواهد شد تا افراد سریعا بتوانند به نیاز خود دسترسی پیدا کنند. در این راستا توصیه می شود که آموزش خود را محدود نکرده و حتی از ترفندها نیز غافل نشوید. تمامی این مسائل کمک می کند که افراد با آسودگی خاطر بالاتری از شما خرید نمایند. در آخر فراموش نکنید که تمامی این آموزش ها باید رایگان باشد. در غیر این صورت نتیجه ای را به دست نخواهید آورد.
مطلب مرتبط: راه هایی برای جذب و حفظ مشتری آنلاین
2-به بازخوردها توجه داشته باشید
در ابتدا نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید تنوع بالایی را در زمینه دستیابی به نظر مشتری داشته باشید. درواقع اگر انتظار داشته باشید که آنها به صورت طبیعی اقدام به چنین مواردی نمایند، بدون شک بدترین تجربه را به دست خواهید آورد. به همین خاطر همواره باید محرک هایی وجود داشته باشد تا آنها را به سمت چنین اقداماتی سوق دهد. در کنار این موضوع، نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که بازخوردها تنها برای کسب اطلاعات و بهبود برنامه ریزی ها نبوده و یکی از منابع اطلاعاتی بسیار مهم مشتریان و جامعه هدف محسوب می شود. به همین خاطر لازم است تا آنها را به خوبی منتشر نمایید. در نهایت صرفا خود را به پاسخ های کوتاه و نظرسنجی ها محدود نکرده و از افراد بخواهید که همواره شما را نقد کنند. در این راستا صرفا موارد کلی را مورد توجه قرار نداده و حتی از افراد بخواهید که به عملکرد کارمندان شما نیز امتیاز بدهند. تمامی این موارد کمک خواهد کرد تا به بهترین شکل بتوانید مشکلات را شناسایی کرده و برای آنها برنامه ریزی نمایید.
3-تنها به اینترنت محدود نباشید
درواقع یکی از نیازهای اصلی مشتریان این است که به صورت مداوم با شما ارتباط داشته باشند. در این راستا توصیه می شود که برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. درواقع بدون برنامه ریزی شما زمان زیادی را از دست خواهید داد. برای مثال شما می توانید روزهای پایانی ماه را به ایجاد نشست برای مشتریان باسابقه اختصاص دهید. این امر باعث خواهد شد تا ارتباطی بهتر صورت گیرد و بتوانید آنها را برای وفادار ماندن به برند خود، ترغیب نمایید. درواقع نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید پیگیر ارتباط خود با مشتریان باشید. در غیر این صورت بدترین نتایج ممکن را به دست می آورید. برای مثال ممکن است یک مشتری برای مدتی از شما خرید نکرده باشد، تحت این شرایط شما باید پیش قدم در پر رنگ کردن مجدد ارتباط خود باشید. درواقع این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که مشتری گزینه های متعددی دارد. با این حال این امر برای شما صادق نبود و لازم است تا جامعه هدف خود را به هر صورتی نگه دارید.
4-باشگاه هواداری ایجاد نمایید
یکی از طرح های بسیار مفید این است که به صورت علنی نشان دهید که در تلاش برای حفظ مشتریان خود هستید. در این راستا می توانید آنها را به سهامداران هرچند کوچک شرکت خود تبدیل کنید. درواقع یک اقدام خوب در این زمینه این است که به اقدامات انجام شده از سوی سایر برندها توجه داشته باشید تا نسبت به اقدامات آنها برای وفادار ساختن مشتریان، آگاهی پیدا کنید. در کنار این موضوع نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید این اطمینان را داشته باشید که در باشگاه شما، تنوع اقدامات به حدی است که سلیقه های مختلف را دربر می گیرد.
5-از بازی ها یاد بگیرید
یکی از ویژگی های جالب بازی های آنلاین این است که همواره افراد برتر را معرفی می کند. این موضوع باعث می شود تا افراد به فعالیت بیشتر برای بهبود جایگاه خود بپردازند. این امر درست اقدامی است که شما نیز می توانید انجام دهید. برای مثال قدیمی ترین مشتری ها خود را معرفی کرده و براساس معیارهای مختلف، اقدام به رده بندی افراد نمایید. این امر باعث خواهد شد تا مشتری بیش از حد با برند شما درگیر شود که این امر احتمال فراموش کردن شما را تقریبا به صفر می رساند. در این راستا فراموش نکنید که امتیازها نباید صرفا براساس میزان خرید افراد باشد. درواقع اقداماتی نظیر تولید محتوا، تبلیغ و یا پیدا کردن مشتری از جمله اقدامات بسیار مثبت دیگر محسوب می شود. با این حال تنها خود را به این تعداد گزینه محدود نکرده و با تنوع بالا، شانس موفقیت خود را افزایش دهید.
6-خبرنامه ایجاد نمایید
برای این امر که تعامل کارمندان با شما افزایش پیدا کند، یکی از راهکارهای مناسب این است که آگاهی آنها را پیرامون اتفاقات و اخبار شرکت خود افزایش دهید. در این راستا بهترین اقدام ایجاد یک خبرنامه است. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما باید این اقدام را به صورت کاملا رایگان انجام دهید. در غیر این صورت نتیجه ای به دست نخواهید آورد و در این راستا حتی می توان از یک صفحه جداگانه در شبکه های اجتماعی و یا یک فیلد هایلایت نیز استفاده کرد.
مطلب مرتبط: استراتژی حفظ مشتری آنلاین
7-آموزش را جدی بگیرید
در نهایت نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید، آموزش مداوم کارمندان و مشتریان است. درواقع به هر میزان که آگاهی و توانایی کارمندان افزایش پیدا کند، احساس نیاز آنها نیز بیشتر خواهد شد. در این راستا کارمندان شما نیز به هر میزان که با روش های جدیدتر ارتباط با مشتری آشنا شوند، بدون شک عملکرد بهتری را از خود نشان خواهند داد. در این راستا نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تنها آموزش کافی نبوده و لازم است تا تمرین نیز داشته باشید و درواقع بیش از حد تئوری بودن، آفت بزرگ بسیاری از برندها در زمینه آموزش محسوب می شود.