توسعه مداوم برند امروزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و بسیاری از شرکت های تجاری برای باقی ماندن و حفظ جایگاه خود در بازار در پی مدرن سازی و توسعه مستمر برند خود هستند.
توسعه مستمر برند که به اختصار CBI نامیده می شود یک روش ساده است که هر کسب و کاری که خود را متعهد به رقابت، حضور در بازار و برآورده ساختن نیاز مشتریان می داند به دنبال پیاده سازی آن بوده و به نوعی این شیوه را با ارزش ها و اهداف برند خود پیوند می دهد.
در ادامه به بررسی سه گام دیگر برای توسعه مداوم برند می پردازیم:
4- همکاری گروه های فعال در حوزه CBI
اگرچه ممکن است گروه های فعال در فرآیند CBI از بخش های مختلف یک سازمان یا شرکت تجاری که گرد هم آمده اند، تشکیل می شود اما این افراد باید از نزدیک با مشکلات و چالش هایی که قرار است به حل وفصل آنها بپردازند آشنا بوده و به تمامی جوانب این مسائل آشنا باشند.
با توجه به شرح وظایف گروه های تسهیل کننده و راهنمایی های ارائه شده از سوی آنان، گروه های مسئول در پروسه CBI خواهند توانست با ایده پردازی و ارزیابی مشکلات موجود به ریشه و دلایل اصلی به وجود آمدن این چالش ها پرداخته و با انجام تحقیقات و دریافت توصیه های لازم راه حل های لازم را یافته و اجرا کنند.
هریک از این گروه های مشارکت کننده در فرآیند CBI از 6 تا 10 نفر تشکیل شده و این گروه ها به مدت شش تا هشت هفته به همکاری با یکدیگر پرداخته و پس از حل و فصل مشکلات موجود، این گروه ها منحل شده و از یکدیگر جدا می شوند.
5- اجرای راه حل های موجود
گروه CBI در مرحله اول مسئول ارائه یک راه حل مناسب برای برطرف کردن مشکلات و مسائل موجود و سپس ارائه نتیجه کار خود به مدیریت سازمان هستند. بخشی از فرآیند حل و فصل موانع و چالش های پیش رو نیازمند طی مراحل زیر است:
• بررسی این موضوع که چه کسانی به واسطه اعمال راه حل موجود تحت تاثیر قرار خواهند گرفت؟
• مزیت و امتیاز اجرای این راه حل چیست؟
• آیا برطرف کردن چالش های موجود با استفاده از راه حل مطرح شده هزینه بر است؟
• آیا اجرای این راه حل مشکلات دیگری ایجاد می کند؟
• آیا این راه حل پیشنهاد شده با سایر راه حل هایی که پیش از این برای برطرف کردن موانع و چالش های دیگر استفاده کرده ایم در تضاد قرار دارد؟
از آنجایی که فرآیند CBI یک روند بسیار کامل است احتمال مخالفت با راه حل پیشنهادی توسط گروه های مسئول بسیار کم بوده و اغلب پیشنهادات آنان پذیرفته می شود.
برای شخصی که مسئول پیاده سازی و اجرای راه حل ارائه شده است موضوع اجرای راه حل مذکور به عوامل متعددی نظیر ماهیت راهکار و شرکت تجاری بستگی دارد.
در برخی موارد گروه های CBI پس از یافتن موانع و چالش های موجود و شناسایی ریشه و علل آنها وارد مرحله پیاده سازی راهکار پیشنهادی می شوند اما در بسیاری از اوقات حل و فصل مشکلات به گروه سومی سپرده می شود که در پروسه CBI حضور نداشته است. با این حال گروه سوم پس از آغاز به کار مسئولیت اجرای کامل و موفقیت آمیز راه حل نهایی را بر عهده خواهد داشت.
6- دوباره شروع کنید
Kaizen عبارتی است که در ژاپن برای اشاره به پروسه CBI استفاده شده و چنانچه بخواهیم تعریف دقیقی از آن ارائه کنیم باید بگوییم Kaizen به معنی توسعه و بهبود محصولات و خدمات ارائه شده به مشتریان و همچنین فرآیند انجام امور است. طی کردن این پروسه در طول زمان می تواند منجر به افزایش کیفیت کالاها و خدمات ارائه شده از سوی شرکت های تجاری شود.
همان طور که از عبارت توسعه مداوم و مستمر برند برمی آید، طبیعت فرآیند توسعه و بهبود مستمر برند ادامه دار بودن آن است. چنانچه شما این مسیر را طی کرده و چالش های اصلی موجود در مسیر خود را حل و فصل کنید، آنگاه خواهید دید که جایگاه برند و کسب و کارتان بهبود می یابد.
به یاد داشته باشید که مشکلات و موانع گوناگون همواره بر سر راه شما ظاهر خواهند شد و شما باید برای از میان بردن آنها چاره ای بیندیشید، این موضوع بیانگر آن است که فرآیند توسعه مستمر و مداوم برند هرگز متوقف نمی شود.