بازار خرید از طریق موبایل روزبهروز پررونقتر میشود. در مطالعهای که توسط مرکز تجارت الکترونیک و خرید از راه دور –Fevad – انجام شد، ارقام کلیدی تجارت الکترونیک در سال 2014 نشان میدهد: تجارت از طریق موبایل 7درصد از سیایتکنولوژیز-CA technologies- ، تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داد که نسبت به سال 2013، 54 درصد رشد داشته است. بنابر این لازم است تجربهای آسان و راحت از خرید دراختیار مصرفکننده قراردهیم. درواقع اگر خرید الکترونیکی از ابتدا به علت مشکلاتی که برای مثال در زمان بارگیری شبکههای تلفن همراه ایجاد میشود با شکست مواجه شود، مشتری را بهراحتی از دست خواهید داد. در اینجا پنج نکته کلیدی را که تاجران الکترونیکی باید هنگام بازگشایی فروشگاه الکترونیکیشان به آن توجه کنند بیان میکنیم.
-1 متنهای طولانی را بهصورت خلاصه بیان کنید، چیزی که عموما درفروش اینترنتی صحت دارد، درمورد فروشگاههای الکترونیکی موبایل بیشتر با آن مواجه میشویم: مختصر و کوتاه عمل کنید. مشتریانی که از طریق موبایل خرید میکنند نیاز دارند پاسخی سریع و کوتاه به سوالاتشان درباره محصولات دریافت کنند و علاقهای به خواندن متنهای طولانی درباره جزییات محصول موردنظرشان ندارند. برای مثال برای بیان محتوای یک محصول، آن را از طریق تماس با بازدیدکننده نشان دهید. (برای مثال با یک کلیک)
-2یک پیوست به سایت اصلی در صفحه موردنظر قرار دهید. کیفیت صفحهای که از موبایل ایجاد میکنید اهمیت چندانی ندارد: بعضی از مصرفکنندگان به دنبال اطلاعاتی هستند که ممکن است در صفحهای که از طریق موبایل به آن دسترسی دارند وجود نداشته باشد. همچنین به گزینههایی فکرکنید که در فروشگاه موبایلی شما یافت نمیشود. برای مثال، چون نمونهها و دستهبندیهای موجود با نمونههای موجود در سایت متفاوت است با ایجاد پیوست به مدیریت اصلی فروشگاهتان به مصرفکننده آزادی عمل بیشتری میدهید. بنابراین وجود چنین پیوستی برای مثال در بالای صفحه موردنظر ضروری است.
-3 به مشتری خود در پر کردن پرسشنامهها و اطلاعات کمک کنید. عموما فروشگاه آنلاین بدون پرسشنامه وجود ندارد. برای ثبتنام در نیوزلتر، سفارش دادن، ایجاد حساب یا جستوجو، پرسشنامههای زیادی در فروشگاههای اینترنتی وجود دارد. تاجران الکترونیکی که در این باره تجربههای فراوانی در دنیای اینترنت دارند میدانند که وجود پرسشنامههای سخت و طولانی میزان تبادلات را بهطور چشمگیری کاهش میدهد و این واقعیت درمورد گوشیهای هوشمند و تبلتها بیشتر صدق میکند. خطر از دست دادن مشتریهایتان را کاهش داده و به آنها در پر کردن پرسشنامهها کمک کنید. تنها اطلاعات ضروری و لازم را از آنها بخواهید و از امکانات صفحهکلید گوشیهای هوشمند استفاده کنید. برای مثال اچدیامال 5 به شما این امکان را میدهد تا از طریق صفحه کلید نصب شده روی گوشی هوشمندتان آدرس ایمیل مشتریهای خود را جمعآوری کنید. حتی میتوانید صفحهکلید عددی را بهطور مستقیم نصب کرده و شماره تلفن یا شماره یک ساختمان را به دست آورید.
-4زمان بارگذاری را کاهش دهید. مشتریهای شما وقتی از موبایل استفاده میکنند کمتر صبوری به خرج میدهند، پس لازم است زمان بارگذاری را کاهش دهید. این کار روی تمام فروشگاههای آنلاین یا موبایل امکانپذیر است. تعداد صفحات و حروف چاپی جاوا را به حداقل کاهش دهید و از ابزار فشردهسازی برای کوچک کردن سایز عکسها بدون آسیب به کیفیت آنها استفاده کنید.
-5در صفحه ابتدایی آیکونهایی قرار دهید. این مشتریان وفادار هستند که فروشگاهها را زنده نگه میدارند. تعداد زیادی از طرفداران خرید الکترونیکی دوست دارند فروشگاه مورد علاقهشان را روی صفحه اول تلفن همراه شان داشته باشند. لازم است آیکونهایی را برای صفحه اول تلفن همراه مشتریهایتان در فروشگاه قرار دهید. سیستمهای متفاوت بهرهبرداری مثل ios، اندروید یا ویندوز موبایل این امکان را میدهد که سایتها را در صفحه اول بهصورت مورد علاقهها اضافه کنند. مولدهای آنلاین بهراحتی امکان تولید کد HTML لازم را در چند دقیقه میدهد.