معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این وزارتخانه برای توسعه تجارت الکترونیک برنامههای ویژهای دارد، گفت: حجم خرید الکترونیکی در ایران طی سالجاری حدود 500 هزار میلیارد ریال بوده است. به گزارش ایرنا، علیاصغر توفیق دیروز در جمع خبرنگاران به هفته خرید الکترونیکی که از 18 تا 25 اسفندماه برگزار میشود، اشاره کرد و افزود: با مقایسه حجم خریدهای اینترنتی در جهان، ایران سهم یکدرصدی را از این تجارت به خود اختصاص داده است. وی با اشاره به اینکه پیشبینی میشود در سال 2015 حجم جهانی تجارت الکترونیکی در بخش خردهفروشی به حدود یک هزار و 700 میلیارد دلار برسد، اظهار داشت: در این سال یکسوم خریدهای دنیا معادل 3.14 درصد از این میزان تجارت الکترونیکی در بخش خردهفروشی در منطقه آسیا – پاسیفیک خواهد بود که این نشان از توانمندی منطقه آسیا در بخش تجارت الکترونیکی است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، از رشد 229 درصدی حجم خرید اینترنتی در ایران طی سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در سال گذشته معادل 139 هزار میلیارد ریال حجم خرید اینترنتی در ایران انجام گرفته است. گرکانینژاد با تاکید بر اینکه سایتهای فروش اینترنتی باید دارای نماد اعتماد باشند، اظهار داشت: بیش از 7 هزار و 200 سایت در کشور دارای نماد اعتماد هستند چراکه این نماد بهعنوان نشانه استاندارد برای سایتهای اینترنتی بهشمار میآید. وی سپس به خریداران توصیه کرد از سایتهایی که فاقد نشانه اعتماد هستند، خریدی انجام ندهند چراکه اگر سایتی دارای این نماد باشد در صورت تخلف مردم میتوانند شکایات خود را از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری کنند.
به گفته وی، اعتماد نشانهای نمادین است که منحصرا توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک به کسبوکارهای اینترنتی قانونمند اعطا میشود. این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سایتهای اینترنتی تنها حلقه اتصال مردم با مراکز فروش هستند، تصریح کرد: دستگاههای تخصصی باید فعالیتهای تخصصی خود را انجام دهند ضمن اینکه اصناف و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تـولـیـدکنندگان بهعنوان سازمانهای تخصصی باید کارهای کنترل و نظارت را عملی سازند. گـرکـانینـژاد سپس به تخفیفهای ارائه شده در این سایتهای اینترنتی اشاره کرد و گفت: این سایتها در جشنواره خرید اینترنتی، حداقل 35 درصد به مشتریان تخفیف ارائه خواهند داد ضمن اینکه محدودیتی برای ارائه کالاها در سایتهای اینترنتی وجود ندارد.