در این مقاله خواهیم خواند:
- کسب و کار اینترنتی: ضرورت دنیای امروز
- نکات بهبود کسب و کار اینترنتی
- 5 نکته برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی
- 10 روش بهبود تجربه کاربری برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی
- 10 ایده کسب و کار اینترنتی مفید
- معرفی استارتاپ / کسب و کار اینترنتی به شیوه ای نو
- معرفی استارت آپ / راه اندازی آسان تر کسب و کار اینترنتی
- چگونگی دریافت مجوز برای کسب و کار اینترنتی
کسب و کار اینترنتی یک ضرورت در دنیای امروز است و یکی از راه های ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری هم اهمیت بخشیدن به دنیای کسب و کار اینترنتی است برای بالا بردن ظرفیت تولید و اشتغال در دوران رکود، توجه به کسب و کار اینترنتی و ایجاد امکانات مناسب برای استفاده کاربران بسیار مهم است و می تواند اتفاق های مبارکی را در زمینه تولید و اشتغال فراهم کند.
بخش مرتبط: راهنمای سرمایه کذاری و راه اندازی کسب و کار
به تازگی وزیر ارتباطات اعلام کرد موضوع حذف فروش حجمی اینترنت در حوزه اینترنت ثابت برای حمایت از کاربران در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. به همین منظور نیز کمیته ای تشکیل شده و تا پایان مردادماه نتیجه بررسی و پیشنهاد این کمیته برای تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مطرح می شود و این گونه تصمیمات پس از تصویب کمیسیون قابلیت ابلاغ و اجرا پیدا می کند.
اگر این پیشنهاد محقق شود باید شاهد رشد تعداد علاقه مندان به کسب و کار اینترنتی باشیم. بسیاری از افراد صرفاً به دلیل هزینه های حجم اینترنت از ورود به سامانه های خریدوفروش خودداری می کنند. با این تغییر کاربران با آسودگی بیشتری به این سامانه ها ورود می کنند و با کالا و قیمت آنها آشنا می شوند و حتی زمینه های برای راه اندازی کسب و کارهای جدید فراهم می شود.
در دنیای امروز نباید از اهمیت کسب و کار اینترنتی غفلت کنیم، بلکه باید تمامی امکانات را برای راه اندازی آنها فراهم سازیم. دسترسی به اینترنت رایگان و آسان با سرعت بالا می تواند یک اتفاق خوب در حوزه کسب و کار اینترنتی باشد.
امروزه یکی از بهترین روش های تجارت، خرید اینترنتی در دنیای وب است. هر کس می تواند در هر زمان و مکان این کار را انجام دهید. به معنای واقعی هر کسی می تواند صفحه اینترنتی خود را بسازد و کالاهای مورد نیازش را در آنجا بفروشد.
در ایران طی سال های اخیر شاهد رشد کمی و کیفی کسب و کار اینترنتی بودیم، اما در مقایسه با کشورهای توسعه یافته حجم مبادلات مالی در این فضا بسیار کم است.
بخش مرتبط: راهنمای سرمایه کذاری و راه اندازی کسب و کار
برای اینکه بتوانیم کسب و کار اینترنتی را در ایران گسترش دهیم، باید باید ها و نباید ها و محدویت ها و کمبودهای این حوزه از فعالیت اقتصادی را مرتفع کنیم تا ضمن دسترسی به شبکه اینترنتی پرسرعت با وضعیت پایدار و رفع مشکلات امنیتی در مورد نقل و انتقال مالی، زمینه ها را برای ورود به بازار تجارت الکترونیک جهان فراهم کنیم.
پیشنهاد وزیر ارتباطات یک گام مؤثر برای رشد و توسعه این فضای اینترنتی است، اما نباید فراموش کنیم که علاوه بر اینترنت پرسرعت با قیمت مناسب، بزرگ ترین ویژگی تجارت الکترونیکی ساده و سریع کردن معاملات در سطح ملی و بین المللی است.
سروسامان گرفتن کسب و کارهای اینترنتی در ایران می تواند زمینه های افزایش تولید و اشتغال و کاهش بیکاری را به همراه داشته باشد.
دوستان عزیزم، بهبود بازاریابی و فروش در کسب و کار اینترنتی به صورت مداوم بسیار مهم است و همواره باید به آن توجه شود. همانطور که می دانید اگر در شرایط فعلی خود باقی بمانید، توسط رقبای خود به زیر کشیده خواهید شد و به کلی کسب و کار را از دست خواهید داد.
در این مقاله قصد دارم 27 نکته برای بهبود کسب و کار اینترنتی و افزایش درآمد را با در نظر گرفتن سئو سایت و بازاریابی اینترنتی بیان کنم. نکته کلیدی این است که تقریبا پیاده سازی آنها نیاز به هزینه ای نخواهد داشت و در عین حال بسیار ثمربخش نیز خواهد بود.
1- استفاده از گوگل سرچ کنسول (گوگل وبمستر تولز): شما با این کار به راحتی می توانید عملکرد وب سایت خود را تحلیل کرده و عملکرد محتوای سایت را رصد کنید، میزان ترافیک ورودی و خروجی کاربران را آنالیز کنید، از میزان بازخورد بک لینک های ساخته شده مطلع شوید و ….
2- به روزرسانی نقشه XML سایت و بارگذاری آن در Search Console گوگل و Bing Webmaster Tools.
3- پیاده سازی فرآیند سئو محلی برای وب سایت کسب و کار اینترنتی خود. این کار باعث می شود تا بتوانید موقعیت خود را در نتایج جست وجوی محلی بهبود ببخشید.
4- استفاده از ابزار گوگل آنالیتیک جهت بررسی کمپین ها، رفتار کاربران، صفحات سایت و کمپین های مختلف بازاریابی اینترنتی.
5- به اشتراک گذاری اطلاعات مناسب و مفید در سایت ها و شبکه های اجتماعی برای به دست آوردن بک لینک های باارزش و نیز افزایش ترافیک ورودی سایت.
6- عضویت در تالارهای گفت وگوی مرتبط با موضوع وب سایت خود جهت اشتراک گذاری محتوای سایت و به دست آوردن بک لینک و مخاطب مرتبط. همچنین می توانید برای تولید محتوا ایده های خوبی را نیز به دست بیاورید.
7- همکاری با سایت های مشاغل محلی مرتبط با کسب و کار خود برای جذب مخاطب و مشتری بالقوه.
8- از افراد پرنفوذ مرتبط با بیزینس خود در رسانه های اجتماعی جهت به اشتراک گذاری مطالب، گرفتن بک لینک و جلب توجه مخاطب مرتبط استفاده کنید.
9- در سایر وبلاگ ها و وب سایت های مشابه، با استفاده از نام برند کسب و کار خود، نظر دهید.
10- تولید محتوای باارزش و مفید. همچنین، آدرس دهی منابع خود را به صورت دقیق انجام دهید و از تصاویر مرتبط و باکیفیت در مقاله خود استفاده کنید.
11- مقالاتی را تولید و منتشر کنید که در آنها به سوالات مهم کاربران پاسخ داده اید؛ اینگونه می توانید با استفاده از تاکتیک بازاریابی ویروسی مخاطبان جدیدی برای خود پیدا کنید.
12- از متا تگ عنوان در وب سایت خود استفاده کنید. این تگ ها برای کاربران و سئو سایت بسیار مفید هستند.
13- از توضیحات منحصر به فرد (متا تگ توضیحات) در هر صفحه از سایت خود استفاده کنید.
14- وبلاگ و یا تالارهای گفت وگو ایجاد کنید و همواره سعی کنید مطالب به روز و مرتبط با وب سایت خود را در آن قرار دهید.
15- از ابزارهای آنالیز بک لینک برای بررسی بک لینک هایی که به دست آورده اید استفاده کنید تا از کیفیت آنها مطمئن شوید.
16- بازاریابی ویدئویی را فراموش نکنید. از محصولات یا هر نوع کسب و کار خود ویدئو تهیه کنید و در سایت و دیگر رسانه های اشتراک گذاری ویدئو مانند آپارات و یوتیوب قرار دهید. محتوای ویدئو باید مرتبط با کسب و کارتان باشد. برند و لینک سایت خود را در انتهای ویدئو قرار دهید تا بتوانید مخاطب بیشتری جذب کنید. همچنین اجازه اشتراک گذاری ویدئو را به کاربران خود بدهید.
17- در فیس بوک یک صفحه اختصاصی ایجاد کنید. برای حضور در این شبکه اجتماعی پرمخاطب، نیازمند هزینه بالایی نیستید و با صرف کمترین هزینه می توانید مخاطبان جدیدی جذب کنید. البته به شرط آنکه یک استراتژی مشخص و هدفمند برای فعالیت شبکه های اجتماعی داشته باشید.
18- از توییتر برای به اشتراک گذاری مطالب خود استفاده کنید. اگر عضو نیستید یک اکانت ایجاد کنید، زیرا اخیرا توییتر در موتورهای جست وجو مورد توجه قرار گرفته است.
19- Pinterest و اینستاگرام نیز از دیگر شبکه های اجتماعی پرمخاطب هستند. پس فعالیت مداوم، مفید و موثر را در آنها فراموش نکنید.
20- در توییتر لیستی از مشتریان و شرکت هایی را که به آنها اعتماد دارید ایجاد کنید. از این لیست جهت رصد محتوای آنان با استفاده از RSS Reader بهره بگیرید.
21- محتوای باکیفیت، جذاب و مفید تولید کنید و با استفاده از کمپین در شبکه های اجتماعی، آنها را به اشتراک بگذارید تا بتوانید مخاطب را به سایت خود هدایت کنید.
22-همواره از گوگل آنالیتیک جهت رصد وب سایت خود استفاده کنید. لینک هایی را که به وب سایت شما ارجاع داده می شوند و یا به وب سایت شما منتهی می شوند به طور دقیق بررسی کنید.
23- از ثبت مکان کسب و کار در گوگل مپ غافل نشوید، زیرا این کار یک سیگنال مثبت جهت افزایش اعتماد به گوگل ارسال می کند.
24- اضافه کردن نشانه گذاری Schema روی کدهای HTML وب سایت، این کار باعث بهبود نمایش وب سایت شما در موتورهای جست وجو می شود.
25- از ریسپانسیو بودن سایت خود در تمامی پلتفرم ها به خصوص در موبایل اطمینان حاصل کنید. همچنین سرعت بارگذاری سایت خود را به طور مداوم بررسی کنید و اشکالات موجود در آن را رفع کنید. می توانید با استفاده از PageSpeed Insights سرعت سایت خود را در دو نسخه دسکتاپی و موبایلی بررسی کنید.
26- برای موفقیت باید همواره آخرین مطالب آموزش سئو سایت و بازاریابی اینترنتی را مورد مطالعه قرار دهید، چون همانطور که می دانید این دو حوزه به شدت به هم وابسته هستند و همواره در حال تغییر و تحول می باشند.
27- از تاکتیک پست مهمان برای ترویج برند خود به دیگران استفاده کنید، اما نکته ای که وجود دارد این است که زمانی می توانید از این تاکتیک استفاده کنید که به اندازه کافی در کار خود مهارت پیدا کرده باشید و دیگران مشتاق منتشرکردن پست شما در وب سایت خود باشند. در استفاده از این تکنیک باید به این نکته توجه داشت که پست خود را در وب سایت های باکیفیت، معتبر و مرتبط با کسب و کار خود منتشر کنید.
کسب و کار اینترنتی در دنیای امروز بسیار اهمیت پیدا کرده است. همه تاجران بزرگ و صاحبان کسب و کار معروف با انگیزه و اشتیاق کار خود را آغاز کردند. به خصوص کسانی که از صفر همه چیز را آغاز کردند، افرادی مانند بیل گیتس، اپرا وینفری و ریچارد برانسون از همین دسته بودند. آ نها پیش از اینکه این گونه به ثروت و معروفیت برسند، از نقطه صفر و با اشتیاق و اراده محکم شروع به کار کردند.
در نظر داشته باشید که کار شما، باید بخش بزرگ و مهمی از زندگی شما باشد. تنها چیزی که به آن برای رسیدن به موفقیت نیاز دارید، این است که به کار خود علاقه مند باشید. اکنون اگر می دانید که به دنبال چه چیزی هستید و به خصوص قرار است کسب و کار اینترنتی خود را از صفر شروع کنید، این پنج نکته را در ذهن خود نگه دارید.
1- در بازار غرق شوید
در بازار کار خود کنکاش و جست وجو کنید. رقابت، در بازار کار مهم است. بنابراین مانند یک متخصص به قلب بازار کار بروید و بازار را بررسی کنید. کلمات کلیدی کسب و کار و خود را در گوگل سرچ کنید، آن وقت متوجه خواهید شد که بازار کار شما پول ساز است یا خیر. اگر کسب و کاری مشابه شما، برای دیگران موفقیت آمیز بوده، چرا برای شما این گونه نباشد؟
2- اهداف مالی داشته باشید
برای یک بازه زمانی مشخص، برای خود هدف مالی در نظر بگیرید و در جهت رسیدن به آن گام بردارید. برای مثال هر شش ماه یک هدف جدید مالی انتخاب کنید. این هدف گذاری به شما کمک می کند که به جلو قدم بردارید و نا امید و دلسرد نشوید.
3- آدرس های ایمیل را لیست کنید
تهیه یک لیست بلند بالا از آدرس های ایمیل، یکی از ابزار های ساختن پول در دنیای اینترنت است. اگر سایتی را راه اندازی می کنید و قرار است کسب و کاری آنلاین داشته باشید، باید با مشتریان خود تعامل نزدیک داشته باشید. آدرس ایمیل بازدیدکنندگان سایت خود را به طور منظم جمع آوری و برای آنها خبر نامه ارسال کنید. این کار، راهی بسیار کم هزینه برای ایجاد یک پل ارتباطی میان کسب وکار شما و مشتریان شماست.
4- واقع بین باشید
پس از اینکه بازار کار خود را بررسی کردید، انتخاب کنید که چه نوع محصولی را قرار است در سایت خود بفروشید یا چه خدمتی را ارائه بدهید. اگر شما برای خود یک هدف مالی در بازه زمانی مشخص تعیین کرده باشید، باید بتوانید محصول خود را بفروشید. پس محصول و خدمتی را انتخاب کنید که مطمئن هستید می توانید آن را بفروشید. مشتریان خود را بشناسید، اینکه چه قشری و از چه رده سنی به چه چیزی نیاز دارند، در انتخاب نوع محصول یا خدمت شما بسیار مهم است.
5- شروع کنید
وقت را هدر ندهید. هیچ چیز کامل نیست. بسیاری از مردم تصور می کنند که از همان ابتدا باید کسب و کاری کامل و بدون عیب و نقص داشته باشند. در واقع، این تصور فقط عاملی بازدارنده است. شروع کنید و طی زمان کسب و کار خود را بهبود ببخشید. مداوم و پیوسته کار کنید. همیشه امکان بهبود و ارتقا وجود دارد. کار خود را آغاز کنید و خلاقانه ایده های جدید را روز به روز به آن اضافه کنید.
متخصصان در زمینه تجربه کاربری و تجارت الکترونیک، برترین ایده های خود برای القای حس لذت به کاربران، حفظ آنها و ترغیب ایشان برای خرید از وب سایت تان را در این مطلب با شما در میان می گذارند.
بزرگ ترین چالش کسب وکارهای فعال در زمینه تجارت الکترونیک تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری است. با این فرض که شما محصول یا خدماتی عالی که مورد نیاز مردم است، ارائه می کنید یکی از بهترین راه ها برای تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری این است که اطمینان حاصل کنید بازدیدکنندگان سایت شما به سرعت و آسانی می توانند آنچه را به دنبالش هستند پیدا و سپس آن را خریداری کنند.
حال، کسب وکارهای آنلاین چگونه می توانند کاری کنند که روند کار مشتری تا حد ممکن خوشایند و سودمند باشد؟ موارد پیش رو به نقل از مدیر وب 10 نکته هستند که توسط صاحبان کسب وکارهای الکترونیک و متخصصان تجربه کاربری (UX) ارائه شده اند.
1- مردم را برای بازدید از سایت تان منتظر نگذارید
ران یتز، مالک جواهرفروشی تیتانیوم و جواهرسازان یتز می گوید: «هیچ چیز بیشتر از صفحاتی که به کندی بارگذاری می شوند باعث دفع بازدیدکننده نمی شود. مطالعات بسیاری نشان داده اند که هر چه سرعت بارگذاری کمتر باشد، میزان تبدیل (conversion rates) بازدیدکننده به مشتری کمتر خواهد بود. در واقع خریداران منتظر نمی مانند.»
ری گریدی، معاون اجرایی کلودکریز می گوید: «40درصد خریداران، سایتی که بارگذاری آن بیش از سه ثانیه طول بکشد را ترک می کنند و یک تاخیر یک ثانیه ای در زمان پاسخ دهی صفحه می تواند میزان تبدیل را تا 7 درصد کاهش دهد.»
جن چو که مدیریت تحقیقات تجربه کاربری در شاپیفای را بر عهده دارد، می گوید: «به منظور بارگذاری سریع (و تسریع در فرآیند خرید) به دنبال مرتب کردن و اصلاح کدهای سایت خود باشید. علاوه بر این، تصاویر را فشرده تر کنید، چراکه تصویرهای بزرگ برای بارگذاری نیاز به زمان بیشتری دارند. همچنین، طراحی واکنشگرا را مدنظر قرار دهید. در طراحی واکنشگرا، طرح وب سایت شما روی هر دستگاهی که مشتریان با آن اقدام به خرید می کنند در بهترین حالت ممکن نمایش داده می شود.»
2- درک کنید که مردم اطلاعات را چگونه می خوانند یا اسکن می کنند
دارن لو، بنیانگذار بیتکاچا می گوید: «قسمت های مهم هر صفحه را در سمت چپ بالا و پایین قرار دهید، بازدیدکنندگان، صفحات را با یک الگوی «F» شکل اسکن می کنند. لذا توجه آنها را با سربرگ یا عناوین [قدرتمند] جلب کرده و صفحه بندی را بر همین اساس انجام دهید. البته این نکته در زبان فارسی براساس یک الگوی «F» برعکس است بنابراین قسمت های مهم هر صفحه را در سمت راست بالا و پایین قرار دهید.
3-یافتن محصولات را آسان سازید.
زوندرا ویلسون، مدیرعامل و رئیس شرکت بهداشت و سلامت پوست بلو می گوید: «درباره مصرف کنندگان تحقیق کنید تا متوجه شوید کدام دسته از محصولات اهمیت بیشتری برای مردم دارد. پس از آن، زیرمجموعه های محصولات را به طور منطقی ایجاد کنید، به نحوی که مردم بتوانند چیزی را که می خواهند به آسانی پیدا کنند. اگر می توانید برای کاهش شلوغی سایت و آسان تر شدن حرکت در آن، انواع رنگ و اندازه های هر محصول را در یک صفحه قرار دهید.»
4-طرح بندی صفحه های محصولات خود را ساده کنید.
دیمیتریوس کورتسیس، مدیر عامل گودویدیو می گوید: «طرح بندی شما باید مرتب و شیک باشد. موارد اساسی– کد محصول، قیمت، توضیح مختصر، گزینه های رنگ/اندازه، گالری تصویر و ویدئو[و خلاصه رتبه دهی کاربران به محصول/لینک به نظر مشتریان] - را در نیمه بالایی صفحه قرار دهید و از بقیه صفحه برای ارائه جزئیات بیشتر مانند نقد و بررسی، رتبه محصول و گزینه های ارسال استفاده کنید.»
5- از رنگ ها به شکل کنترل شده استفاده کنید
مت تومازیفسکی، توسعه دهنده وب سایت و گرافیک در شرکت فناوری های مایلز می گوید: «رنگ ها برای تهییج عواطف و افزودن تاکید بسیار سودمند هستند. با این وجود، استفاده از رنگ های متعدد باعث تضعیف نتایج مورد نظر شما خواهد شد. سعی کنید تنوع رنگی را تقریبا به سه رنگ محدود کنید. بهترین کار این است که از رنگ های برند خود به همراه فام های مختلف آن استفاده کنید و در کل وب سایت همین رویه را حفظ کنید.»
لو می گوید: «در طراحی وب سایت خود از سه رنگ اصلی استفاده کنید و اطمینان پیدا کنید که پالت رنگ با محصول/محصولات شما تطابق داشته باشد. به روانشناسی رنگ ها نیز توجه کنید. به عنوان نمونه، آبی آرامش بخش و اعتمادآور است، در حالی که سبز شرکتی را نشان می دهد که دوستدار محیط زیست است.» (و زرد نشان دهنده هشدار است و خواندن آن می تواند دشوار باشد.)
چو اضافه می کند: «تضاد رنگ (کنتراست) بین متن و زمینه، به نحوی که خواندن متن آسان باشد حائز اهمیت است. به عنوان مثال، خواندن نوشته ای با رنگ خاکستری پررنگ یا سیاه روی زمینه سفید از خاکستری کم رنگ روی زمینه سفید آسان تر است.»
6- اطمینان پیدا کنید که متن اندازه مناسبی دارد و قابل خواندن است
یتز می گوید: «نوشته های خوب و مفید به شما کمک می کنند فروش بیشتری داشته باشید، اما باید خواندن آنها آسان باشد. اطمینان حاصل کنید که اندازه فونت نوشته شما به اندازه کافی بزرگ است که خواندن آن آسان باشد»: حداقل سایز 12 برای متن بدنه نوشته ها و مقداری بزرگ تر، مثلا 18 یا 20 برای عناوین – علاوه بر این نوشته ها باید روی تبلت یا گوشی های هوشمند نیز واضح به نظر برسند. «همچنین اطمینان پیدا کنید که فاصله خطوط مناسب است»: حداقل 2/1 تا مقداری فضای خالی بین خطوط وجود داشته باشد.
7- از تصاویر باکیفیتی که اطلاعاتی را به مخاطب ارائه می دهند استفاده کنید.
ترویس بنت، مدیرعامل استودیو دیجیتا می گوید: «برای محصولات خود از تصاویر باکیفیتی استفاده کنید که آن را از فاصله ای مشخص یا زوایای مختلف نشان می دهند. با این کار به مشتریان خود ذهنیتی از آنچه به واقع در حال خرید آن هستند را ارائه می کنید. هرچه اطلاعات بیشتری [از طریق تصویر و ویدئو] ارائه کنید، مشتری راحت تر می تواند به این نتیجه برسد که: «بله، این دقیقا همان چیزی است که می خواستم!».
8- از مسیریاب (breadcrumbs) استفاده کنید
لو می گوید:«برای راحتی حرکت و جابجایی در سایت از مسیریاب استفاده کنید. مسیریاب، یک نوار بصری به مانند یک نوار نشان دهنده پیشرفت کار (progress bar) است که به بازدید کنندگان اجازه می دهد موقعیت خود در فرآیند انجام یک فعالیت در سایت را مشاهده کنند. معمولا از مسیریاب برای فرآیند خرید استفاده می شود. مثلا ترتیب آن به این صورت خواهد بود: ورود – اطلاعات ارسال – اطلاعات پرداخت – مرور و پرداخت – پایان.»
9- کمک مجازی ارائه کنید
اسکات هورن، مدیر ارشد بازاریابی [24]7 می گوید: «شرکت های کسب وکار الکترونیک باید استفاده از روبات های گفت وگو یا ابزارهای چت زنده را که از فناوری پیشگویانه برای پیش بینی نیاز خریداران استفاده می کنند مدنظر قرار داده و در زمان هایی که بیشتر حائز اهمیت هستند، به مشتریان مشاوره بدهند. به عنوان مثال، اگر یک مشتری در مرحله پرداخت یک پیام خطا دریافت می کند یا به دنبال یک راهنمای اندازه هاست، یک روبات گفت وگو هوشمند می تواند کمک مناسب را در زمان لازم ارائه دهد.»
او ادامه می دهد: «علاوه بر این، روبات های گفت وگو و کارگزاران بخش خدمات مشتریان می توانند توصیه هایی اختصاصی به مشتریان ارائه کنند که آنها را از مشکلات عبور داده و فروش را قطعی کند.»
10- فرآیند چک اوت (checkout) را تسهیل کنید
کاترینا تپول، مدیر ارشد هنری آرشیتک می گوید: «در مبحث کسب وکار های الکترونیک، بیشترین ریزش در قسمت چک اوت صورت می گیرد. در برخی موارد، این امر به دلیل تردید مشتری روی می دهد، اما اغلب می توان آن را به پیچیدگی و گیج کننده بودن فرآیند چک اوت نسبت داد. این فرآیند را با به حداقل رساندن تعداد مراحل چک اوت آسان تر کنید. این یعنی کاربران باید بتوانند بدون خروج از صفحه اصلی، پیش نمایشی از محصولات را مشاهده کنند، علاوه بر این قادر باشند مستقیما محصولات را از قسمت فهرست هر دسته به سبد خرید خود اضافه کنند.»
بنت می گوید: «علاوه بر اینها، کاربران را به ایجاد یک حساب کاربری مجبور نکنید. در عوض، اجازه دهید به عنوان مهمان خرید خود را انجام بدهند، بااین حال می توانید اشاره کنید در صورتی که ثبت نام کنند در خریدهای بعدی روند سریع تری خواهند داشت.»
ریک کنی، رئیس بخش بینش مصرف کنندگان دیمندور می گوید: «درنهایت، ارائه گزینه های پرداخت مانند OneTouch پی پال، Android Pay و Apple Pay را که به فرآیند چک اوت سرعت می بخشند مدنظر قرار دهید. این کار، روند کار خریداران را بهبود می دهد و آنها را از دردسر تکمیل فرم های متعدد و جست وجو برای پیدا کردن کارت اعتباری شان نجات می دهد.»
البته در ایران استفاده از انواع درگاه های پرداخت مانند درگاه های بانکی و روش پرداخت USSD و همچنین روش های دیگر مانند استفاده از کیف پول های الکترونیکی می تواند در این نکته مهم باشد.
اگر به کارآفرینی و راه اندازی یک کسب و کار علاقه مندید ولی نمی دانید از کجا شروع کنید یا نگران بودجه اولیه آن هستید، کسب و کارهای اینترنتی گزینه خوبی برای شروع هستند. هزینه های راه اندازی این گونه کسب و کارها به نسبت کم و دامنه کسب و کارهایی که می توانید راه اندازی کنید وسیع است.
به گزارش روزآفرین، در این مطلب ۱۰ ایده برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی به علاقه مندان کارآفرینی ارائه شده است:
۱- راه اندازی وب سایت های آموزشی
با توجه به مهارت یا تخصصی خود می توانید یک وب سایت آموزشی راه اندازی کنید و با ارائه محتوای مناسب آن را به یک کسب و کار اینترنتی تبدیل کنید. امروزه نمونه های فراوانی از وب سایت های آموزشی در اینترنت موجود است. با گسترش فناوری اینترنت و گوشی های هوشمند انقلابی در حوزه آموزش در حال رخ دادن است. بسیاری از دانشگاه های معروف دنیا وب سایت های خود را مجهز به دوره های آموزشی رایگان کرده اند. آموزش یک نیاز دائمی است که هیچ گاه به طور کامل برآورده نخواهد شد. پس اگر خوب عمل کنید و محتوای باکیفیت ارائه دهید احتمال موفقیت شما زیاد است. اینجا چند نمونه از وب سایت های آموزشی موجود هستند.
۲- ارائه خدمات
راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی براساس توانایی های شخصی و فروختن مهارت خود به مشتریان گزینه بعدی برای کارآفرینی اینترنتی است. فرض کنید شما توانایی طراحی لوگو دارید، یا مشاور کسب و کار هستید یا تولیدکننده اپلیکیشن گوشی های همراهید. با راه اندازی یک وب سایت توانایی های خود را به مشتریانی که به مهارت های شما نیاز دارند بفروشید. مهم ترین مزیت این کسب و کار عدم نیاز به اجاره محل کار و توانایی کار گروهی از راه دور است.
۳- تولید و فروش محصولات
در هر زمینه ای که تخصصی دارید، نویسندگی، نقاشی، عروسک سازی، برنامه نویسی، برنـامــه سازی (صـوتی و تصویری)، از اینترنت به عنوان بستری برای تبلیغ و فروش محصولات خود استفاده کنید. مهم ترین کار ایجاد و برقراری رابطه با مشتریان بالقوه تان است. اعتماد کاربران اینترنتی را جلب کنید. تصاویر واقعی محصولات را روی وب سایت خود بگذارید، اگر امکان دارد نمونه رایگان ارسال کنید و امکان برگشت دادن پول مشتری را نیز فراهم کنید.
۴- برنامه های اجتماعی و سرگرمی
اگر توانایی اجرای برنامه های هفتگی یا ماهانه دارید، برنامه هایی حرفه ای در حوزه های اجتماعی-آموزشی و سرگرمی، می توانید وب سایتی راه بیندازید و عضوگیری کنید. حق عضویت ماهانه یا سالانه و تبلیغات محل درآمد خوبی خواهند بود. برای این کار البته باید برنامه های باکیفیت تولید کنید و آن قدر خوب باشید تا مشتریان حاضر به پرداخت حق عضویت بشوند. به مشتریان این اعتماد را بدهید که برنامه ها تا پایان حق عضویت آنها تولید خواهند شد. کسب و کارهای فراوانی در این حوزه وجود دارند، که یکی از نمونه های موفق آن را از اینـــجا می توانید مشاهده کنید.
۵- فروش رابطه ای (Affiliate Marketing)
فروش رابطه ای یکی از انواع بازاریابی است که در آن شما محصولات دیگران را در سایت خود یا سایت های مخصوص این کار تبلیغ می کنید و به ازای فروش یا هر مراجعه کننده ای که به سایت مبدا می فرستید کسب درآمد می کنید. همانطور که از تعریف فروش رابطه ای مشخص است، در این نوع کسب و کار شما نیازی به ساخت یا تولید محصول یا خدماتی ندارید، تنها بستری برای فروش محصولات دیگران فراهم می کنید. اما در این راه نیاز به جذب کاربران و تبدیل آن به مشتریان واقعی دارید و الا درآمدی نخواهید داشت! پس تکنیک های بازاریابی را باید فرابگیرید.
۶- ساختن سایت و فروش تبلیغ
دِرِک هالپرن (Derek Halpern) اعجوبه این کار است. او سال ها پیش وب سایتی برای انعکاس اخبار ستاره های هنری و شایعات مربوط به آنها راه اندازی کرد و بعد از چندی سایتش به محل تبلیغ کسب و کارهای دیگر تبدیل شد. او اکنون موسس و مدیر وب سایت SocialTriggers است که به ارائه محتوای آموزشی می پردازد. درواقع این حوزه یکی از عمومی ترین حوزه های کسب درآمد اینترنتی است. رمز و راز موفقیت مطالب جذاب، استمرار و ماندگاری است.
۷- جذب اسپانسر برای محتوای تولیدی برندشده
جذب اسپانسر برای محتوای تولیدی گزینه ای هم سخت و هم راحت است! سخت از این بابت که برای تبدیل شدن به یک برند تولیدکننده محتوا در اینترنت باید زحمت زیادی بکشید و راحت از این بابت که وقتی تبدیل به برند شدید این اسپانسرها خواهند بود که به شما مراجعه خواهند کرد. همانطور که پیش تر اشاره شد برای این کار نیاز به تولید محتوای باکیفیت و مستمر دارید.
۸- مراسم
برگزاری مراسم، اعم از سمینارها یا کارگاه های آموزشی و... در اینترنت یا در دنیای واقعی نیز می تواند حوزه مناسبی برای کسب درآمد باشد. یکی از نمونه های موفق مایکل استلزنر (Michael Stelzner) است. او برگزارکننده جلسات آنلاین و مراسم حضوری با هزاران شرکت کننده است. او چند سال پیش کار خود را با یک بلاگ ساده شروع کرد و اکنون بنیان گذار و مدیر سایت socialmediaexaminer. com است.
۹- مربیگری
اگر توانایی مربیگری در حوزه روانشناسی دارید این حوزه دامنه ای وسیع از کسب و کارهای مختلف را شامل می شود. هم می توانید به صورت کاملاً اینترنتی به این کسب و کار مشغول شوید و خدمات مشاوره ای خود را در بستر اینترنت ارائه دهید و هم می توانید با ترکیب این مهارت با انواع دیگر کسب و کارهای اینترنتی که در شماره ها بالا به آن ها اشاره شد ضمن تبدیل کردن خود به یک برند، اسپانسر بگیرید یا در دنیای واقعی سمینار یا کارگاه آموزشی برگزار کنید.
۱۰- خلاق باشید!
روش های دیگری نیز برای کسب درآمد در اینترنت وجود دارد. کافی است به قابلیت های خود و نیازهای موجود دقت کنید یا روند فعلی کاربرانی که به آنها دسترسی دارید (یا می توانید پیدا کنید) را بررسی کنید و بر آن اساس ایده ای جذاب تولید کنید. مثلاً این یکی از نمونه های خلاقانه برای کسب درآمد از اینترنت است. نکته مهم شناخت مشتریان بالقوه، شناخت بازار و آشنا بودن به مسائل فرهنگی بازار مورد نظر است.
معرفی استارتاپ / کسب و کار اینترنتی به شیوه ای نو
نام استارتاپ: آکادمی رشد
وب سایت: roshdacademy.ir
سال تأسیس: ۱۳۹۰
موضوع: کسب و کار اینترنتی به شیوه ای نو
توضیح بیشتر:
اغلب افراد نگاه تازه ای به کسب و کار اینترنتی و نحوه توسعه آن ندارند. ما در آکادمی رشد شیوه های جدید کسب و کار اینترنتی و نگاهی نو به رشد و توسعه کسب و کارهای اینترنتی داریم و تمام تلاش مان این است که خدمات و محصولات منحصربه فردی در زمینه های مختلف و برای رشد فردی و کسب و کار به مخاطبان خود ارائه کنیم.
معرفی استارت آپ / راه اندازی آسان تر کسب و کار اینترنتی
نام استارت آپ: ادشو
وب سایت: edshow.ir
سال تأسیس: ۱۳۹۶
موضوع: طراحی سایت و مشاور کسب وکار اینترنتی
توضیح بیشتر:
اِد نام شخصیت ماست که قرار هست به شما کمک بکند تا بتوانید کسب وکار اینترنتی خود را هر چه بهتر و آسان تر در زمین گسترده اینترنت بنا بکنید. اِد تشبیهی از فردی خوشحال، متخصص و ثروتمند است که هر کسی دلش می خواهد تبدیل به یک اِد شود و اینجاست که ماجرای ادشو آغاز شد...
به منظور تأمین حقوق مطرح شده و ساماندهی کسب و کارهای مجازی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به اعطای نماد به کسب و کار های اینترنتی اقدام کرده که هویت مالک و محل فعالیت آن ها احراز شده است.
به گزارش ایسنا، حجم اقدامات انجام شده در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت های یازدهم و دوازدهم به اندازه ای بوده که حالا دیگر تقریبا کسی نمی تواند بگوید که در انجام کسب و کارهای اینترنتی یا اساسا در ارتباط با اینترنت مشکل زیرساختی دارد. هرچند هنوز به لحاظ تعرفه ای مباحثی وجود دارد اما از حق نمی توان گذشت که همین اقدامات زیرساختی وزارتخانه ارتباطات در یازدهم و دوازدهم حالا باعث شد تا حجم عظیمی از کسب وکارهای اینترنتی که اصطلاحا استارت آپ یا کسب وکارهای نوپا هم نامیده می شوند بر بستر اینترنت ایجاد شوند. اما پاسخ به این نکته هم ضروری است که تکلیف مجوز کسب و کارهای مجازی چگونه مشخص می شود؟
کسب و کارهای دارای نماد ملزم به رعایت مقررات مندرج در نماد هستند و مدارکی مورد نیاز برای دریافت پروانه کسب داشته باشند، عبارتند از:
۱- ارائه نشانی دفتر کار یا اقامتگاه قانونی متقاضی
۲- گواهی صلاحیت شخصی از نیروی انتظامی
۳- گواهی اداره امور مالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده
۴-گواهی گذراندن دوره های آموزشی احکام تجارت و کسب وکار
۵- تأییدیه ویژگی های تخصصی کسب و کار مجازی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
۶- تصویر کارت ملی برای اشخاص حقیقی و شناسه ملی برای اشخاص حقوقی و یا گذرنامه و پروانه کار برای اتباع خارجی
۷- تصویر کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی برای آقایان کمتر از پنجاه سال سن یا گواهی اشتغال به تحصیل
۸- پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی دانشگاهی مرتبط، یا معرفی یک نفر واجد شرایط مذکور برای صنوف
۹-مصوبه هیأت مدیره برای صدور پروانه کسب به نام مدیر عامل یا یکی از صاحبان امضاء مطابق اساسنامه و آخرین آگهی روزنامه رسمی ثبت شرکت برای اشخاص حقوقی.
در این باره رسول سراییان - معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در گفت وگو با ایسنا با تاکید بر ضرورت ایجاد تسهیل گری در حوزه کسب وکارهای نوپا، اساسی ترین کمکی که کسب و کارهای نوپا نیاز دارند را این دانست که ما مانع از کار آنها نشویم و درواقع نقش تسهیل گری را برای آنها داشته باشیم.
بخش مرتبط: راهنمای سرمایه کذاری و راه اندازی کسب و کار