پس از آنکه جک دورسی، مدیراجرایی شرکت توییتر در هفته گذشته و پس از انتشار گزارش مالی این شرکت تایید کرد که میزان ضرر و زیان این شرکت به 500 میلیون دلار رسیده است، ارزش سهام دومین شبکه اجتماعی محبوب جهان به میزان قابل توجهی کاهش یافت. در حالی که این موضوع خبر ناخوشایندی برای سرمایه گذاران شرکت توییتر محسوب می شود، با این حال اوضاع برای بازاریاب ها و افرادی که در بخش ارتباطات فعالیت می کنند چندان تیره و تار نیست.
در یک اظهارنظر ساده می توان شبکه اجتماعی توییتر را با سایر شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، اسنپ چت و واتس اپ مقایسه کرد اما در صورت انجام این مقایسه ذکر این نکته ضروری است که کارکرد هرکدام از این شبکه ها با دیگری متفاوت است. به عنوان مثال شبکه اجتماعی فیس بوک به صورت یک دایره بسته عمل کرده که در آن یک نفر برای تعداد دیگری از افراد پیام یا محتوایی را منتشر کرده و به اشتراک می گذارد.
از سوی، دیگر کارکرد اسنپ چت و واتس اپ به این صورت است که کاربران پیام های خود را به صورت مستقیم برای یکدیگر ارسال می کنند اما توییتر کارکرد بسیاری متفاوتی نسبت به سایر شبکه های اجتماعی دارد. توییتر در اصل یک فروم اینترنتی عمومی است که کاربران در آن اطلاعات و ایده های خود را به صورت زنده با دیگران به اشتراک می گذارند.
در ادامه به سه نکته درباره بحران مالی توییتر که دانستن آن برای متخصصان حوزه بازاریابی و ارتباطات ضروری است، اشاره خواهیم کرد.
1- کاربران قدیمی توییتر قابل اعتمادترین کاربران آن محسوب می شوند
اگرچه فرآیند جذب کاربران جدید در شبکه اجتماعی توییتر با اختلال مواجه شده است، اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که کاربران قدیمی شبکه اجتماعی توییتر قادر خواهند بود با تولید محتوای بیشتر و با کیفیت تر عدم افزایش چشمگیر مخاطبان را به نوعی جبران کنند.
در همین راستا گزارشی که اخیرا از سوی موسسات تحقیقاتی منتشر شده است نشان می دهد که کاربران قدیمی توییتر از اهمیت بسیار زیادی برای دومین شبکه اجتماعی بزرگ جهان برخوردار بوده و براساس محتوای موجود در این گزارش ها، ممکن است توییتر حد فاصل سال های 2013 تا 2015 میلادی رقمی معادل 33 درصد از کاربران خود در آمریکا را از دست داده باشد.
2- تغییر درک موجود از نحوه فعالیت توییتر
در میان سیل گسترده تحلیل های اقتصادی که درباره گزارش مربوط به گردش مالی توییتر منتشر شده است، موضوع شکایت یک هنرپیشه به نام جیمز وود از یک کاربر ناشناس توییتر که در حساب کاربری خود اخباری جعلی مربوط به استفاده آقای وود از مواد مخدر منتشر کرده بود مورد توجه رسانه ها قرار نگرفت.
در نتیجه شکایت این هنرپیشه، دادگاه در این پرونده به سود وی رأی صادر کرد که این رأی ممکن است شرکت توییتر را به انتشار هویت این کاربر ناشناس وادار کند که این موضوع درصورت تحقق می تواند ادعای پیشین مدیران توییتر در رابطه با حفظ حریم و اطلاعات شخصی کاربران خود را در معرض تهدید قرار دهد.
در همین رابطه چنانچه تصور عمومی از نحوه محافظت توییتر از اطلاعات کاربرانش تغییر کند، پیش بینی اینکه در آینده از میزان اقبال کاربران به استفاده از توییتر کاسته شود چندان دشوار نیست.
3- هیچ جایگزین مشخصی برای توییتر وجود ندارد
کارشناسان و فعالان حوزه شبکه های اجتماعی معتقدند که توییتر کارکردهای متنوعی دارد که آن را در مقایسه با سایر شبکه های اجتماعی در موقعیت بهتری قرار می دهد.
این ویژگی ها سبب شده است که در حال حاضر هیچ جایگزینی برای توییتر وجود نداشته باشد، برای نمونه شبکه اجتماعی گوگل پلاس از کاربران زیادی برخوردار نبوده و امکان محبوب شدن یک موضوع در آن وجود ندارد، چرا که کاربران آن به صورت مداوم با یکدیگر به گفت وگو و تبادل نظر نمی پردازند، بنابراین گوگل پلاس در حال حاضر به هیچ عنوان نمی تواند خود را به عنوان جایگزین توییتر مطرح کند.
به بیان دیگر می توان گفت که چندکاره بودن شبکه اجتماعی توییتر آن را در موقعیت برتری نسبت به سایر شبکه ها قرار می دهد. با این حال اگرچه پیشتر گفته شد که توییتر جایگزینی ندارد، اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که دومین شبکه اجتماعی محبوب جهان می تواند جایگزین مناسبی هم داشته باشد. این موضوع می تواند به معنای وجود احتمال از بین رفتن توییتر به دلیل کاهش قابل توجه ارزش سهام آن در بازارهای مالی باشد.