بازی Pokémon Go این روزها تعداد بسیار زیادی از مردم جهان را درگیر خود ساخته است. این بازی که برای پلتفرم اندروید و iOS منتشر شده این روزها به سرعت به صدر جدول فروشگاه های مجازی اپلیکیشن صعود کرده و در نتیجه می توان تعداد بسیاری از مردم را دید که در گوشه و کنار جهان در مکان هایی تجمع کرده و به دنبال شکار شخصیت ها و آیتم های ارزشمند این بازی هستند.
اگرچه پیش بینی موفقیت هر محتوا یا محصول کاری بسیار دشوار محسوب می شود، اما همه محصولات موفق از یک سری عناصر مشابهی تشکیل شده و بازی محبوب Pokémon Go نیز از این قاعده مستثنا نیست.
در ادامه به المان های موفقیت بازی Pokémon Go می پردازیم و ابعاد مختلف فرآیند بازاریابی و تبلیغات آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1- ساخت یک ارتباط قدرتمند و مستحکم احساسی با مشتریان. یکی از کاربران بازی Pokémon Go می گوید این بازی سرانجام توانسته است او را به آرزوهای کودکی خود برساند. این موضوع به معنای آن است که بسیاری از مردم خاطرات و ارتباطات مشترکی در زندگی خود دارند.
2- Pokémon Go بهترین مثال برای حضور گسترده برند پس از عرضه محصول و درگیر کردن مردم در آن به شمار می رود. در جهان آنلاین امروز می توان از طریق ساخت و انتشار ویدئوکلیپ های خلاقانه و استفاده هوشمندانه از رسانه ها و اشتراک گذاری قدرتمند به این هدف دست یافت.
3- همسان سازی محصول با وقایع و اتفاقات رخ داده در دنیای واقعی، از مسائل و موضوعات اجتماعی مورد توجه مردم تا احساس ارتباط و رضایتمندی آنان به هنگام تعطیلات، بازی Pokémon Go را به عنصری جدایی ناپذیر از زندگی روزمره بدل کرده و از این رو بسیاری از کاربران ترجیح می دهند بیشتر اوقات خود را صرف انجام این بازی کنند.
4- ایجاد محتوایی که به سادگی قابل اشتراک گذاری است و ایجاد بحث های مفصل در شبکه های اجتماعی از جمله مهم ترین عناصر موفقیت این بازی محسوب می شود. در بسیاری از کسب و کارها می توان با الگوبرداری از این روش ابتدا سناریوی مورد نظر برای ساخت تیزر تبلیغاتی را یادداشت کرده و سپس با ایجاد محتوایی متناسب با سناریویی که طرح شده، محصول را به بازار معرفی کرد و مخاطبان را تحت تأثیر قرار داد.
5- قرار دادن محتوایی آشنا در یک قالب جدید و جلب توجه کاربران در مقیاس وسیع. پیش از بازی Pokémon این شرکت پپسی بود که با خلق شخصیتی جذاب در تیزرهای تبلیغاتی خود از این شیوه استفاده کرد. Pokémon مصداق بارز تزریق یک برند به زندگی روزانه مردم است، اما این اتفاق نه به صورت مصنوعی و اجباری، بلکه با تکیه بر ایجاد ارتباطات احساسی و نوستالژیک و سپس درگیر کردن مخاطب در آن است.
سازندگان تیزرهای تبلیغاتی و تولیدکنندگان محتوا می توانند نکات بسیاری را از استقبال بی نظیر مخاطبان از بازی Pokémon و نحوه بازاریابی و حضور آن در بازار بیاموزند و سناریوهای خود را با استفاده از الگوهای به کار رفته در فرآیند عرضه Pokémon به بازار بهبود بخشیده و بر میزان اثرگذاری آن بیفزایند.