به صورت سنتی، سایت های بازاریابی طراحی می شوند تا محصولات یک کسب و کار را به مشتری بفروشند. همچنین به شکلی طراحی می شوند تا مشتری را ترغیب کنند تا محصول را بخرد. وب سایت های بازاریابی به شکلی طراحی و ساخته می شوند که در مشتریان انگیزه ایجاد کنند، به طوری که مشتریان پس از بازدید از وب سایت، ترغیب به خرید محصولات یا خدمات شرکت شوند. این سایت های بازاریابی با مشتریان ارتباط برقرار می کنند و سعی می کنند تا این رابطه را با مشتریان حفظ کرده و بدین ترتیب مشتریان را دنبال کنند، اما نکته مهم تر این است که تارنمای بازاریابی باید سرنخ ها را دریابد و آنها را پیگیری کند. آیا سایت شما این کار را می کند؟
نکاتی چند وجود دارند که اگر در طراحی و تولید سایت های بازاریابی مد نظر قرار گیرند، باعث خواهند شد تا آن وب سایت، به یک سایت موفق تبدیل شود.
گام اول: کلیدواژه ها
ابتدا باید جست وجوهای خوب و هدفمندی انجام شده و کلیدواژه های مناسب و جذاب انتخاب شوند. این کلمات همان کلماتی هستند که برای بهینه سازی سایت (SEO) مورد استفاده قرار می گیرند و موتورهای جست وجو، آنها را جست وجو خواهند کرد. هرچه تعداد این کلمات در بستر تارنمای بازاریابی بیشتر باشد، احتمال اینکه این سایت در جست وجوهای افراد نمایش داده شود، بیشتر خواهد بود، بنابراین شانس دیده شدن سایت بیشتر می شود.
فهرست کلیدواژه ها به صورت رایگان روی اینترنت وجود دارد باید کلیدواژه هایی جست وجو شود که بیشترین تناسب و همخوانی را با یک برند، محصول یا خدمت دارند و سپس این کلمات باید درون سایت قرار داده شود. هرچه تعداد افراد بیشتری از یک وب سایت دیدن کنند، رتبه آن سایت در گوگل بالاتر می رود.
مطلب مرتبط: تبلیغات فرد به فرد در بازاریابی مستقیم
بازدیدهای مرتب و بازدیدهای تکرارشونده از یک تارنمای بازاریابی، نشان دهنده رضایت از آن سایت است و باعث می شود تا امتیاز سایت براساس الگوریتم های گوگل بیشتر شود. هرچه امتیاز یک سایت بالاتر رود، رتبه سایت در گوگل بالاتر خواهد بود. اغلب افرادی که با هدف خرید به وب مراجعه می کنند و محصولات یا خدمات موردنظر خود را در گوگل جست وجو می کنند، معمولاً خرید خود را از اولین سایتی که گوگل به آنها نشان می دهد، انجام می دهند. اینجا است که می توان به اهمیت رتبه سایت در گوگل پی برد.
به عبارتی می توان گفت، بالاتر بودن یک سایت در گوگل، یعنی موفقیت در فروش و بازاریابی! بله، این فرآیند زمان می برد، نیاز به دانش، پول و انرژی دارد. یعنی تمام چیزهایی که اکثر صاحبان کسب و کار تمایلی به خرج کردن برای آنها ندارند، اما آیا واقعاً می توان بدون صرف این منابع و پول خرج کردن، سایت های بازاریابی موفقی را برپا کرد؟ احتمال موفقیت یک شرکت بدون حضور در وب و بدون داشتن یک سایت خوب، چقدر خواهد بود؟
گام 2: طراحی ساده
معمولاً، سایت های بازاریابی به گونه ای طراحی می شوند که بسیاری از موارد و مطالب را در خود جای می دهند. طراحی سایت های بازاریابی به صورتی که مملو از مطالب و محتواهای گوناگون و زیاد باشند، موفقیت چندانی را به دست نخواهند آورد. نکته کلیدی در اینجا، این است که تارنمای بازاریابی باید به گونه ای طراحی شده باشد که بازدیدکنندگان فقط روی «خرید» کلیک کنند، نه اینکه مرتباً در سایت بگردند و کلیک بزنند و در آخر هم به سختی به هدف مورد نظر خود برسند.
سایت های بازاریابی مستقیم باید طراحی ساده ای داشته باشد و بازدیدکننده از سایت باید بتواند به آسانی در آن هدایت شود. شاید 10 چیز مختلف در سایت وجود داشته باشد اما فقط یک مورد از آنها، آن چیزی است که منجر به خرید مشتری می شود. به عنوان مثال، برخی از این موارد عبارتند از: معرفی رایگان خدمات، نمونه رایگان، تخفیف/کوپن های خاص برای مشتریان جدید، یکی بخر و یکی رایگان ببر و ... .
در سایت های بازاریابی باید یک آهنربا وجود داشته باشد تا کار هدایت و رهبری برای مشتریان و بازدیدکنندگان را انجام دهد. بدین ترتیب مشتریان جذب سایت خواهند شد و اطلاعات خود را بر روی تارنمای بازاریابی قرار می دهند تا بتوان با آنها ارتباط برقرار کرد. آهنربای هدایت می توان یک لینک ویدئویی، لینک صوتی، گزارش رایگان، کوپن رایگان، کوپن تخفیف، نمونه رایگان، کتاب رایگان و از این دست موارد باشد.
گام 3: بازدیدکنندگان موبایلی
در هنگام طراحی سایت های بازاریابی، باید به طراحی فنی آن توجه داشت و باید نحوه عملکرد سایت بر روی گوشی های موبایل را به دقت مدنظر قرار داد. در سال های اخیر، گوشی های موبایل جایگزین بزرگی برای کامپیوترهای دسکتاپ شده اند و آنها را پشت سر گذاشته اند. این گوشی ها بیش از کامپیوترهای سنتی برای جست وجوها و خریدها مورد استفاده کاربران قرار می گیرند. زمان های استفاده از این گوشی ها همچنان هم رو به افزایش است. اگر یک کسب و کار نتواند محصولات و خدمات را از طریق وب سایت های موبایلی برای بازدیدکنندگان به معرض نمایش بگذارد، موفق نخواهد شد. رقبایی که خود را از طریق گوشی های هوشمند به مشتریان خود معرفی می کنند، رقبای دیگری که این کار را انجام نمی دهند را کنار خواهند زد.
گام 4: سیستم پیگیری
یک جنبه مهم و اساسی دیگر که باید در یک سایت مد نظر قرار گیرد، «یک سیستم ایمیلی پیگیری و مجدانه است در چنین سیستمی، باید مرتباً برای مشتریان، ایمیل ارسال شود تا در نهایت، مشتری خرید را انجام دهد، مگر آنکه مشتری، خودش سایت را ترک کند یا از دنیا برود!» اگر هم یک کسب و کار، خودش نتواند این کار را انجام دهد، باید کسی را به کار گیرد تا این کار را برای او انجام دهد. این کار مستلزم خرج کردن پول است. برقرار کردن ارتباطات مستمر و مداوم با مشتریان باعث می شود تا ارتباطاتی بهتر و اثربخش تر شکل گیرد و برگشت های بیشتری به سایت وجود داشته باشد. مشخص نیست که یک مشتری چه زمانی تصمیم به خرید می گیرد. پس باید ارتباطی مستمر با مشتری برقرار باشد تا زمانی که او تصمیم به خرید گرفت، زمان شکار شود. بووووم! این کار را می توان با ارائه محتوای قابل اطمینان و مرتبط در تارنمای بازاریابی انجام داد.
گام 5: مرورها و بررسی ها
بخشی از تارنما بازاریابی باید به رضایت نامه ها اختصاص داشته باشد. این بخش می تواند تحت عنوان «بررسی های پنج ستاره» شناخته شود. آنچه که دیگران درخصوص یک سایت و یک کسب و کار می گویند، بسیار بیشتر از آن چیزهایی ارزش دارد که خود کسب و کار درباره خودش می گوید. به همین دلیل است که نظرات کاربران و رضایت آنها، ساده ترین راهی است که می توان افراد را ترغیب به خرید کرد. نظرات فرد یا افرادی که سایر مشتریان، آنها را می شناسند و به آنچه که آنها درباره یک برند می گوید، اعتماد دارند، می تواند بسیار مهم و مؤثر باشد.
مطلب مرتبط: بررسی راهکارهای بازاریابی موفق در Allbusiness
یک مرور و بررسی خوب باید چند اصول چند را در برداشته باشد که برخی از آنها به شرح زیر هستند:
• یک تیتر که براساس نظرات و بررسی کاربران استخراج شده است. این تیتر باید آن چیزهایی که کاربران از محصول یا خدمت به دست آورده اند را به صورت شفاف نشان دهد. این نظرات باید به گونه ای باشند که افرادی که با مشکلی مشابه مواجه هستند، بتوانند به خواسته خود دست یابند.
• باید این نکته را در نظر داشت که افراد، ابتدا براساس احساس خود تصمیم می گیرند و سپس سعی می کنند با منطق خود، مسأله را توجیه کنند. این نکته نیز باید در نظرات و بررسی ها مد نظر قرار گیرد.
• در نظرات کاربران، باید دلیل انتخاب یک کسب و کار نسبت به رقبای آن نشان داده شود.
• بهتر است نام کامل و شغل افراد در نظرات نوشته شود. اگر یک آتش نشان برای خرید یک محصول به سایت بازاریابی مراجعه کند و ببیند که یک آتش نشان دیگر، رضایت خود را از آن محصول اعلام کرده است، آنگاه بیشتر به خرید محصول ترغیب می شود. در واقع او با خواندن نظرات یک همکار، بیشتر می تواند به آن محصول، اعتماد کند، بنابراین احتمال خرید او از آن سایت بالاتر می رود.
• بررسی ها باید به صورت ایمیل نوشته شوند و در دو طرف آنها، از علامت های نقل قول استفاده شود. با این کار، متن نظر، از سایر متون وب سایت متمایز خواهد شد و بازدیدکننده از سایت می تواند این تمایز را به صورت فیزیکی ملاحظه کند.
• حداقل یک نظر باید روی صفحه اصلی سایت بازاریابی وجود داشته باشد. این نظر باید به صورت یک لینک روی سایت قرار گیرد تا بازدیدکننده بتواند با کلیک روی آن به سمت نظرات بیشتر هدایت شود. اگر نظرات روی سایت های دیگر قرار داشته باشد، لینک مربوط به سایت مذکور باید روی سایت بازاریابی قرار داشته باشد و لوگوی سایت مقصد نیز باید در کنار آن قرار گیرد.
مطلب مرتبط: آشنایی با انواع فروش مستقیم و مراحل آن
روندهای بازاریابی آنلاین، همواره در حال تغییر است، اما می توان از این موضوع اطمینان داشت که سیستم بازاریابی با پاسخ مستقیم همواره پابرجا باقی خواهد ماند.
با رعایت اصولی که در این مقوله به آنها اشاره شد، می توان مطمئن بود که تارنمای بازاریابی، از یک بروشور معمولی به یک ماشین ضرب پول تبدیل خواهد شد. چنین تارنمای بازاریابی، بازدیدکنندگان را به سرنخ و سرنخ ها را به مشتریان در زندگی تبدیل خواهد کرد.
تهیه و تنظیم: گروه کسب و کار فرصت امروز