روزبهروز با افزایش رقابت در صنعت رستورانداری، حالا نوجوانان تعیین كننده بقای رستورانهای فست فود زنجیرهای هستند. مصرف كنندگان بهخصوص هنگام صرف غذاهای تازه و سالم گزینههای بیشتری را میخواهند. در نتیجه رستورانهای زنجیرهای گهگاه سریع مثل «Chipotle» و «Panera Bread» تهدیدی برای سلطه برندهای فستفود سنتی و رستورانهای نشستنی به شمار میروند.
برای درك چگونگی تسلط رستورانهای زنجیرهای بر این صنعت در یك دهه آینده، تحلیلگران باید به محلهای مورد علاقه نوجوانان توجه كنند. با توجه به تحقیق جدید بانك سرمایهگذاری و شركت مدیریت سرمایه «Piper Jaffray»، نوجوانانی با درآمد بالاتر 22درصد پول خود را صرف خوردن غذا در بیرون از خانه میكنند. رستورانهای مورد علاقه آنها میتوانند به طور بالقوه مشتریانی را مادامالعمر در سیطره خود داشته باشند.
در ادامه به پنج رستوران برتر میان نوجوانانی با درآمد بالاتر اشاره شده است:
1. استارباكس
این كافیشاپ زنجیرهای برای مدتهای طولانی محبوب نوجوانان بوده است و گزینه شماره یک برای نوجوانان با درآمد بالا و متوسط محسوب میشود.
استراتژی دیجیتال جالب و گیرای استارباكس نقش موثری را در تبدیل آن به یك برند جذاب برای نوجوانان ایفا كرده است. به كمك برنامه تاثیرگذار جوایز برند، با بیش از 12.1میلیون نفر كاربر فعال، آمار فروش محصولات از طریق موبایل حدود 6میلیون سفارش در ماه است.
در هر صورت، با اصلاح یك برنامه پاداش بحثبرانگیز، برخی مشتریان كمتر خوشحال میشوند كه این مسئله میتواند روی محبوبیت استارباكس نزد نوجوانان در آینده نزدیك تاثیر بگذارد.
2. Chipotle
با وجود رتبه دوم این برند، محبوبیت Chipotle به خاطر مشاهده باكتری «E.coli» در محصولات این رستوران اخیرا رو به كاهش است.
این رستوران زنجیرهای به خاطر موادغذایی تشكیلدهنده تازه خود محبوب دلهای نوجوانان است، چیزی كه احتمالا نقش مخرب رسوایی ناشی از مسمومیت غذایی را در كاهش شهرت برند پر رنگتر میكند.
3. Chick-fil-A
میزان محبوبیت Chick-fil-A میان نوجوانان در سالهای اخیر همواره رشد یافته و از جایگاه پنجم در سال 2012 به جایگاه چهارم در سال 2013 رسیده است و حالا نام این رستوران در میان سه رتبه برتر دیده میشود.
میزان فروش نیز در این رستوران زنجیرهای بر پایه مرغ رشد پیدا كرده است. به گفتهChick-fil-A، میزان فروش در كل سیستم در سال 2015 از مرز 6میلیارد دلار گذشت.
این رشد حاصل برخی تغییرات بزرگ شركت در سالهای اخیر نظیر كماهمیت جلوه دادن سیاست و احیای فرهنگ سازمانی آن است. منوی Chick-fil-A نیز با رشد و تكامل خاص خود شامل یك دستور پخت مرغ بریان جدید، یك سالاد كلم و مطلقا هیچ نوع كاهو میشود.
4. Panera
محبوبیت Panera با رویكرد غذای گهگاه سریع و مواد تشكیلدهنده تازه آن كاملا تطابق دارد.
این شركت با اعمال یك سری تغییرات مهم درصدد جذب مشتریان جوانتر به سوی خود است. حدود 20درصد از مقدار فروش شركت به لطف تمركز این رستوران زنجیرهای روی فناوری و پرداخت به روش دیجیتال است.
Paneraهمچنین با الهام نسبی از ظهور رستورانهای زنجیرهای گهگاه سریع نزدیكتر، با فشار روش انتخاب و تحویل سریع را پیش میبرد.
5. مك دونالد
مشاوران دولت در راستای تلاش جهت كمك به مبارزه با چاقی، برنامههایی را برای تعیین مالیات بر غذاهای پر چرب در نظر میگیرند.
محبوبیت مك دونالد با قیمتهای ارزان، بهبود كیفیت منو و تجربه مشتری، همچنان افزایش مییابد.
نوآوریهای تازه در این رستوران زنجیرهای، مثل صبحانه همه روزه و تهیه برگر با كیفیت بالاتر مطابق با سلیقه افراد، به رشد آمار فروش و شهرت بیشتر این غول دنیای فست فود كمك كردهاست. میزان فروش مك دونالد در ایالات متحده آمریكا در سه ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.7درصد افزایش یافت كه تا حد زیادی مرهون موفقیت صبحانه در همه روزهای سال است.