این روزها اینترنت به بخش جدایی ناپذیر زندگی ما بدل شده است. این شبکه گسترده جهانی که روزگاری کسب اطلاعات، هدف اصلی کاربران آن بود، این روزها به محل کسب وکار بدل شده و بسیاری از فروشگاه های فیزیکی و آنلاین به فروش محصولات و خدمات خود می پردازند.
در چنین شرایطی و در جهانی که میلیاردها نفر در سراسر جهان به شبکه جهانی اینترنت متصل می شوند فرصت بسیار مناسبی است تا کسب و کارها و خرده فروشی های اینترنتی از طریق استفاده از استراتژی های بازاریابی اینترنتی به این حوزه وارد شوند و بر تعداد مخاطبان و مشتریان شان بیفزایند.
جلب توجه مخاطبان نسبت به برند و محصولات نکته بسیار مهمی است، اما به هیچ عنوان کافی نیست، چراکه در صورت عدم توجه به مبحث جذب مشتری و ایجاد مسیری برای خرید مشتریان از برندتان و در نهایت افزایش میزان فروش، فرصت بسیار بزرگی را برای رشد و توسعه کسب و کارتان از دست خواهید داد.
در ادامه دو مرحله باقی مانده از چهار مرحله لازم برای ترغیب مشتریان به خرید آنلاین را بررسی خواهیم کرد.
3- طراحی و ایجاد یک وب سایت حرفه ای
شبکه های اجتماعی به هیچ عنوان جایگزینی برای وب سایت های حرفه ای تجاری نیستند. با این حال چنانچه هدف شما در فعالیت های تجاری تان صرفا جلب نظر مخاطبان و آگاه سازی آنان نسبت به فعالیت ها، محصولات و خدماتی است که ارائه می کنید در چنین شرایطی توسل به شبکه های اجتماعی و فعالیت در آنها به تنهایی کافی است و شما را به هدف تان می رساند. اما طراحی و ایجاد یک وب سایت حرفه ای و کاربرپسند سبب تبدیل شدن مشتریان و مخاطبان شما به خریدارانی وفادار خواهد شد.
به نظر شما هواداران و مشتریان در کجا باید اطلاعات مورد نیازشان در رابطه با برندشما و محصولات و خدماتی را که عرضه می کنید کسب کنند؟ تمامی این اطلاعات می تواند به صورت پراکنده در کانال ها و صفحه های شما در شبکه های اجتماعی وجود داشته باشد که این پراکندگی در نهایت به عدم دسترسی کامل مخاطبان به اطلاعات مورد نظر منجر خواهد شد.
چرا که مشتریان احتمالی شما در نهایت از عدم تمرکز اطلاعات موردنیازشان برای خرید از برند شما دچار سرخوردگی خواهند شد، به یاد داشته باشید که مشتریان برای اقدام به خرید نیاز به اطلاعات دقیقی از محصول، محل خرید، قیمت و حتی فرصت های شغلی احتمالی در کسب و کار شما دارند و در صورت عدم دسترسی به این اطلاعات، جذب رقبای تان خواهند شد.
وب سایت شما مرکز تجمع مشتریان تان است و تمامی اطلاعات مربوط به محصولات، خدمات، قیمت ها و حتی تاریخچه و پیشینه برند شما نیز در آن موجود و در دسترس کاربران خواهد بود.
راهکار مناسب: با ساده سازی فرآیند دسترسی به اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات تان زمینه را برای وفاداری و خرید مشتریان از برندتان فراهم کنید. در صورتی که کسب و کار شما فاقد یک وب سایت فعال و حرفه ای برای تعامل با مشتریان تان است همین حالا راه حل مناسبی را برای رفع این مشکل بیابید. تمامی کانال ها و صفحات کسب وکار شما در شبکه های اجتماعی باید حاوی لینکی به وب سایت اصلی تان باشند. به یاد داشته باشید که وب سایت شما باید یک فرم تماس و همچنین آدرس دفتر اصلی را داشته باشد.
4- ترغیب مشتریان به خرید
در این زمان مشتریان و مخاطبان شما تنها یک کلیک تا بدل شدن به خریداران محصولات و خدمات تان فاصله دارند. شرایط خرید آسان را برای آنان فراهم کرده و از طریق انتشار یک پست در صفحات کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی مشتریان را به سفارش کالاها یا خدماتی که عرضه می کنید تشویق کنید.
افرادی که نخستین بار شما را در شبکه های اجتماعی جست وجو می کنند ممکن است از امکانات موجود در وب سایت شما و همچنین ارسال خبرنامه های تان بی خبر باشند. بهتر است به آنان یادآوری و تشویق شان کنید که به وب سایت کسب و کارتان مراجعه کنند.
راهکار مناسب: در پست هایی که در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید، مخاطبان تان را به مراجعه به وب سایت تان ترغیب و از این طریق شرایط را برای افزایش میزان فروش فراهم کنید.