در دنیای امروز تلفنهای همراه جزئی جداییناپذیر در زندگی افراد شدهاند و تقریبا تمام مردم جهان با چنین ابزارهایی سر و کار دارند، از طرفی تنوع برندها و نمونههای مختلفی که در این بازار دیده میشود، باعث شده همه ساله انواع زیادی از آنها خریدوفروش شوند و حتی بسیاری از افراد جهان، در فواصل کوتاه، تلفنهای جدیدتری خریداری میکنند.
بر این اساس، یکی از مشاغلی که دستاورد پیشرفتهای دنیای مدرن امروز است، تکنیسین تلفن همراه است. تعمیرکار تلفنهای همراه کسی است که قادر باشد مشکلات سختافزاری و نرمافزاری این دستگاههای کوچک را بر طرف کند.
از آنجایی که در دنیای امروز، تلفنهای همراه جای دفترچههای یادداشت، دفاتر ثبت، آلبومهای عکس، فیلمهای خانوادگی و... را گرفتهاند، در زندگی مردم بسیار پراهمیت هستند و با ایجاد کوچکترین مشکل در سیستم فنی سختافزاری یا نرمافزاری آنها، مشکلات زیادی در زندگی افراد پدید میآید؛ از این رو، حضور تعمیرکارهای تلفن همراه، یکی از نیازهای ضروری جوامع امروزی محسوب میشود که با داشتن دانش کافی در این فن، مشکلات این دستگاههای کوچک را بر طرف میکنند.
تکنیسین تلفن همراه دقیقا چه کاری انجام میدهد؟
یک تعمیرکار تلفن همراه باید مهارتهای کافی در زمینه حل مشکلات سختافزاری و نرمافزاری موبایل داشته باشد، مهارتهای سختافزاری مانند تعویض صفحه نمایش موبایل، بدنه، سیمها و... هستند که یک متخصص موبایل باید توانایی تعمیر یا تعویض آنها را داشته باشد؛ از طرفی مهارتهای فروش نیز یکی از ضروریات این شغل است، تعمیرکار تلفن همراه باید بتواند با تسلط بر فرآیند فروش، حق کمیسیون بایسته خود را دریافت کند، از طرفی یکی دیگر از الزامات این شغل، این است که یک تکنیسین تلفن همراه بتواند موبایل تعمیر شده را با رعایت اصول زیباشناسی و گزینههای کاربردی به دست مشتریان بازگرداند.
بنابراین یک تعمیرکار تلفن همراه، در عین حال که باید به لحاظ فنی بر شغل خود مسلط باشد و مشکلات سختافزار و نرمافزار انواع نمونههای موبایل موجود در بازار را بشناسد، باید به لحاظ مدیریت فروش نیز با شیوههای جدید این فن آشنا بوده و توانایی برقراری یک رابطه درست با مشتریان را داشته باشد.
بهطور کلی یک تکنیسین تلفن همراه میتواند به سه صورت اصلی کار خود را آغاز کند، یا برای شرکتهای تولیدکننده تلفن همراه کار کند، به این صورت که در قسمت خدمات پس از فروش، به مشکلات موبایلهای خریداری شده بپردازد؛ یا در کمپانیهایی مشغول به کار شود که به منظور بازسازی و تعمیر تلفنهای همراه دایر شدهاند، اما زیر نظر یک تولیدکننده خاص نبوده و تقریبا تمام برندهای این صنعت را شامل میشود؛ یا اینکه یک تکنیسین تلفن همراه میتواند بهصورت مستقل و خارج از هر سازمان و کمپانی دیگر نیز به این شغل بپردازد و بهصورت مستقل یک مغازه تعمیرات تلفن همراه دایر کند.
در پایان بد نیست بدانید که داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم برای فردی که تازه میخواهد وارد این شغل شود، ضروری است، ضمن اینکه باید حتما در کنار یک کارفرمای متخصص، به یادگیری این شغل بپردازد.
میزان دستمزد یک تکنیسین تلفن همراه
متوسط دستمزد یک تکنیسین تلفن همراه حدود 10دلار و 20 سنت در ساعت است و کمترین مقداری که برای این شغل در یک ساعت تخمین زده شده، 8دلار و بیشترین مبلغ پرداختی نیز 17دلار در ساعت است. مقدار پاداشی که به یک تکنیسین تلفن همراه پرداخت میشود نیز به طور متوسط چیزی کمتر از یک دلار به ازای هر یک ساعت است.
البته پاداشها و پرداختهای اضافی که برای یک تکنیسین تلفن همراه در نظر گرفته میشود، با توجه به نوع خدماتی که انجام میدهد گاهی تا 600دلار نیز میرسد. همچنین جالب است بدانید که حقوق اضافه کاری در این شغل به نسبت بالاتر بوده و به ازای هر یک ساعت نزدیک 14دلار در نظر گرفته میشود. میزان حق کمیسیون نیز برای یک تکنیسین تعمیرات موبایل تا 6هزار دلار نیز در نظر گرفته شده است.
در نهایت میتوان گفت مجموعه پرداختی در شغل مذکور، با در نظر گرفتن پایه حقوق سالانه یا دستمزد ساعتی، پاداش، به اشتراکگذاری سود، حق کمیسیون، اضافه کاری و. . .، بین 18هزار دلار تا 38هزار دلار در نوسان است که این نوسان نیز علل متعددی دارد، مانند تجربه و شهرت شخص تکنیسین، همچنین خدماتی که ارائه میدهد، مکان جغرافیایی، نوع مشتریانی که دارد، شرکتی که برای آن کار میکند و....