اکنون به جرئت می توان گفت که مهم ترین ابزار هر فروشگاه اینترنتی و مجازی، درگاه پرداخت الکترونیکی است که هر فروشگاهی در اختیار مشتریان خود قرار می دهد. با توجه به تنوع شرکت های پرداخت یار که در زمینه ی ارائه ی درگاه های پرداخت واسط فعالیت می کنند، انتخاب بهترین گزینه در میان انواع درگاه های پرداخت واسط نیاز به توجه ویژه و شناخت کافی از نقاط قوت و ضعف این نوع درگاه های ایرانی وجود خواهد داشت. در همین راستا شما می توانید به سایت درگا پرداخت رایان پی مراجعه کنید و مقالات متعدد و جامعی را درباره ی ویژگی های مختلف انواع درگاه های واسط ایرانی مطالعه نمایید.
در این مقاله نیز تلاش می کنیم، سه عامل ضعف اساسی درگاه های پرداخت را که می توانند سبب نارضایتی مشتریان فروشگاه ها را فراهم آورند، به کاربران معرفی کنیم. در واقع این عوامل هستند که صاحبان کسب و کارها را وادار می کنند، درگاه پرداخت آنلاین تازه ای را انتخاب نمایند.
به طور کلی و برای عموم مردم، پیغام خطای تراکنش ناموفق، یک پیغام آزارنده و در عین حال ناامیدکننده است. در حقیقت کاربر با دیدن خطای تراکنش ناموفق بر روی صفحه ی نمایشگر، در اغلب موارد سبد خرید خود را رها کرده و فروشگاه اینترنتی را ترک می کند. بنابراین چنانچه از درگاه پرداخت استفاده می کنید که تعداد دفعات تراکنش های ناموفق در آن بالا است، در خطر از دست دادن بسیاری از مشتریان تان هستید و باید به سرعت درگاه اینترنتی تازه ای را جایگزین نمایید. اجازه بدهید در اینجا انواع خطاهای تراکنش ناموفق را با هم مرور کنیم:
به هر ترتیب اگر درگاه پرداخت مورد استفاده در فروشگاه شما، به دفعات به یکی از دلایل ذکر شده به تراکنش های ناموفق می رسد، باید خیلی سریع آن را از دسترس مخاطبان خود حذف نمایید.
اکنون شاید این پرسش در ذهن مخاطب ایجاد شده باشد که اصولا چه دلایلی ممکن است سبب پدیدار شدن خطای پرداخت بر روی نمایشگر کاربری بشود که در حال استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی است؟ برای نمونه به موارد زیر توجه کنید:
یکی از مهم ترین ویژگی های درگاه پرداخت اینترنتی که سبب پیشی گرفتن پرداخت یارها از رقبای شان خواهد شد، ارائه ی خدمات پشتیبانی حرفه ای، آنلاین و ۲۴ ساعته است. در نقطه ی مقابل چنانچه پشتیبانی استانداردی در سازکار درگاه پرداخت الکترونیک تعریف نشده باشد، به عاملی برای دفع مشتریان شرکت پرداخت یار و ایضاً مشتریان فروشگاه های اینترنتی ختم خواهد شد.
بنابراین چنین ضعفی قابل چشم پوشی نیست و باید در فرآیند انتخاب درگاه پرداخت توجه ویژه ای به آن شود. اما با همه ی این اوصاف، متاسفانه اکنون بحث پشتیبانی درگاه های پرداخت، آن طور که باید مورد توجه صاحبان کسب و کارها قرار نمی گیرد. در حقیقت پس از عبور از مراحل مختلف و در نهایت دریافت درگاه پرداخت و پرداخت هزینه های پیاده سازی در سایت یا فروشگاه اینترنتی، به محض مواجه شدن با اولین مشکل پدید آمده، تازه درمی یابند که نیازمند یک سیستم پشتیبانی حرفه ای هستند؛ سیستمی که باید از سوی شرکت پرداخت یار به آن ها ارائه شود.
به هر حال امکان پدید آمدن خطاهای موردی، در تمام درگاه های پرداخت اینترنتی وجود دارد؛ اما اگر کاربر بتواند در کم ترین زمان ممکن به تیم پشتیبانی شرکت پرداخت یار دسترسی پیدا کند و این تیم پشتیبانی پاسخگوی مشکل او باشند، احساس خوشایندی را برای کاربر همراه خواهد داشت. همین امر نیز در نهایت اعتماد بیش تری را در مشتریان ایجاد خواهد کرد. در حالی که اگر این ماجرا وارونه باشد، و پشتیبانی حرفه ای و پاسخگویی در کار نباشد، یقینا مشتری ناامید خواهد شد و اعتماد از او سلب می گردد.
اگر مسئله را از دیدگاه صاحبان کسب و کارها نگاه کنیم، شاید مهم ترین ویژگی یک درگاه پرداخت، تسویه ی فوری، استاندارد و امن مجموع تراکنش های انجام شده باشد. در کنار درگاه های پرداخت مستقیم که دارای سیستم تسویه ی شاپرکی هستند، درگاه های واسط به طور کلی روش های تسویه ی متنوعی دارند و همواره در تلاش اند با ارائه ی سازکاری امن و سریع، صاحبان کسب و کارها را بیش تر از رقبای خود جذب نمایند. اما چنانچه روش تسویه ی درگاه پرداخت، از امنیت و سرعت کافی برخوردار نباشد، بلافاصله به عاملی برای کنار گذاشتن درگاه توسط صاحبان کسب و کارها تبدیل خواهد شد.
تسویه ی درگاه های واسط دارای روش ها و آپشن های متنوعی در میان شرکت های پرداخت یار است. برای مثال تسویه ی روزانه، تسویه با اختلاف یک روز کاری یا تسویه ی مجموع تراکنش ها در یک روز معین در هفته، نمونه هایی از انواع مختلف روش های تسویه در میان درگاه های پرداخت واسط است. اما این پایان ماجرا نیست؛
پرداخت یارها امکانات جانبی متفاوتی نیز در این حوزه ارائه می کنند. برای نمونه، امکان واریز وجوه تجمیع شده به چند حساب در زمان دلخواه و به صورت خودکار، برای کسب و کارهایی که دارای چند شریک کاری هستند. همچنین امکان استفاده از کیف پول دیجیتال برای تسویه و تسهیم وجوه تجمیع شده ی تراکنش ها نیز یکی دیگر از امکانات جانبی برخی از درگاه های پرداخت است که سازکاری امن خودکار و بسیار سریع دارد. اما در مقابل، تاخیر در تسویه ی وجوه و سازکارهای ضعیف که به عدم انجام تعهد تسویه در موعدهای مقرر ختم می گردد، می تواند به سرعت عاملی برای حذف درگاه پرداخت مورد نظر توسط کارفرماها و صاحبان فروشگاه های اینترنتی باشد.