براساس گزارش جدید بخش نظارت جهانی آموزش و پرورش برای همه (GMR) در سازمان یونسکو، 34 میلیون کودک و نوجوان در کشورهای در حال جنگ، به مدرسه نمیروند. از بین کشورهای فقیر، کودکان در آن دسته از کشورهایی که در حال جنگ هستند، دوبرابر بیشتر از آنهایی که در صلح هستند، بیسواد میمانند. در واقع آنهایی که آسیب پذیرترین هستند، سختترین ضربه را میخورند.
طبق این گزارش، هزینه 2.3میلیارد دلار برای تحصیل این کودکان مورد نیاز است که 10 برابر بیشتر از سهم کمکهای انساندوستانه برای آموزش و پرورش است! با توجه به آخرین اطلاعیه از GMR تنها یک سوم از کشورها به اهداف جهانی تعریف شده برای آموزش و پرورش در سال 2000 رسیدهاند و درگیریهای مسلحانه یکی از موانع اصلی به ثمر نرسیدن تلاشها در این زمینه است.
این گزارش میزان آسیبهای این درگیریها را نشان میدهد. بیش از 50 درصد کودکان و 60درصد نوجوانان در کشورهای جنگزده، در مقایسه با کشورهای در صلح، در خطر عدم ادامه تحصیل هستند. در مناطق در حال جنگ، نزدیک به 90 درصد از دختران جوان، شانس شرکت در آموزش متوسطه را ندارند. ایرینا بوکووا Irina Bokova مدیرکل یونسکو اعلام کرد: «رفتن به مدرسه شاید تنها کورسوی امید و تنها نشانهای از زندگی عادی، برای بسیاری از کودکان و افراد جوان در کشورهای بحران زده باشد.»
اعلامیه اینچئون که با حضور 160 کشور اتخاذ شده، مبنی بر تعهد برای رفع نیازهای جمعیت این کشورها، به لطف سیستم آموزشی منعطفتر، بادوامتر و فراگیرتر، درحال پاسخ به بحرانهای مربوط به بهبود و بازسازی است. هنگامی که یک بحران رخ میدهد، آموزش و پرورش باید بهعنوان یک عنصربرای رفع سریع این نیاز وارد عمل شود و بخشی از استراتژی کلی تحکیم صلح باشد.
کمبود بودجه یکی از دلایل اصلی برای آسیبهای زیادی است که متوجه آموزش و پرورش در مناطق جنگی میشود. در سال 2014 این بخش فقط 2درصد از کمکهای بشردوستانه دریافت کرد. در سال 2013 تعداد کودکان و جوانانی که با وجود تمامی کمکهای انساندوستانه، بدون آموزشهای تحصیلی مانده بودند، به 15.5 میلیون نفر میرسید.
آرون بناوت Aaron Benavot مدیر گزارش نظارت جهانی بیان کرد: «مدتی است که هدف جدیدی را برای هدایت بودجه به سوی آموزش و پرورش در طول جنگ مشخص کردهایم.»
در مناطق جنگی، مبلغ تخمین زده شده برای آموزش ابتدایی به ازای هر کودک، 38 دلار و در چرخه اول آموزش متوسطه به ازای هر نوجوان مبلغ 113 دلار است. تمامی درخواستها برای رفع نیازهای مالی برآورده نمیشود!
بین سالهای 2000 تا 2014، در برخی از کشورها که توجه رسانهها به آنها بیشتر بود، بیش از نیمی از کمکهای موجود برای تحصیل، به 15 درخواست از 342 درخواست تعلق گرفت. در سال 2013 حدود 21 میلیون نفر از افراد جنگزده به حمایت مالی احتیاج داشتند در حالی که حمایتهای مالی بشردوستانه به زحمت میتوانست شامل 8میلیون از آنها شود. از این میزان، سرانجام 3میلیون نفر کمک دریافت کردند و در آخر 18میلیون نفر بدون هیچ حمایتی باقی ماندند.
این گزارش، یک هدف جدید سرمایهگذاری برای کمک به تقویت ساختار فعلی آموزش و پرورش در وضعیت بحران را براساس شواهد توصیه میکند:
1- باید یک ارزیابی عینی و هدفمند به منظور درک ماهیت واقعی نیازهای کودکان و نوجوانان در مناطق جنگی به عمل آورد.
2- لازم است همکاری بین سرمایهگذاریهای انساندوستانه و سرمایهگذاریهای توسعهمندانه برقرار شود: اجلاس بشر دوستانه جهانی در سال 2016 با هدف اینکه به امور مالی سرمایههای بشردوستانه، وجهه واقعیتر و مناسبتری بدهد، موقعیتهای جدیدی را در نظر بگیرد.
3- باید هرچه سریعتر کمبود مالی به میزان 2.3 میلیارددلار برای سرمایهگذاریهای تحصیلی در موقعیتهای جنگ را برطرف کرد.
4- تمامی صندوقهای اضطراری جهانی برای آموزش و پرورش باید اطمینان دهند که منابع اختصاص یافته به تحصیل، در شرایط بحرانی، تکمیلکننده، انعطافپذیر و قابل پیشبینی خواهند بود. بودجه باید با نیازها مطابقت داشته باشد و لازم است همکاری بین سازمان مشارکت جهانی برای آموزش و پرورش و قطب آموزشی جهانی برقرار باشد.