آفریقا به عنوان یکی از سریع ترین اقتصادهای در حال رشد جهان، بازارهای جدید و فرصت های تجاری گسترده ای را ارائه می دهد. ایران، با موقعیت ژئوپلیتیکی و ظرفیت های خود، می تواند نقش مهمی در تأمین کالاها و خدمات برای این قاره ایفا کند. اما آیا ایران می تواند یکی از مسیرهای اصلی تجارت دریایی با آفریقا شود؟
حمل و نقل دریایی، به عنوان یکی از ارزان ترین و کارآمدترین روش های حمل و نقل، نقش کلیدی در مبادلات اقتصادی ایران و آفریقا دارد. ایران با دسترسی به آب های آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان، امکان برقراری مسیرهای دریایی مستقیم و غیرمستقیم به آفریقا را دارد. توسعه این مسیرها می تواند به منجر به دسترسی سریع تر به بازارهای نوظهور آفریقا، کاهش هزینه های حمل و نقل و قیمت تمام شده کالاها در مقصد، ایجاد فرصت های جدید برای صادرات محصولات ایرانی و افزایش وابستگی اقتصادی کشورهای آفریقایی به کالاها و خدمات ایرانی گردد.
در حال حاضر، ایران از چندین مسیر اصلی برای ارسال بار به آفریقا به صورت حمل کانتینری و فله استفاده می کند:
هر یک از این مسیرها مزایا و معایب خاص خود را دارند. مسیر مستقیم به شرق آفریقا به دلیل کوتاه تر بودن و هزینه های پایین تر، گزینه ای مناسب محسوب می شود، اما نیازمند تقویت زیرساخت های حمل ونقل و لجستیک در دو طرف مسیر است. سرویس های جنوب و غرب آفریقا که جدیدا توسط کشتیرانی آریان راه اندازی شده است، نیازمند تقویت زیرساخت ها و افزایش مبادلات تجاری می باشد تا منجر به کاهش هزینه های بیشتر این خدمات گردد. سرویس های حمل ترکیبی از ترکیه و همچنین کراس استاف از امارات، با توجه به هزینه های و ریسک های بالا چندان مورد توجه نبوده است.
ایران در مسیر توسعه تجارت دریایی با آفریقا با رقابت شدید از سوی کشورهای دیگر مواجه است. برخی از بازیگران اصلی این رقابت عبارتند از:
دلایل رشد حضور ترکیه در بازار آفریقا عبارتند از:
با توجه به این موارد، ایران برای رقابت با ترکیه در بازار آفریقا نیازمند توسعه خطوط کشتیرانی مستقیم، سرمایه گذاری در بنادر کلیدی و ایجاد توافقات تجاری جدید است تا بتواند سهم خود را در این بازار رو به رشد افزایش دهد.
با وجود مزایای بالقوه، ایران با چالش هایی در این مسیر مواجه است. مهمترین چالش تحریم های اقتصادی و محدودیت های بانکی و بیمه ای است که باعث افزایش هزینه های تجارت دریایی ایران می شود. همچنین کمبود ناوگان کشتیرانی در مقایسه با سایر کشورهای رقیب و مشکلات لجستیکی و زیرساختی باعث افزایش هزینه های حمل شده است. در پایان نیر باید به عدم انعقاد توافقات تجاری گسترده با کشورهای آفریقایی اشاره کرد که همزمان با نبود قراردادهای حمل ونقل دریایی منظم، مانع گسترش تجارت مابین ایران و آفریقا شده است.
برای اینکه ایران بتواند به کریدور اصلی تجارت دریایی با آفریقا تبدیل شود و نقش مهمی در تجارت دریایی با آفریقا داشته باشد، راهکارهای زیر پیشنهاد می شود:
ایران با موقعیت استراتژیک و ظرفیت های بالقوه خود می تواند نقش مهمی در تجارت دریایی با آفریقا ایفا کند. با این حال، برای تبدیل شدن به مسیر تجارت دریایی با این قاره، باید چالش های زیرساختی، تحریمی، و رقابتی را برطرف کند. توسعه همکاری های اقتصادی، سرمایه گذاری در زیرساخت های دریایی، و ایجاد خطوط کشتیرانی منظم از مهم ترین اقداماتی است که می تواند ایران را به یکی از بازیگران کلیدی تجارت با آفریقا تبدیل کند.
با اجرای سیاست های مناسب، ایران می تواند جایگاه خود را در تجارت جهانی با آفریقا تقویت کند و از این مسیر به توسعه اقتصادی و گسترش بازارهای صادراتی خود دست یابد.