مقدمه
ایران با سابقه ی غنی و تمدن چندین هزار ساله، مهد هنر و خلاقیت در زمینه های مختلف از جمله ساخت زیورآلات بوده است. استفاده از طلا در ایران به عنوان فلز گرانبها و نمادی از ثروت، قدرت و زیبایی، از دیرباز در میان زنان و مردان رواج داشته است. در این مقاله، به سفری عبر زمان در تاریخچه ی زیورآلات طلایی زنان و مردان ایرانی می پردازیم و تحولات این هنر ظریف را در دوره های مختلف بررسی می کنیم.
قدمت استفاده از زیورآلات طلا در ایران به دوران ماقبل تاریخ می رسد. شواهد باستان شناسی نشان می دهد که در حدود 7000 سال پیش، مردمان ساکن فلات ایران از طلا برای ساخت مهره، دستبند و گردنبند استفاده می کردند. در دوره های بعدی، مانند عصر مفرغ و عصر آهن، این هنر با ظرافت و تنوع بیشتری دنبال می شد. زیورآلات طلایی این دوره ها اغلب با نقوش هندسی، حیوانی و اساطیری تزیین می شدند.
دوران هخامنشی (550 تا 330 قبل از میلاد) نقطه عطفی در تاریخ زیورآلات طلایی ایران به شمار می رود. در این دوره، با گسترش امپراطوری هخامنشی و تبادلات فرهنگی با تمدن های دیگر، هنر جواهرسازی ایران نیز تحت تاثیر قرار گرفت. استفاده از سنگ های قیمتی مانند فیروزه، لاجورد و عقیق در کنار طلا رواج یافت و نقوش ظریف و پیچیده تری به کار گرفته شد. همچنین، در این دوره شاهد ساخت زیورآلاتی با مضامین اساطیری و سلطنتی هستیم، مانند تاج ها، گردنبندها و دستبندهایی که توسط پادشاهان و درباریان استفاده می شد.
در دوران اشکانی (250 قبل از میلاد تا 224 میلادی) و ساسانی (224 تا 651 میلادی)، هنر جواهرسازی ایران همچنان رونق داشت. در این دوره ها، شاهد ظرافت و تنوع بیشتری در طرح ها و نقوش زیورآلات طلایی هستیم. همچنین، استفاده از مروارید و سنگ های قیمتی به طور فزاینده ای رواج یافت. از جمله زیورآلات رایج این دوران می توان به گوشواره های آویزان، دستبندهای زنجیری، گردنبندهای چند رشته ای و انگشترهای نگین دار اشاره کرد.
با ظهور اسلام در ایران در قرن هفتم میلادی، تحولات جدیدی در هنر جواهرسازی پدیدار شد. استفاده از نقوش هندسی و اسلیمی در زیورآلات رواج یافت و آیات قرآن و احادیث نیز بر روی برخی از زیورآلات حکاکی می شد. در این دوره، شاهد تنوع و ظرافت چشمگیری در ساخت زیورآلات زنانه و مردانه هستیم. از جمله زیورآلات رایج این دوران می توان به النگو، دستبند، گردنبند، گوشواره، انگشتر و طلسم اشاره کرد.
تاریخچه طلا در دوران معاصر
در دوران معاصر، هنر جواهرسازی ایران تحت تاثیر جریان های هنری مختلف قرار گرفته است. در حالی که برخی از هنرمندان به استفاده از طرح ها و نقوش سنتی ادامه می دهند، برخی دیگر به دنبال نوآوری و خلاقیت در این زمینه هستند. استفاده از مواد و تکنیک های جدید در ساخت زیورآلات نیز رواج یافته است.
زیورآلات طلایی در فرهنگ ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردارند. این زیورآلات نه تنها به عنوان اشیاء تزئینی، بلکه به عنوان نمادی از ثروت، قدرت، مقام اجتماعی و باورهای مذهبی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در برخی از فرهنگ های محلی ایران، زیورآلات طلایی به عنوان ارثیه ای گرانبها از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند.
جمع بندی
تاریخچه ی زیورآلات طلایی در ایران بازتابی از غنای فرهنگی و هنری این سرزمین است. این هنر ظریف در طول هزاران سال تکامل یافته و در هر دوره ای تحت تاثیر جریان های فکری و هنری قرار گرفته است. امروزه، زیورآلات طلایی ایرانی همچنان از محبوبیت بالایی برخوردارند و به عنوان نمادی از هویت و اصالت ایرانی در سراسر جهان شناخته می شود.
گالرى طـلاى هــور از سال ١٣٩٦ در زمينه طراحى، ساخت و فروش زيور آلات طلا با هدف بهبود اين كسب و كار از طريق جلب رضايت اقشار مختلف جامعه با سليقه هاى گوناگون، شروع به فعاليت نموده و به لطف پروردگار و با تكيه بر دانش، تخصص و نيروى جوان ایرانی و با جلب رضايت تعداد پرشمارى از مشتريان محترم ، تاكنون موفق به ارائه خدمات در سه شعبه خريد حضورى در نقاط مختلف تهران و نيز يك شعبه خريد غير حضورى از طريق دفتر فروش اينترنتى گشته است.