به گزارش فرصت امروز به نقل از جهان صنعت نیوز – تخصیص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو از سوی دولت ایران با واکنش های متنوعی همراه بوده است. عبدالناصر همتی و محمدرضا فرزین این سیاست را راهی برای شکستن انحصار در بازار خودرو می دانند، اما برخی نمایندگان مجلس این تصمیم را تنها یک راه حل موقتی برای مشکلات عمیق صنعت خودرو تلقی می کنند. کارشناسان نیز با اشاره به چالش های ارزی و رکود بازار، تاکید دارند که این اقدام نمی تواند مشکلات اساسی صنعت خودرو را حل کند و بازار خودرو همچنان با رکود و نوسانات قیمتی مواجه خواهد بود.
سرویس خودرو: دولت ایران تصمیم به تخصیص یک میلیارد دلار برای واردات خودرو گرفته است که این اقدام واکنش های گسترده ای را در پی داشته است. عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، با انتشار توئیتی اعلام کرد که گره کور واردات خودرو با تصمیم رئیس جمهور در ستاد اقتصادی دولت باز شده و تاکید کرد که اجازه انحصار در بازار خودرو را نخواهند داد. همزمان، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، اعلام کرد که این تخصیص ارز به طور مستمر ادامه خواهد داشت و حتی برای سال آینده نیز برنامه ریزی شده است.
ریشه ممنوعیت واردات خودرو
امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو، به تاریخچه ممنوعیت واردات خودرو اشاره کرده و توضیح می دهد که این ممنوعیت در سال ۱۳۹۶ توسط بانک مرکزی و به دلیل محدودیت های ارزی اعمال شد، نه به خاطر صنعت خودرو یا تصمیم وزارت صمت. وی همچنین اشاره کرد که در آن سال، بانک مرکزی به درستی بحران ارزی را پیش بینی کرد که منجر به افزایش قیمت ارز در اواخر سال شد.
تاثیرات تخصیص ارز بر بازار خودرو
کاکایی با اشاره به این تخصیص ارز، آن را گامی مثبت در راستای بازگشت به حالت عادی واردات خودرو ارزیابی کرد و افزود که با این تخصیص، حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور خواهد شد. او معتقد است که این اقدام می تواند به شفافیت بیشتر در بازار خودرو کمک کند، اما تاثیرات بلندمدت آن همچنان محل بحث است.
بازار خودرو در رکود
با وجود این تخصیص ارز، کاکایی بر این باور است که بازار خودرو همچنان در رکود باقی خواهد ماند. او اشاره می کند که بسیاری از مردم به امید کاهش قیمت خودرو منتظر تحولات بازار هستند، اما به دلیل افزایش هزینه های تولید و چالش های اقتصادی کشور، این کاهش قیمت محقق نخواهد شد. همچنین، پیش بینی می شود که در اواخر سال جاری، قیمت خودروها دوباره افزایش یابد.
نمایندگان مجلس: مشکلات با یک توئیت حل نمی شود
مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نیز در واکنش به این خبر اعلام کرد که مشکلات بازار خودرو را نمی توان با یک توئیت حل کرد. او بر این نکته تاکید کرد که باید به وضعیت ارزی کشور و تاثیرات آن بر تورم توجه داشت و افزود که سیاست های بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز ممکن است با این تخصیص ارز به خطر بیفتد.
آیا واردات خودرو کافی است؟
با وجود تخصیص این یک میلیارد دلار، کارشناسان معتقدند که واردات ۷۰ هزار خودرو نمی تواند انحصار بازار را بشکند. طبق بررسی های انجام شده، برای ایجاد رقابت واقعی در بازار خودرو ایران، باید حداقل ۳۰ درصد از کل خودروهای تولیدی وارداتی باشد که این به معنای واردات بیش از ۳۰۰ هزار خودرو است.