پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
وضعیت بازار خودرو در دو ماه آینده رکودی است

قیمت خودرو های تولید داخل روز گذشته یکدست ریزشی بود

1 هفته پیش ( 1403/4/19 )
 

به گزارش فرصت امروز به نقل از ایراسین، مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو می گوید: این تفکر که با انتخاب یک فرد به عنوان رئیس جمهور وضعیت بازار خودرو به صورت ناگهانی تغییر خواهد کرد، یک تصور ساده انگارانه است. اگر قرار بر تغییر اقتصاد و وضعیت بازار خودرو باشد، باید تحولات کلانی در اقتصاد سیاسی در بلندمدت ایجاد شود. قیمت ها در بازار خودروهای تولید داخل روز گذشته یکدست ریزشی بود و بهای بعضی از اتومبیل ها بیش از ۱۰ میلیون تومان کاهش یافت.

مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو در پاسخ به این پرسش به خبرنگار ایراسین می گوید: بازار خودرو در اردیبهشت سال جاری پیش از مطرح شدن مسئله انتخابات غیرمنتظره ریاست جمهوری در رکود تورمی به سر می برد و در عمل سیاست گذار با اتخاذ سیاست های خود رکود در این بازار را تشدید کرده بود. از طرفی تاریخچه دوره های چهارساله قبلی نشان می دهد در آستانه انتخابات بازارهای سرمایه ای اعم از خودرو، طلا، ارز، مسکن و… وارد رکود می شود و دولت ها در تلاش اند قیمت در این بازارها کم ترین میزان نوسان را داشته باشد.

قیمت خودرو های تولید داخل روز گذشته یکدست ریزشی بود

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به ریزش قیمت ها در روزهای اخیر توضیح می دهد: علیرغم ریزش قیمت ها طی روزهای گذشته با سیگنال انتخابات، بهای چهارچرخ ها در سال جاری تغییر محسوسی نکرد. اکنون رکود در بازار خودرو مضاعف شده و طبق تحلیل بنده این رکود تا پایان شهریور ماه در بازار ماندگار است. ولی باید دو مسئله مهم و تأثیرگذار بر بازار خودرو را مورد توجه قرار داد. اول اینکه در شرایط فعلی صحبت از منازعات منطقه است و اگر اتفاقی در منطقه رخ دهد، پرش قیمت دلار و به تبع بهای خودرو را به دنبال دارد.

فرزانه ادامه می دهد: مسئله دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش است. بسیاری از رسانه های بین المللی از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا می گویند که نوع نگاه و طرز تفکر ترامپ نسبت به سیاست بین الملل به بازار خودرو ما سیگنال منفی می دهد. بنابراین این دو رخداد را پیش رو داریم که تأثیر هر دو برای بازار خودرو منفی خواهد بود.

این کارشناس بازار خودرو عقیده دارد اکنون زمان خرید خودرو است و در این باره اظهار می کند: باوجود منازعات منطقه و انتخابات آمریکا، وضعیت بازار خودرو در دو ماه آینده رکودی است. اگر مصرف کننده ای تمایل به خرید خودرو برای استفاده در بلندمدت دارد، اکنون زمان بسیار مناسبی است.

انتخاب پزشکیان، محرک کمک کننده به بازار در کوتاه مدت

طبق توضیحات این کارشناس بازار خودرو صنعت خودرو ما نیازمند تعامل با خودروسازان جهان و انتقال فناوری است و نباید انتظار تغییرات عظیم در اقتصاد یا صنعت خودرو با انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور نهم را داشت. فرزانه در خصوص واکنش بازار خودرو به انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور توضیح می دهد: این تصور و تفکر که با انتخاب یک فرد به عنوان رئیس جمهور وضعیت بازار خودرو به صورت ناگهانی تغییر خواهد کرد، یک تصور ساده انگارانه و واهی است زیرا رئیس جمهور ریاست قوه مجریه را به عهده دارد یعنی اجراکننده سیاست های کلان قانون گذار است. در نتیجه انتخاب یک شخص به عنوان رئیس جمهور می تواند محرک کمک کننده به بازار باشد و سیگنال های مثبت به بازار بفرستد. ولی نباید توقع داشت آقای پزشکیان یک تحویل عظیم در اقتصاد یا صنعت خودرو ایجاد کند. چنین تصوری اشتباه است و باید واقع بینانه به این موضوع نگریست.

فرزانه اضافه می کند: از طرفی دولت سیزدهم همچنان بر سر کار است. حال اینکه شخص انتخابی به عنوان وزارت صمت چه سیاست هایی در چهار سال آینده اتخاذ می کند و به چه میزان شرایط تولید و واردات تسهیل می یابد، بحث دیگری است. در مجموع تغییر اشخاص در اقتصاد به صورت موقت تأثیر دارد و در بلندمدت باید دید چه تغییراتی در اقتصاد سیاسی کشور ایجاد می شود. اگر قرار باشد اقتصاد، تولیدکننده، واردکننده و تمامی بازیگران بازار خودرو نفسی بکشند، باید تحولات کلانی در اقتصاد سیاسی ایجاد شود.

در انتها این کارشناس بازار خودرو با اشاره به پارادایم کشورهای پیشرفته در رابطه با صنعت خودرو بیان می دارد: اکنون صنعت خودرو ما نیازمند تعامل با بزرگان حوزه خودرو در جهان، انتقال فناوری و جذب سرمایه است زیرا در طول سال های اخیر به واسطه تحریم ها هیچ گونه ارتباطی وجود نداشته است. به اضافه اینکه چنانچه سیاست گذاران هدفی برای مداوای صنعت و بازار خودرو در دولت دکتر پزشکیان داشته باشند باید بپذیرند که پارادایم یا همان الگوی رفتاری دنیا در چنین حوزه هایی کاهش چشمگیر تصدی گری دولتی، سپردن صنعت خودرو و واردات به بخش خصوصی و البته باقی ماندن دولت ها به عنوان نهاد بالا دستی در نظارت بر این صنعت و بازار است.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/9nLLj95h
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه