پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
كارشناس صنعت خودرو:

عرضه محدود باعث افزایش قیمت خودرو در بازار شد

4 ماه پیش ( 1402/12/12 )
 

هر چند پیش بینی می شد با نزدیك شدن به ایام پایانی سال بازار خودرو كمی رونق داشته باشد و از ركود خارج شود اما روند افزایشی قیمت دلار به همراه عرضه محدود از سوی خودروسازان باعث شده تا معاملات در بازار با افت همراه شود و حتی شب عید هم این بازار رونقی نداشته باشد.

به گزارش فرصت امروز به نقل از ایران جیب، آن گونه كه در سایت های فروش خودرو اعلام شده قیمت خودرو از یك ماه گذشته تفاوت قابل توجهی پیدا كرده و همزمان با بالا گرفتن انتظارات تورمی، بازار خودرو آخر سال نیز روند افزایش قیمت به خود گرفته است. بررسی ها نشان می دهد قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در دو هفته اخیر رشد 5 تا 6 درصدی را تجربه كرده است به نحوی كه خودروی دنا توربو اتوماتیك كه یك ماه گذشته به 940 میلیون تومان رسیده بود، با افزایش 40 میلیون تومانی به 980 میلیون تومان برسد یا پژو 207 اتوماتیك با سقف پانوراما نیز با افزایش 60 میلیون تومانی به قیمت 980 میلیون رسید. در بین خودروهای كره ای هم قیمت ها افزایشی بوده به گونه ای كه اسپورتیج به 5 میلیارد و 800 میلیون تومان رسیده و هیوندای توسان هم با 100 میلیون تومان رشد قیمت به 5 میلیارد و 300 میلیون تومان رسیده است.

عرضه محدود باعث افزایش قیمت خودرو در بازار شد

گران شدن هیچ كالایی قابل دفاع نیست

محمود نجفی، كارشناس صنعت خودرو درباره افزایش قیمت خودرو طی روزهای گذشته به «اعتماد» گفت: در مجموع خودروسازی ها با زیان روبه رو هستند و همواره به نرخ گذاری های شورای رقابت هم معترض هستند، اگر امروز خودرو گران شده و این افزایش قیمت ها براساس محاسبات مدارك قیمت تمام شده بوده این افزایش قیمت ها منطقی است در غیر این صورت این رشد قیمتی به علت هیجان قیمتی بازار و نزدیك شدن به پایان سال است.

این كارشناس صنعت خودرو ادامه داد: گران شدن هیچ كالایی قابل دفاع نیست اما زمانی كه قیمت تمام شده یك كالایی گران تمام می شود چاره ای جز افزایش قیمت ها نیست، زمانی كه بنده با دلار 50 هزار تومانی قیمت یك قطعه را تعیین می كنم و ظرف یك ماه 20درصد نرخ دلار بالا می رود و به 60 هزار تومان می رسد معلوم است كه زیان می كنم.

افزایش قیمت ها باعث كاهش تقاضا در بازار می شود

نجفی گفت: متاسفانه زمانی كه نرخ دلار 20درصد افزایش پیدا می كند نرخ مواد اولیه 25 تا 30درصد بالا می رود و برای سال جدید هم متاسفانه ورودی كارخانجات از برق گرفته تا گاز و آب گران می شود و هر آنچه مربوط به تولید می شود در حال گران شده است. او تصریح كرد: تولید خودرو شبیه تولید مواد غذایی نیست كه اگر یك مقدار كمتر مواد اولیه مصرف شود بتوان تولید را پیش برد مثلا نمی توان میزان مصرف ورق یا سایر قطعات را كمتر كرد. نجفی ادامه داد: متاسفانه افزایش قیمت ها باعث كاهش تقاضا در بازار و كم شدن فروش می شود و توان مردم هم چندان بالا نیست تا قادر به خرید خودرو با این قیمت های بالا باشند و با این شرایط ركود فروش در بازار خودرو كمتر خواهد شد.

چرا باید خودروی كهنه دیگران را سوار شویم؟

این كارشناس خودرو در مورد واردات خودروهای كاركرده نیز افزود: اینكه برخی به دنبال واردات خودروی كاركرده هستند خیانتی است به ملت ایران، چراكه واردكننده هر خودروی كاركرده ای كه قادر باشد بخرد وارد كشور می كند اما این خودروها نیازمند تعمیرات و قطعات یدكی هستند و اصلا مشخص نیست این خودروها پس از 50 كیلومتر كاركرد باز هم سالم بمانند یا نه، اما سوال اصلی این است كه چرا باید خودروی كهنه دیگران را سوار شویم؟

نجفی درخصوص عدم توجه مجلسی ها به قیمت گذاری دستوری دولت در حوزه خودرو خاطرنشان كرد: مجلس یازدهم درحالی كه می توانست در این حوزه ورود كند و دخالت منطقی داشته باشد پیگیر این مساله نشد این درحالی است كه خودروساز می تواند با انتخاب یك حسابرس خبره كه مورد تایید قطعه ساز و دولت هم هست قیمت تمام شده خودروساز را محاسبه كند و اگر ریخت و پاش های اضافه ای وجود دارد آن را لحاظ نكند.

خودروسازان دارای نیروی كار اضافه هستند

نجفی تصریح كرد: خودروسازان دارای نیروی كار اضافه هم هستند كه باید در آنالیز قیمتی این موضوع را جدا كنند و نیروهای خط تولید یا نیروهایی كه مجبور به نگهداری شان هستند را نگه دارند و بقیه را تعدیل كنند تا بتوانند هزینه های شان را كمتر كنند اما متاسفانه شورای امنیت اجازه چنین كاری را به خودروسازان نمی دهد.

این كارشناس حوزه خودرو در ادامه با اشاره به ضعف مدیریتی در خودروسازی ها افزود: این موضوع هم تاحدودی باعث افزایش قیمت تمام شده تولید خودرو می شود اما حسابرس می تواند این موضوع را بررسی كند و مشخص شود كه تولید یك قطعه یا مونتاژ یك خودرو چقدر زمان می برد و براساس زمانبندی ها هزینه ها را منطقی كنند تا برای شورای رقابت و مردم و خودروساز قابل قبول باشد.

همه دستگاه ها برخلاف حمایت از تولید حركت می كنند

نجفی تصریح كرد: در مجموعه ما برخی از مواد اولیه مان را باید با نرخ بازار آزاد خریداری كنیم و زمانی كه نرخ دلار افزایش پیدا می كند بلافاصله قیمت مواد اولیه هم رشد می كند و معمولا در این زمان فروشنده مواد اولیه را به ما نمی فروشد. او با بیان اینكه امروز كارخانجات با مشكلات زیادی روبه رو هستند، گفت: زمانی كه دولت با كمبود برق مواجه می شود خاموشی برای مغازه دار نیست اما برای كارخانجات رخ می دهد یا در بخش كمبود گاز كارخانجات با قطعی روبه رو می شوند و با مناطق مسكونی كاری ندارند و همه دستگاه های اجرایی در كشور برخلاف حمایت از تولید حركت می كنند. نجفی با بیان اینكه بیشترین مساله نرخ گذاری ها در بورس است، افزود: فعالیت بورس ما اصلا منطقی نیست، در خرداد ماه 1401، ده كارگزار بورس 1400 میلیارد تومان سود بردند كه با اعتراض برخی افراد روبه رو شد و این قضیه را در مجلس مطرح كردند اما با رایزنی بورسی ها از دستور كار مجلس هم خارج شد، این درحالی است كه اگر یك صنعتگر این میزان سود می كرد باید 25درصد مالیات پرداخت می كرد اما مالیاتی كه از بورسی ها می گیرند رقم بسیار ناچیزی است.

عرضه خودرو به بازار محدود شده است

احمد مطلب زاده، كارشناس حوزه خودرو در مورد تغییرات قیمتی خودرو در بازار شب عید به «اعتماد» گفت: به نظر نمی رسد حتی نرخ دلار هم در این بازار تاثیرگذار باشد و این رشد قیمتی تنها به دلیل سامانه های فروش خودرو است و تصمیماتی كه آقایان در رده های بالا می گیرند كه با چه نرخی بفروشند و چه زمانی اعلام فروش كنند. مطلب زاده افزود: زمانی كه عرضه خودرو به بازار محدود می شود طبیعی است كه در بازار شب عید قیمت ها صعودی خواهد شد. او با اشاره به نرخ گذاری های دستوری دولت در بازار خودرو گفت: اصلا مشخص نیست شورای رقابت زیرمجموعه دولت است یا قوه قضاییه یا ذیل سه قوه قرار دارد اما دخالت زیادی در بازار خودرو دارند كه اصلا صحیح نیست و باعث آشفتگی این بازار شده است.

دخالت های مجلس باعث تخریب این بازار شد

مطلب زاده در پاسخ به این پرسش كه چرا مجلس یازدهم به موضوع نرخ گذاری دستوری دولت در بازار خودرو ورود نكرد، گفت: مجلس بیش از آنكه حمایتگر باشد با صدور برخی قوانین مخل بازار هم بوده است و خودشان هم پس از این قوانین در قامت پرسشگر می شوند این درحالی است كه كلیه این مشكلات به دلیل قوانین و ورود حاكمیت به این بازار است. این كارشناس حوزه خودرو افزود: اگر با چالش در بازار خودرو روبه رو هستیم به دلیل دخالت های مجلس و دولت به این بازار است كه باعث تخریب آن هم شده است. موضوع این است كه در سال های گذشته اصلا نرخ كارخانه و نرخ بازار آزاد وجود نداشت و در بسیاری از موارد نرخ فروش در كارخانه بالاتر از نرخ آزاد بود و عرضه و تقاضا با یكدیگر تنظیم شده بود.

مجلسی ها گاهی منتقد قوانینی می شوند كه خودشان وضع می كنند

او با بیان اینكه چه ارگانی واردات خودروی نو را ممنوع كرد، گفت: مجلس باعث ممنوعیت واردات خودروی نو شد آن هم با هدف حمایت از صنعت خودروی داخلی این درحالی است كه اصلا این موضوع مطرح نبود بلكه به دلیل عدم وجود ارز كافی و تحریم ها و عدم ورود ارزهای نفتی به كشور واردات خودرو به كشور ممنوع شد. این كارشناس صنعت خودرو تصریح كرد: اگر مشكلاتی امروز در این بازار وجود دارد مقصر اول مجلسی ها هستند و نه دولت، چراكه قوانین را تعیین می كنند و پس از آن خودشان منتقد می شوند و رسانه ها باید به این موضوع بپردازند كه چه زمانی چه قوانینی در حوزه خودرو از سوی نمایندگان وضع شد و چه كسانی مقصر هستند.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/hhZC2Mat
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه