قیمت خودرو پس از شوک ارزی وارد فاز صعودی شد، اما بازار به کاهش نرخ دلار توجه نکرد و همچنان روند افزایش قیمت ها ادامه دارد؛ چراکه علاوه بر نوسانات ارزی، فروش خودروسازان نسبت به آذرماه ۱۱ درصد کاهش داشته است و همین سبب نوسان قیمت خودرو شده است.
به گزارش فرصت امروز به نقل از آخرین خودرو، قیمت خودرو از ابتدای بهمن ماه با نوسانات نسبی همراه بود. در همان ابتدا برخی از خودروها روند افزایشی و برخی دیگر کاهش جزئی را طی کردند، اما هفته دوم شوک جدید ارزی به بازار وارد شد. دلار در هفته دوم بهمن ماه افزایش چشم گیری در مدت کوتاهی را تجربه کرد و سقف ۵۹ هزار تومان را هم فتح کرد. بازار خودرو هم تحت تاثیر این نوسان ارزی روند صعود قیمت ها را در پیش گرفت.
افزایش قیمت خودرو به شکلی بود که برخی از خودروها روزانه دو الی ۵۰ میلیون تومان رشد قیمتی داشتند؛ برای مثال، ۱۰ بهمن جک S3 اتوماتیک با وجود اینکه خودروی چندان محبوبی در بازار نیست، توانست ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته باشد و با نرخ یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان خرید و فروش شود. در این میان تارا هم در نرخ یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان خرید و فروش شد. ام وی ام X22 دنده ای هم خودرویی بود که در این بازه زمانی وارد کانال جدیدی شد. پیش از شوک ارزی این خودرو ۷۷۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما امروز با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان خرید فروش می شود.
در این مقوله که دلار یکی از اصلی ترین عوامل تعیین قیمت خودرو در بازار است شکی نیست. اما نکته قابل توجه در بازار این روزهای خودروی کشور این است که با وجود کاهش قیمت دلار در روزهای گذشته، بازار همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده و قیمت خودروها در حال سقف شکنی هستند.
گردانندگان بازار خودرو
حال این مساله مطرح می شود که چرا به رغم کاهش نرخ دلار خودرو همچنان گران می شود؟ خودرو در حقیقت تحت تاثیر چه متغیر های دیگری گران و ارزان می شود؟
یکی از مهمترین عوامل افزایش نرخ خودرو در بازار آزاد میزان عرضه آن است. دنیای اقتصاد در این رابطه نوشت خودروسازان فروش خود را کاهش داده اند. طبق این آمار فروش خودروسازان در دی ماه نسبت به ماه گذشته خود، یعنی آذر ماه، ۱۱ درصد کاهش داشته است. به عبارتی دیگر، فاز صعودی قیمت خودرو پیش از این اتفاق رخ داده بود و شوک ارزی تنها این فرایند را تشدید کرد.
کاهش ۱۱ درصدی فروش خودروسازان در صورتی اتفاق افتاد که چندی پیش سایپا و ایران خودرو از طرح فروش ۱۲۰ هزار خودرو به قیمت پنج درصد پایین تر از نرخ بازار موافقت کرده و اعلام کردند محصولات عرضه شده در این طرح فروش از مازاد تولید این شرکت ها خواهد بود.
واردات خودرو هم یکی دیگر از متغیرهایی بود که از حدود دو سال گذشته بازار به صورت مداوم به آن واکنش نشان می دهد. در ابتدا گفته شد که محصولات خودروسازان نمی توانند به تنهایی پاسخگوی نیاز بازار باشد، در نتیجه باید با ورود خودروهای خارجی به بازار موافقت شود. اما با گذشت زمان بازار به این نکته پی برد که واردات خودرو تنها در حد وعده باقی می ماند و در ابعاد گسترده اجرا نمی شود.
حدود یک سال گذشته بود که سخنگوی وزارت صمت در حساب توییتری خود نوشت:« یک میلیون خودرو طی شش ماه آینده وارد بازار می شود. میزان عرضه آن چنان بالا و بی سابقه است که عطش بازار را کامل برطرف می کند.» البته وزارت صمت در دوران سکانداری فاطمی امین، وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو را تا پایان خرداد ۱۴۰۲ داده بود. وعده ای که محقق نشد و خبرها حاکی از واردات ۹ هزار دستگاه و شماره گذاری حدود ۱۱۰۰ دستگاه خودرو وارداتی است.
روند کند واردات و همچنین قیمت بالای تمام شده خودروها و عدم تحقق واردات خودروهای اقتصادی سبب ایجاد انتظارات تورمی شده و در موج افزایش قیمت ها تاثیرگذار بوده است. این در حالی بوده که مسئولان بر کاهش قیمت و رقابتی شدن بازار با تحقق واردات خودرو تاکید داشتند.