پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

قیمت خودرو پس از شوک ارزی وارد فاز صعودی شد، اما بازار به کاهش نرخ دلار توجه نکرد و همچنان روند افزایش قیمت ها ادامه دارد؛ چراکه علاوه بر نوسانات ارزی، فروش خودروسازان نسبت به آذرماه ۱۱ درصد کاهش داشته است و همین سبب نوسان قیمت خودرو شده است.

به گزارش فرصت امروز به نقل از آخرین خودرو، قیمت خودرو از ابتدای بهمن ماه با نوسانات نسبی همراه بود. در همان ابتدا برخی از خودروها روند افزایشی و برخی دیگر کاهش جزئی را طی کردند، اما هفته دوم شوک جدید ارزی به بازار وارد شد. دلار در هفته دوم بهمن ماه افزایش چشم گیری در مدت کوتاهی را تجربه کرد و سقف ۵۹ هزار تومان را هم فتح کرد. بازار خودرو هم تحت تاثیر این نوسان ارزی روند صعود قیمت ها را در پیش گرفت.

افزایش قیمت خودرو به شکلی بود که برخی از خودروها روزانه دو الی ۵۰ میلیون تومان رشد قیمتی داشتند؛ برای مثال، ۱۰ بهمن جک S3 اتوماتیک با وجود اینکه خودروی چندان محبوبی در بازار نیست، توانست ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته باشد و با نرخ یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان خرید و فروش شود. در این میان تارا هم در نرخ یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان خرید و فروش شد. ام وی ام X22 دنده ای هم خودرویی بود که در این بازه زمانی وارد کانال جدیدی شد. پیش از شوک ارزی این خودرو ۷۷۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما امروز با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان خرید فروش می شود. 

کاهش ۱۱ درصدی فروش خودروسازان مهمترین دلیل افزایش قیمت خودرو در بازار

در این مقوله که دلار یکی از اصلی ترین عوامل تعیین قیمت خودرو در بازار است شکی نیست. اما نکته قابل توجه در بازار این روزهای خودروی کشور این است که با وجود کاهش قیمت دلار در روزهای گذشته، بازار همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده و قیمت خودروها در حال سقف شکنی هستند.

گردانندگان بازار خودرو

حال این مساله مطرح می شود که چرا به رغم کاهش نرخ دلار خودرو همچنان گران می شود؟ خودرو در حقیقت تحت تاثیر چه متغیر های دیگری گران و ارزان می شود؟

یکی از مهمترین عوامل افزایش نرخ خودرو در بازار آزاد میزان عرضه آن است. دنیای اقتصاد در این رابطه نوشت خودروسازان فروش خود را کاهش داده اند. طبق این آمار فروش خودروسازان در دی ماه نسبت به ماه گذشته خود، یعنی آذر ماه، ۱۱ درصد کاهش داشته است. به عبارتی دیگر، فاز صعودی قیمت خودرو پیش از این اتفاق رخ داده بود و شوک ارزی تنها این فرایند را تشدید کرد.

کاهش ۱۱ درصدی فروش خودروسازان در صورتی اتفاق افتاد که چندی پیش سایپا و ایران خودرو از طرح فروش ۱۲۰ هزار خودرو به قیمت پنج درصد پایین تر از نرخ بازار موافقت کرده و اعلام کردند محصولات عرضه شده در این طرح فروش از مازاد تولید این شرکت ها خواهد بود.

واردات خودرو هم یکی دیگر از متغیرهایی بود که از حدود دو سال گذشته بازار به صورت مداوم به آن واکنش نشان می دهد. در ابتدا گفته شد که محصولات خودروسازان نمی توانند به تنهایی پاسخگوی نیاز بازار باشد، در نتیجه باید با ورود خودروهای خارجی به بازار موافقت شود. اما با گذشت زمان بازار به این نکته پی برد که واردات خودرو تنها در حد وعده باقی می ماند و در ابعاد گسترده اجرا نمی شود.

حدود یک سال گذشته بود که سخنگوی وزارت صمت در حساب توییتری خود نوشت:« یک میلیون خودرو طی شش ماه آینده وارد بازار می شود. میزان عرضه آن چنان بالا و بی سابقه است که عطش بازار را کامل برطرف می کند.»  البته وزارت صمت در دوران سکانداری فاطمی امین، وعده واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو را تا پایان خرداد ۱۴۰۲ داده بود. وعده ای که محقق نشد و خبرها حاکی از واردات ۹ هزار دستگاه و شماره گذاری حدود ۱۱۰۰ دستگاه خودرو وارداتی است.

روند کند واردات و همچنین قیمت بالای تمام شده خودروها و عدم تحقق واردات خودروهای اقتصادی سبب ایجاد انتظارات تورمی شده و در موج افزایش قیمت ها تاثیرگذار بوده است. این در حالی بوده که مسئولان بر کاهش قیمت و رقابتی شدن بازار با تحقق واردات خودرو تاکید داشتند.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Jd7fuxgp
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه