جمعه, ۱۵ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 5 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بازار خودرو در هفته ای که گذشت جو افزایشی سنگینی را تحمل کرد. خودروهای ایرانی به ویژه محصولات ایران خودرو با افزایش قیمت ۱۵ درصدی رکورددار بودند؛ پس از آن سایپا و در نهایت خودروهای مونتاژی چینی در رده های بعدی افزایش قیمت قرار گرفتند.

به گزارش فرصت امروز به نقل از پدال، کارشناسان بازار دلایل مختلفی را بر این اتفاق موثر می دانند؛ افزایش نرخ ارز، تنش های سیاسی و امنیتی در منطقه و خبر واگذاری قیمت گذاری خودرو به وزارت صمت هر یک به سهم خود در این ماجرا موثر بودند.

بررسی بازار و دلایل افزایش قیمت خودرو در هفته گذشته

اما در کنار این عوامل کاهش تولید و به تبع آن کاهش ورود خودروهای صفر به بازار را می توان مهم ترین دلیل برای افزایش قیمت ها دانست. از شهریور تا آبان ۱۴۰۲ شاهد بودیم که فراخوان خودروسازان و صدور دعوتنامه ها برای تکمیل وجه حواله ها روند صعودی به خود گرفت و زود فاکتور شدن خودروها باعث شد تا حجم عرضه خودروهای صفر کیلومتر به بازار افزایش یابد.

با شروع آذرماه و به دنبال آن فصل زمستان آمار تولید کاهش جدی پیدا کرد و روند تحویل ها تا زمان تنظیم این گزارش نسبت به دو-سه ماه قبل همچنان کند است. آمار ۹ ماهه تولید خودروسازان نیز همین مسأله را نشان می دهد و با مرور گزارشات تولید شاهد هستیم در بخش خودروهای ایرانی بر خلاف وعده ها نه تنها تغییر مثبتی نسبت به سال گذشته اتفاق نیوفتاده بلکه مقداری نیز عدد تولید کاهش پیدا کرده است.

در بخش خودروهای مونتاژی این ماجرا برعکس بوده و شرکت مدیران خودرو با رکوردزنی در سال جدید همچنان پیشتاز شرکت های خصوصی است؛ نا گفته نماند بحث کاهش تولید در فصل سرما متوجه خودروسازان خصوصی نیز شده و مدل هایی همانند تیگو ۷ پرو و فیدلیتی با تأخیر تحویل مشتریان می شوند.

برخی خودروسازان این گرانی بازار را گردن نمی گیرند؛ به طور مثال سایپا در گزارشی با رد کم کاری از جانب خود عنوان کرده که طبق برنامه جلو می رود. در طرف دیگر برخی خودروسازان تا حدی بحث کاهش تولید را تأیید می کنند؛ البته که مقصر این اتفاق را بانک مرکزی می دانند چرا که تأمین ارز را به وقت انجام نمی دهد و با حواله دادن تولیدکنندگان خودرو به صادرکنندگان خرد باعث بی نظمی در جریان تأمین مالی آن ها و افزایش قیمت ارز دریافتی شده است.

هر چه هست افزایش قیمت خودرو های ایرانی هشداری است به متولیان بازار که نسبت به کنترل اوضاع اقدام کنند؛ خودروی متوسطی مثل دنا اتوماتیک در کمتر از یک ماه از ۸۰۰ میلیون به یک میلیارد و ۳۰ میلیون تومان رسیده است. چنانچه موج اخیر افزایش قیمت به خصوص در محصولات ایران خودرو خنثی نشود می تواند بازار را بیش از پیش هیجانی کرده و موج گرانی را در وهله اول به سمت خودروهای اقتصادی بازار و سپس به سمت مونتاژی ها و وارداتی ها بکشاند.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/HMxbIh5F
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه