دوشنبه, ۱ بهمن(۱۱) ۱۴۰۳ / Mon, 20 Jan(1) 2025 /
           
فرصت امروز

مجلس هفته گذشته در جریان بررسی لایحه بودجه 1404، سقف ارزی واردات خودرو را نسبت به سال جاری تغییر نداد. همچنین تعرفه واردات خودرو نیز همچنان 60 درصد باقی ماند اما سال آینده تصمیمات جدیدی گرفته می شوند که به جدال خودروهای مونتاژی و وارداتی در مسئله تخصیص ارز می انجامد.

براساس مصوبه مجلس، ایرانیان ساکن خارج از کشور می توانند با ارائه کارت اقامت، یک خودرو بدون انتقال ارز و با تعرفه 60 درصد وارد کشور کنند. از سوی دیگر، با حذف ارز نیمایی، دیگر شرکت های صادرکننده لزومی به فروش ارز نمی بینند. بنابراین شرکت های فعال در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی ممکن است طی سال 1404 به حوزه واردات خودرو ورود کنند. آنها می توانند ارزی که خارج از کشور وجود دارد و امکان انتقال آن را ندارند، به واردات خودرو اختصاص دهند.

چالش خودرو های مونتاژی و وارداتی در مسئله تخصیص ارز سال آینده

از طرف دیگر، خودروسازان مونتاژی نیز خواهان ارز بیشتر هستند. به گفته «حسین رحیمی نژاد»، کارشناس حوزه خودرو، مونتاژکاران طی سالیان اخیر موفق شده اند خود را خودروساز معرفی کنند. این شرکت ها محصولات چینی را وارد کشور می کنند و با قیمت چندبرابری می فروشند.

نگاهی به روند جدال خودروهای مونتاژی و وارداتی

فعالیت مونتاژکاران در فاصله سال های 1398 تا 1402 به شدت افزایش یافت. طی این دوران، شاهد عرضه و معرفی مدل های جدید و رنگارنگی از محصولات مونتاژی بودیم اما آزادسازی محدود واردات، جدال خودروهای مونتاژی و وارداتی بر سر تخصیص ارز را رقم زد. در شرایطی که تحریم های اقتصادی بر بانک های کشور فشار می آورند، هرکدام از شرکت های واردکننده یا مونتاژکننده خواهان ارز بیشتری هستند.

ممنوعیت واردات به کشور طی دوره پنج ساله، باعث شد بازار خودروهای نیمه لوکس کشور در اختیار مونتاژکاران قرار بگیرد. این شرکت ها که توانسته اند در نبود خودروهای وارداتی سهم قابل توجهی از بازار خودرو را در اختیار داشته باشند، دیگر حاضر به رقابت برابر با خودروهای وارداتی جدید نیستند. از سوی دیگر دولت نیز با افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو، زمینه ساز گرانی قطعات این خودروها و قیمت تمام شده خودروهای مونتاژی شده است.

باتوجه به اینکه تصمیمات کلان حوزه تخصیص ارز به خودروهای وارداتی و مونتاژی در سال 1404 تغییری نکرده اند، بعید به نظر می رسد شرایط نیز در سال آینده متفاوت باشد. همچنان واردات خودرو در تعدادی کمتر از 50 هزار دستگاه انجام خواهد شد. خودروسازان مونتاژی نیز به دنبال افزایش تیراژ محصولات خود خواهند بود. باوجوداین، ادامه یافتن واردات خودرو به کشور تمایل مشتریان ایرانی به خرید خودروهای چینی مونتاژی را کاهش می دهد.

به این ترتیب، اگر واردات خودرو به کشور ادامه یابد، طی بازه زمانی 4 الی 5 سال آینده بازار به توازن میانه دهه 1390 بازمی گردد. اما اگر واردات خودرو به هر دلیل محدود شود، سهم خودروهای مونتاژی از بازار افزایش می یابد. در نتیجه جدال خودروهای مونتاژی و وارداتی در بحث تخصیص ارز، به نفع مونتاژی ها پایان می یابد.

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

منبع : digiato
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WYL3rAnL
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکسirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستتور سنگاپورخرید PS5مبلمان اداریقیمت طلای آبشدهنرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیکوچینگ فراکوچتعمیر اینورترکناف سقف کناف سقف کاذب
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه