یک مجموعه اداری، شرکت یا سازمان متشکل از بخش های مختلفی است که در هر یک از این بخش ها اشخاصی به جهت انجام امورات مرتبط همان بخش فعالیت میکنند تا در نهایت همگی بتوانند به هدف اصلی مجموعه دست یابند و در صورتی که یکی از کارکنان بخش ها نتواند به وظایف خود به درستی عمل نماید موجب اختلال در تمام مجموعه و در نهایت بروز ضرر و زیان میشود.
بنابراین انتخاب اشخاص شایسته و دارای صلاحیت در کنار مدیریت کارآمد از اهمیت بالایی برخودار است تا یک مجموعه یا شرکت بتوانند به اهداف مورد نظر خود برسد، و در این موضوع تفاوتی وجود ندارد که نقش فردی که در شرکت فعالیت دارد به عنوان یک منشی ساده است و یا یک مدیر عامل، لذا در هر صورت باید بهترین انتخاب را برای بکار گیری افراد شایسته انجام شود، بنابراین ما در این مقاله قصد داریم به یکی ارکان و بخش های مهم امور اداری یا خدماتی به نام منشی بپردازیم و در ادامه اهمیت استفاده از نمونه قرارداد منشی را برای شما بیان کنیم.
منشی و یا به تعابیر دیگر مسئول دفتر، فردی است که مسئول برنامه ریزی و همچنین انجام یک سری امورات ثانویه کارفرما و یا اشخاصی دیگر میباشد، که بسته به نوع وظایف خود، امورات مختلفی را از قبیل تنظیم روزانه برنامه ها و جلسات، نامه نگاری، پاسخگویی تلفنی و حضوری مراجعان و.. انجام میدهد، بنابراین با توجه به این تعریف میتوان منشی را به عنوان پل ارتباطی بین مسئول اصلی و سایر افراد شرکت، مراجعان و مشتریان دانست که به جهت بهبود ارتباطات مسئول و عدم انجام امورات متفرقه و نظم دهی آنها، وظایفی را انجام میدهد.
همان طور که گفته شد منشی علاوه بر انجام یکی سری از امورات روزانه کارفرما خود، به عنوان پل ارتباطی او با سایر افراد دیگر نیز میباشد، که به این واسطه به بسیاری از اطلاعات مهم و محرمانه کارفرما دسترسی دارد، بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع میبایست در انتخاب منشی توجه و دقتی بسیاری داشت تا بتوان فردی را انتخاب کرد که علاوه بر داشتن توانایی و مهارت لازم جهت انجام امورات، امین و رازدار کارفرما باشد.
انتخاب منشی فعال، و دارای فن بیان، حسن معاشرت و مهارت های کاری در زمینه تخصصی کارفرما، مهم ترین رکن برای استخدام بهترین منشی جهت انجام امورات شما میباشد، ولیکن نکته حائز اهمیت دیگری که در موضوع استخدام منشی بسیار مهم است، قرارداد فی مابین منشی و کارفرما میباشد که به جهات مختلفی به وظایف و تعهدات طرفین اعم از پرداخت دستمزد و مزایا و همچنین مسئولیت های منشی جهت انجام امورات میپردازد، که بیانگر رابطه کاری کارفرما و منشی است و در صورت بروز هر گونه اختلاف طرفین میتوانند با استناد به قرارداد خود مشکلات را حل نمایند.
برای تنظیم تخصصی قرارداد های خود توسط وکلا ما کلیک کنید
تهیه و تنظیم قراردادهای استخدام در کشور ما تابع قوانین وزارت کار و رفاه اجتماعی است و هرگونه قراردادی و یا شرطی که برخلاف این قانون باشد فاقد اعتبار و وجاهت قانونی است، لکن در صورتی که شخصی بدون اطلاع از قوانین و مقررات وزارت کار و رفاه اجتماعی و یا سایر قوانین جمهوری اسلامی، قراردادی تنظیم نماید که بر خلاف قوانین مذکور باشد، باطل است و هر کدام از طرفین میتوانند از طریق محاکم قضایی و حق و حقوقات خود را خارج از شرایط قرارداد دریافت نمایند.
بنابراین برای اینکه قرارداد استخدام منشی از ارزش و اعتبار لازم برخودار باشد میبایست علاوه برآنکه قرارداد شما با توجه به قوانین و مقررات وزارت کار تنظیم شود، تمامی وظایف و تعهدات طرفین نیز در قرارداد پیش بینی شود، لذا ما در ادامه به مواردی میپردازیم که مانع بسیاری از اختلافات و شبهات طرفین در قرارداد استخدام منشی می شود:
یکی از موارد بسیار مهم که باعث نظم و انضباط محیط کار میشود تعیین ساعت کاری است که در قرارداد مشخص میشود و کارگران و کارمندان موظفند با توجه به زمان ذکر شده قرارداد در محل کار خود حضور یافته و آماده انجام امورات خود شوند، همچنین ذکر شرایط مرخصی منشی نیز با توجه به ماده 64 قانون کار از اهمیت ویژه برخودار است.
یکی از موضوعاتی که قالباً باعث بروز اکثر اختلافات فی مابین منشی و کارفرما میگردد، عدم شفافیت لازم در میزان حقوق و مزایا منشی است که میتوانند مشکلات زیادی را برای طرفین ایجاد کند، لذا حتما باید توجه داشته باشید برای اینکه اختلافی از این جهت برای طرفین حادث نگردد، تمامی حقوق و مزایا منشی را مطابق قانون کار در قرارداد پیش بینی کنید.
یکی از الزاماتی که در قانون سازمان تامین اجتماعی برای کارفرمایان در نظر گرفته شده است لزوم بیمه کارگران و کارمندانی است که کارفرما به جهت انجام امورات خود استخدام مینماید بر این اساس کارفرما باید منشی خود را در هنگام استخدام در سازمان تامین اجتماعی بیمه نمایند و میتوانند بخشی از هزینه بیمه را حقوق منشی کسر نماید.
ذکر شرح وظایف و تعهدات منشی در قرارداد از عوامل مهمی است که در صورت بروز اختلافات و یا شبهات میتواند بهترین راه حل اختلاف میان طرفین واقع گردد، زیرا در صورت ذکر وظایف و تعهدات در قرارداد چنانچه هر یک از طرفین مدعی و یا منکر وظایف خود شود میتوان با مراجعه به قرارداد به اختلاف خود خاتمه دهند، و در صورتی که شخص متخلّف شناخته شود از طریق دادگاه میتوان او را ملزم به انجام تعهدات خود نمود.
فسخ یکی از راه انحلال قرارداد است که باعث پایان یافتن و بی اثر شدن تعهدات طرفین در قرارداد میشود، ولیکن با توجه به اینکه قوانین و مقررات استخدام در کشور تابع مقررات قانون کار میباشد فلذا نحوه فسخ قرارداد های استخدامی مانند قرارداد استخدامی منشی تابع این قانون است و از آنجایی که طبق ماده 25 قانون کار امکان فسخ قرارداد استخدام توسط هیچ یک از طرفین به تنهایی امکان پذیر نمیباشد، تنها را فسخ قرارداد رضایت همزمان منشی و کارفرما برای فسخ است.
مجموعه داپکده با بیش از 700 نوع قرارداد در قالب های مختلف از قبیل استخدام، پیمانکاری، خرید و فروش، اقاله، جعاله، صلح نامه و.. اقدام به تهیه و تنظیم قرارداد های استخدام منشی در موضوعات مختلفی اعم از منشی دفتر وکالت، منشی مطب و منشی به صورت تخصصی کرده است که شما با توجه به نیاز خود میتوانید در سایت داپکده اقدام به تهیه قرارداد استخدام منشی در حیطه کاری خود نمایید.