سه شنبه, ۱۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 2 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

رسیدگی به دعاوی مربوط به شرکت ها در صلاحیت کدام یک از دادگاه ها است؟

یکی از مهمترین عناصر در عرصه اقتصاد کشور شرکت های تجاری هستند. شرکت های تجاری در قانون تجارت ایران تعریف شده و شامل شرکت های سهامی و غیرسهامی، شرکت تضامنی و نسبی، شرکت مختلط و غیر مختلط، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت تعاونی تولید و مصرف می شود. شرکت های نامبرده دارای شخصیت حقوقی بوده و مانند هر شخص می توانند اقدام به طرح دعوا کرده و یا حتی طرف دعوا قرار بگیرند. دعاوی مربوط به شرکت های نامبرده مختص خود آن ها بوده و لازم است که با نحوه طرح دعاوی، دادگاه صالح و چگونگی این دعاوی اطلاعات لازم را داشته باشیم. در ادامه مطلب با دعاوی شرکت ها و مرجع رسیدگی به آن آشنا خواهیم شد.

دعاوی شرکت ها شامل چه مواردی می شود؟

به طور کلی دعاوی شرکت ها با توجه به موضوعی که دارند شامل دعاوی حقوقی و کیفری می شود. به این معنا که شرکت می تواند هم به عنوان خوانده طرف دعوا قرار بگیرد و هم می تواند خود مستقلاً یکی از این دعاوی را مطرح کند. برای طرح این علیه شرکت ها و یا دفاع از شرکت خود در برابر طرح این دعاوی بهترین راه کمک گرفتن از یک مشاوره کسب و کار است.

حال با توجه به حقوقی و کیفری بودن دعوای شرکت ها، موضوع این دعاوی متفاوت است و می تواند هر موضوعی را در برگیرد. به طور معمول دعاوی که علیه شرکت مطرح می شود و یا شرکت علیه دیگران اقامه می کند شامل دعاوی سهامداران علیه شرکت، شرکت علیه سهامداران، دعاوی اشخاص ثالث علیه شرکت، دعاوی اشخاص ثالث علیه سهامداران و دعوای شرکت ها علیه هم می شود.

در ادامه به طور مفصل در مورد این دعاوی توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

●       دعاوی اشخاص ثالث علیه شرکت

این دعاوی شامل دعاوی می شود که هر شخصی غیر از سهامداران علیه شرکت مطرح می کند. ابن دعاوی می تواند به طور حقوقی و یا کیفری مطرح شود. از جمله این دعواوی می توان به دعاوی مطالبه وجه اشخاص ثالث، زمانی که شرکت محصولی را خریداری کرده و قیمت را در موعد مقرر پرداخت نکرده است. مثال دیگری که می توانیم برای این مورد بیان کنیم، طرح دعوای کلاهبرداری توسط شرکت است. زمانی که شرکت از دیگران کلاهبرداری کرده و این اشخاص علیه شرکت طرح دعوا می کنند، شامل دعاوی اشخاص علیه شرکت می شود.

●       دعاوی سهامداران علیه شرکت

این دعوا ناظر به زمانی این که سهامداران نقل و انتقال سهام توسط شرکت را درست تلقی نکنند. در این زمان سهامداران می توانند ابطال نقل و انتقال برگه های سهام را از دادگاه درخواست کنند. مثال دیگر برای این مورد زمانی است که شرکت سهام سهامداران را به آنها تحویل نداده و یا از انتقال سند رسمی به آنها خودداری می کند، در این صورت نیز سهامداران می توانند الزام شرکت به انجام این دو امر را از دادگاه تقاضا کنند.

●       دعاوی شرکت ها علیه همدیگر

این دسته از دعاوی مربوط به زمانی است که بین دنیا چند شرکت اختلافات حقوقی یا در مواقع خاص کیفری شکل می گیرد. برای مثال زمانی که شرکتی در برابر شرکت دیگر متعهد شده که امری را انجام دهد و یا مسئولیتی را برعهده گرفته باشد و در نهایت به آن عمل نکند. در این زمان شرکتی که تعهد به نفع او صورت گرفته می تواند علیه شرکت متعهد طرح دعوا کند.

●       دعاوی انحلال شرکت

این دسته از دعاوی در زمره دعاوی حقوقی شرکت است که زمانی طرح می شود که سهامداران،اشخاص ثابت و به طور کلی هر شخص ذی نفعی انحلال شرکت را به دلایل قانونی از دادگاه درخواست می کند. از جمله دلایل قانونی انحلال شرکت ها می توان به ورشکستگی و خاتمه موضوع شرکت اشاره کرد.

●       دعاوی ابطال شرکت

این دسته از دعاوی نیز در زمره دعاوی که علیه شرکت مطرح میشود قرار می گیرد. از جمله مواقعی که این دعاوی طرح می شوند می توان به زمانی که مراحل ثبت شرکت به درستی طی نشده و در نتیجه صورتجلسات نیز قانونی نبوده اند اشاره کرد. مشاور کسب و کار به هر شخص ذی نفعی کمک می کند تا بتواند این دعاوی را به درستی در مرجع صالح طرح نماید.

کدام مرجع برای رسیدگی به دعاوی شرکت ها است؟

یکی از مهمترین مسائلی که در دعاوی نامبرده مورد توجه قرار می گیرد، مرجع رسیدگی دعاوی شرکت ها است. به طور کلی دعوای شرکت ها نیز مانند دعاوی اشخاص حقیقی است. با این تفاوت که موضوعات دعوای شرکت ها متفاوت است. موضوعی که در این بین اهمیت دارد این است که طرح دعاوی شرکت در دو نوع حقوقی و کیفری است و متناسب با موضوع دعوا، مرجع رسیدگی دعاوی شرکت ها نیز دادگاه های عمومی و کیفری هستند.

برای مثال اگر شرکت دعوای کلاهبرداری علیه شرکت دیگر طرح کرده، این دعوا مطابق با قانون مجازات اسلامی در صلاحیت دادگاه دادگاه کیفری است. یا مثلاً اگر موضوع دعوا مطالبه وجه اشخاص ثالث علیه شرکت باشد، باید در دادگاه عمومی مطرح شود.

کدام مرجع برای رسیدگی به دعاوی شرکت ها است؟

برای طرح دعاوی شرکت چه اقداماتی باید انجام شود؟

چنانچه شرکتی قصد داشته باشد که علیه اشخاص دیگر طرح دعوا کند لازم است که با نحوه طرح دعوای شرکت آشنا باشند.

برای طرح دعوا توسط شرکت ابتدا باید این مورد را درنظر گرفت که موضوع دعوا چیست؟

اگر موضوع دعوا حقوقی بوده باید در دادگاه عمومی و اگر موضوع کیفری باشد باید در دادگاه کیفری مطرح شود.

اگر موضوع دعوا شرکت حقوقی باشد، شخص ذی نفع باید به دفاتر قضایی خدمات الکترونیکی مراجعه کرده و دادخواست خود را ثبت کند. در صورتی که دعوا شرکت از نوع کیفری بوده، باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و شکواییه خود را ثبت کنند.

 

شما می توانید به کمک مشاوره تلفنی آنلاین کارمنتو از طریق voip به طور کامل با نحوه طرح دعاوی شرکت و اقدامات لازم آن آشنا شوید. کارمنتو امکان چت آنلاین به همراه پشتیبانی ۲۴ ساعته در طی ۷ روز هفته و وجود بیش از ۳۵۰ مشاوره را برای تمامی کاربران در سراسر کشور فراهم کرده است. شما می توانید به منظور صرفه جویی در زمان از خدمات مشاوره آنلاین به همراه شارژ اولیه رایگان استفاده کنید. همچنین قابلیت استفاده از کیف پول زمینه دسترسی راحت و آسان را برای کاربران در مشاوره تلفنی کارمنتو فراهم کرده است.

سخن آخر

امروزه شرکت های تجاری به یکی از اعضای مهم در اقتصاد هر کشوری تبدیل شده اند که لازم است هر صاحب کسب و کار و به طور کلی هر شخصی با جزئیاتی نظیر دعاوی مربوط به این شرکت ها آشنا شود. ما در این مطلب سعی کردیم ضمن بررسی دعاوی مربوط به شرکت ها، نحوه طرح دعوا و مرجع رسیدگی به این دعاوی را برای شما تحلیل کنیم.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2TTzHMno
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه