یکشنبه, ۱۷ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 7 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

کورتون یا کورتیکوستروئید یا به اختصار استروئید ها نوعی چربی هستند که در کبد از ماده اولیه کلسترول ساخته شده و غده آدرنال یا فوق کلیوی از آنها در ساختن هورمون ها استفاده می کند. مهمترین هورمون استروئیدی که در بدن ساخته می شود کورتیزول نام دارد. این دسته موارد بطور مصنوعی هم ساخته می شوند و از آنها به عنوان دارو استفاده می شود. به کورتیکوستروئید هایی که بطور مصنوعی ساخته شده و بصورت دارو مصرف می شوند کورتون هم میگویند . کورتون‌ ها گروهی از داروهای بسیار قوی به شمار می ‌آیند که در بازار دارویی به اشکال قرص ، آمپول ، اسپری و پماد های موضعی عرضه می‌ شوند . برای کسب اطلاع بیشتر درباره امپول کورتون و دستیابی به پاسخ سوالاتتان در باره این دارو با ما همراه باشید . 

اگر نیاز به انجام تزریقات دارید ، در هر جای پایتخت و یا حتی مناطق حومه که ساکن باشید به راحتی می توانید از خدمات تزریقات در منزل یک موسسه خدمات درمان در منزل استفاده کنید .

 

کورتون چیست ؟

کورتون یک داروی ضد التهاب به شمار می ‌رود که با نام علمی کورتیکواستروئید شناخته می ‌شود. این دارو یک نسخه مصنوعی از هورمون ‌هاست که معمولا توسط غدد فوق کلیوی تولید می ‌شوند. همچنین پاسخ دفاعی طبیعی بدن را کاهش می‌ دهد و با کمک آن ، علائم بیماری‌ های مختلف چون تورم و واکنش‌ های آلرژیک کم می ‌شود. نحوه استفاده و مقدار کورتون باید با توصیه و نظارت پزشک صورت گیرد زیرا کورتون ‌ها در صورت استفاده نابجا و غیرمنطقی می‌ توانند عوارض جدی ایجاد کنند که پوکی استخوان ، بروز آب مروارید چشم، التهاب ، حساسیت و نازک شدن پوست از جمله این عوارض است. جابجایی چربی‌ های بدن و تجمع آن‌ ها در مناطق نابجا از دیگر مشکلات و عوارض غیرمنطقی کورتون ‌ها است ضمن اینکه عدم استفاده صحیح این دارو می ‌تواند کاهش حجم عضلات را نیز در بر داشته باشد . در برخی موارد سردرد های مصرف کنندگان کورتون می ‌تواند به دلیل بالا رفتن فشار مغزی ناشی از این دارو‌ها باشد و منجر به کاهش مقاومت بدن در مقابل عفونت‌ ها بشود . 

کورتون چیست و تزریق آن چه فواید عوارضی دارد؟

آیا تزریق کورتون برای کاهش درد مفید است یا مضر؟

هر دارو یا ماده غذایی باید در جای خود و به روش صحیح استفاده شود. بطور مثال حتی اگر فرد آب زیادی بنوشید (آب که از نظر بسیاری بی ضرر است) ممکن است موجب رقیق شدن و کاهش مقدار سدیم خون و بروز علایمی چون ، سردرد ، احساس سرگیجه ، گرفتگی عضلات یا اسپاسم و حتی تشنج های غیر قابل توضیح شود. پس بنابراین هر دارو ویا ماده غذایی اگر به جا استفاده نشود می تواند مضر و برعکس اگر به جا و اصولی استفاده شود حیات بخش و مفید است. در مورد کورتون هم همینطور است ، اگر به جا و درست مصرف شود مفید خواهد بود در غیر این صورت مضر است .

در چه بیماری هایی مصرف کورتون ضروریست؟

در پزشکی فرم مصنوعی این هورمون ها با خواص مشابه و با نام داروهای کورتیکواستروئید یا همان کورتونها به طوروسیعی برای درمان آرتریت روماتوئید ، لوپوس ، آسم ، آلرژی و بسیاری از بیماری های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند .

تزریق کورتون چه عوارضی خواهد داشت ؟

باید توجه کنید که مصرف کوتاه مدت کورتون و یا تزریق یک یا دو تزریق کورتون معمولا عارضه ای ندارد مگر در موارد خاصی که فرد بیماری دیگری هم دارد که کورتون نباید در آن بیماری استفاده شود . در کنار تاثیر خوب کورتون باید به عوارض آن توجه شود و عوارض آن کنترل گردد .

اثرات جانبی مصرف کورتون ها می ‌تواند بسیار جدی ظاهر شود. مثلا بیماری کوشینگ از جمله عوارضی است که ممکن است به‌ دنبال مصرف کورتیکواستروئیدها در فرد ایجاد شود. این بیماری نوعی اختلال در عملکرد غدد فوق کلیوی است و باعث ترشح بی ‌اندازه‌ کورتیزول می‌ شود. فهرست عوارض جانبی این دارو بسیار طولانی است ، اما برخی از آنها به قرار زیر هستند :

افزایش اشتها و وزن 

تجمع چربی در ناحیه‌ سینه ، صورت ، قسمت بالایی کمر و شکم 

احتساب نمک و آب در بدن و ایجاد التهاب و ورم (ایجاد اِدِم) 

فشار خون بالا 

انواع دیابت 

کبودی سیاه و آبی ‌رنگ روی پوست 

التیام دیرهنگام زخم‌ های موجود در بدن 

پوکی استخوان 

آکنه 

آب مروارید 

ضعف ماهیچه‌ ها 

نازک شدن پوست 

افزایش خطر ابتلا به عفونت 

زخم معده 

افزایش تعرق 

تغییرات و نوسانات خلقی 

مشکلات روانی مثل افسردگی 

سرکوب و ایجاد بحران در عملکرد غده‌ فوق‌ کلیوی 

این عوارض جانبی با رعایت توصیه‌ های پزشک و به حداقل رساندن دُز مصرف کاهش پیدا می ‌کنند. دست‌ کاری در دُز یعنی کم یا زیاد کردن بدون مشورت تخصصی و برنامه ‌ای مشخص اصلا توصیه نمی ‌شود .

برچسب ها : اخبار امروز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1Lt3StDH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه