به گزارش فرصت امروز به نقل از جوان آنلاین، واردات خودرو های کارکرده چند ماه پیش و در قالب الحاقیه طرح ساماندهی صنعت خودرو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرد. پس از طی شدن این مسیر، دولت یک ماه وقت داشت تا آیین نامه واردات خودرو های کارکرده را اعلام و ابلاغ کند. با این حال و با وجود به سر آمدن این مهلت و گذشت چند ماه از تصویب واردات کارکرده ها، هنوز خبری از آیین نامه مربوطه نیست.
این در شرایطی است که واردات خودرو های نو نیز به کندی صورت می گیرد. از ۳۰ هزار نفری که برای این خودرو ها ثبت نام کردند تنها ۱۱ هزار نفر موفق به دریافت خودرو شدند و ۱۹ هزار نفر دیگر هم چنان چشم انتظار تعیین تکلیف ثبت نام خود هستند.
چالش تامین ارز
پیش تر نیز پیش بینی می شد که دولت برای واردات خودرو با مشکل تامین ارز رو به رو شود. وزیر صمت به تازگی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا آیین نامه واردات خودرو های کارکرده اعلام و ابلاغ نمی شود، گفته که در مورد واردات خودروی کارکرده، نگرانی هایی برای تخصیص ارز وجود دارد. عباس علی آبادی این را هم گفته که این موضوع رفع خواهد شد.
وی با بیان اینکه ممکن است واردات خودرو های کارکرده سبب افزایش مطالبات ارزی شود، گفته که باید از ارز های با منشأ خارجی برای واردات دست دوم ها استفاده کرد و بانک مرکزی در حال بررسی موضوع است.
پیش از این بانک مرکزی با واردات ارز با منشا خارجی مخالفت کرده بود و فعالان عرصه واردات به در بسته بانک مرکزی خورده بودند، اما حالا اظهارات وزیر صمت نشان می دهد بانک مرکزی در حال بررسی این مساله است.
فعالان و کارشناسان بازار خودرو، معتقدند در صورت حل مشکل تامین ارز، واردات خودرو های نو و کارکرده تسریع و قیمت ها در بازار خودرو کاهش می یابد. این مساله منجر به رونق بازار خودرو می شود.
در این خصوص مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: قطعا واردات خودرو منجر به شکستن انحصار و ایجاد ثبات در بازار خودرو خواهد شد، به طوری که فقط خبر مصوبه واردات خودرو سبب شده تا قیمت ها در بازار ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.
وی افزود: خودروی ایرانی که به ناحق در بازار ۹۰۰ میلیون خرید و فروش می شد به ۶۰۰ میلیون تومان کاهش یافت.
پیش بینی می شود در صورت تسریع در واردات خودرو های نو و کارکرده به ترتیب نرخ خودرو های خارجی و داخلی با کاهش رو به رو شود.