یکشنبه, ۱۷ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 7 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
مدل جدید قیمت گذاری خودرو در وزارت صمت

قدم به قدم تا آزادسازی کامل قیمت خودرو

7 ماه پیش ( 1402/9/1 )
 

به گزارش فرصت امروز به نقل از دیجیاتو، با تعویض مدیران ارشد وزارت صمت در ابتدای سال 1402، رویه های این وزارتخانه نیز تا حدودی تغییر کرده است. برای مثال، مدیریت قبلی وزارت صمت در طول چهار ماه دو مرحله عرضه یکپارچه خودرو را برگزار کرد، درحالی که مدیریت جدید اعتقاد چندانی به این روش ندارد. یکی دیگر از موارد تغییر وزارت صمت در دوره جدید، تغییر روش قیمت گذاری خودرو است.

بنابر تحلیل روزنامه های اقتصادی، وزارت صمت تصمیم دارد تا قیمت خودرو را به سمت رقابتی شدن سوق دهد. این وزارتخانه تصمیم دارد با افزایش تیراژ خودروهای داخلی و افزایش تعداد خودروهای وارداتی، بازار خودرو را به تعادل برساند. این اقدام به معنای حذف قیمت گذاری دستوری است؛ موضوعی که همواره مورد انتقاد و اعتراض خودروسازان بوده است.

قدم به قدم تا آزادسازی کامل قیمت خودرو

قدم به قدم تا آزادسازی کامل قیمت

البته مسئولان وزارت صمت جزئیات برنامه های خود را به رسانه ها اعلام نکرده اند. بااین حال، روند اجرایی این برنامه را طی ماه های اخیر در عمل شاهد بوده ایم. اعطای مجوز افزایش قیمت به خودروسازان دراِزای افزایش امکانات ایمنی خودروها باعث شده است تا فاصله نرخ محصولات ایران خودرو و سایپا به مرور با قیمت های بازار کمتر شود. این اقدام علاوه بر افزایش سودآوری خودروسازان، باعث خروج تقاضا از بازار خودرو می شود. این اقدام مورد پسند مصرف کنندگان نیست اما باعث به تعادل رسیدن بازار از طریق ایجاد رکود در قیمت ها و حذف تقاضای سفته بازانه می شود.

از سوی دیگر، خودروهای ارزان قیمت نیز به مرور از خط تولید شرکت ها کنار گذاشته یا با مدل های گران تر جایگزین شدند. به طور مثال، ایران خودرو سمند LX، سورن ELX و دنا معمولی را از خط تولید خود حذف کرد تا به جای آن ها سورن پلاس و دنا پلاس ساده را جایگزین کند. سایپا نیز تیبا، تیبا 2 و ساینا معمولی را از خط تولید خود کنار گذاشته است و به جای آن ها کوییک و ساینا S تولید می کند که خودروهایی گران تر هستند.

مدل جدید قیمت گذاری خودرو در وزارت صمت

در طرح جدید وزارت صمت برای قیمت گذاری خودرو، هشت مشخصه برای تعیین قیمت خودرو درنظر گرفته شده است. این مشخصه ها عبارتند از: هزینه مواد، هزینه دستمزد، هزینه های سربار تولید، هزینه های گارانتی، هزینه های توسعه محصول، هزینه های استهلاک، هزینه های سربار ستاد و فروش و سود خالص. هرکدام از این هزینه ها بخشی از قیمت تمام شده خودرو را شامل می شوند که در ادامه به آن ها پرداخته ایم:

مواد: سهم ۴۵ تا ۵۵ درصدی

دستمزد: سهم 10 تا 14 درصدی

هزینه سربار تولید: سهم 8 تا 12 درصدی

گارانتی: سهم 1.5 تا 3 درصدی

توسعه محصول: سهم 3 تا 6 درصدی

استهلاک: سهم 1 تا 1.5 درصدی

هزینه سربار ستاد و فروش: سهم 3 تا 6 درصدی

سود خالص: سهم 12 تا 16 درصدی

جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/AjgDViqc
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه