خرما یکی از محصولات مهم و ارزشمندی است که در کشورهای گرمسیری خاورمیانه کشت می شود. این میوه خوشمزه و مغذی خواص بسیاری دارد و در بازارهای جهانی تقاضای بالایی برای آن وجود دارد. یکی از عوامل مهم در فروش خرما، طراحی بسته بندی مناسب آن است. طراحی بسته بندی خرما به عنوان عاملی تاثیرگذار در جذب مشتریان و حفظ کیفیت محصول، بسیار اهمیت دارد.
در بازار رقابتی امروزی، بسته بندی محصول نقش مهمی در جلب توجه مصرف کنندگان و تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید آنها دارد. طراحی بسته بندی به طور مستقیم بر حفظ تازگی، ماندگاری و جذابیت کلی محصول تاثیر می گذارد.
بسته بندی خرما به شیوه مناسب بسیار حائز اهمیت بوده و همانطور که گفتیم تاثیر مهمی بر حفظ تازگی و ماندگاری محصول و میزان فروش آن دارد. در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.
بسته به میزان هزینه و بازار هدف، خرما را می توان به شیوه های مختلف بسته بندی کرد
طراحی بسته بندی خرما نقشی حیاتی در حفظ تازگی و کیفیت محصول دارد. طراحی مناسب بسته بندی باید به گونه ای باشد تا از خرما در برابر عوامل خارجی مانند نور، هوا و رطوبت باشد که می تواند بر بافت طعم، و ارزش غذایی خرما اثر گذاشته و باعث کاهش کیفیت آن شود. بسته بندی مناسب کیفیت و طعم خرما را حفظ تا زمان رسیدن آن به دست مصرف کننده حفظ می نماید.
طراحی مناسب بسته بندی خرما با جلوگیری از فساد و خراب شدن خرما به افزایش ماندگاری آن کمک می کند.
وجود یک بسته بندی جذاب روی قفسه می تواند به راحتی توجه مصرف کنندگان را به خود جلب نموده و خریداران بالقوه را به انتخاب محصول شما نسبت به رقبا ترغیب کند.
حفاظت از محیط زیست در دنیای امروز تبدیل به مسئله مهمی برای عموم افراد جامعه شده، از این رو راه حل های بسته بندی پایدار بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است و انتخاب مواد سازگار با محیط زیست و کاهش ضایعات از ملاحظات مهم در بسته بندی خرما است.
همانطور که در بالا اشاره گردید، طراحی جعبه خرما می تواند نقش بسزایی در افزایش میزان فروش محصول داشته باشد. اولین نکته ای که باید هنگام طراحی جعبه خرما در نظر گرفته شود توجه به بازار هدف است.
مسلما طراحی جعبه خرما برای بازار داخلی با طراحی جعبه خرما ویژه صادرات به کلی متفاوت خواهد بود.
در بازار بین المللی، بسته بندی نقش مهمی در موفقیت هر محصول ایفا می کند. وقتی صحبت از صادرات خرما می شود، طراحی بسته بندی خرما جذاب و کاربردی برای جذب مشتری و حصول اطمینان از سالم ماندن محصول ضروری می شود.
بیاد داشته باشید هر جامعه ای، فرهنگ و نگرش خاص خود را دارد و اگر در طراحی مواردی را به کار ببرید که از دید مردم آن کشور غیر قابل قبول باشد ممکن است بدون توجه به کیفیت محصول، بسته بندی را نادیده بگیرند.
بسته به بازار مصرف و میزان هزینه ای که می خواهید بپردازید، خرما را می توان به شکل های مختلف و در ظروف مختلف بسته بندی نمود.
جعبه های مقوایی یکی از متداول ترین انتخاب ها برای بسته بندی خرما و عرضه آن در بازار داخلی است. البته امکان چاپ افست، چاپ لمینت، طلاکوب یا نقره کوب نیز وجود دارد که هزینه ها را مقداری افزایش میدهد. جعبه های مقوایی در مقابل شیره خرما مقاوم نبوده و خرماها را داخل کیسه پلاستیکی قرار داده و بعد درون این جعبه ها بسته بندی می کنند.
ظروف پلاستیکی ساده (کریستالی) نیز به خاطر قیمت و استحکام مناسب طرفداران خاص خود را پیدا کرده اند. پلاستیک در مقابل شیره خارج شده از خرما مقاوم است و آسیبی نمی بیند. از نکات منفی این نوع بسته بندی خرما می توان به تاثیر مخرب پلاستیک بر محیط زیست اشاره نمود. همچنین ظروف پلاستیکی اگر در مقابل تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرند پس از مدتی شفافیت خود را از دست داده و کدر می شوند.
ظروف فلزی بیشتر برای بسته بندی های لوکس و صادراتی مورد استفاده قرار می گیرند این ظروف از استحکام بالایی برخوردار بوده و در مقابل گرما و سرما و ضربه مقاومند و کیفیت خرما را به خوبی حفظ می نمایند.
چه قصد صادرات محصول خرمای خود را داشته باشید و چه بخواهید در داخل کشور محصول خود را به فروش رسانید نکاتی را باید مد نظر داشته باشید.
قبل از شروع پروسه طراحی، طراحی جعبه های خرمای سایر برندها را مورد بررسی قرار دهید تا ایده بگیرید و بتوانید طراحی منحصر به فردی را نسبت به دیگر رقبا داشته باشید و از آن ها متمایز شوید.
در تعیین میزان هزینه برای طراحی بسته بندی پارامترهای متنوعی دخیل بوده که بر هزینه تمام شده تاثیر گذارند. سابقه و تجربه شرکت طراحی بسته بندی، حرفه ای بودن طراح، جنس و نوع بسته بندی، نوع طراحی، نوع طراحی کارتن بسته بندی و… همگی از عوامل تاثیرگذار بر هزینه طراحی بسته بندی خرما هستند.
سفارش طراحی بسته بندی خرما باید به متخصص این امر داده شود. اصلی ترین آیتم در تولید یک بسته بندی اصولی ، استاندارد و زیبا ، طراحی آن است. طراحی فقط شامل جلوه های بصری بسته بندی نمیشود ، بلکه انتخاب قالب درست ، نحوه صحیح اندازه گیری ها ، انتخاب موقعیت درست خط های تا ، شکل درست پنجره در بسته بندی و ... همگی توسط طراح بسته بندی انجام می شود.
بنابراین طراحی بسته بندی باید توسط طراحی انجام شود که شناخت کامل به بسته بندی و فرایند تولید آن را داشته باشد. همچنین طراحی بسته بندی عمدتا شامل فرایند چاپ نیز میشود. چنانچه طراح بسته بندی ، آشنا به فرایند های چاپ نباشد ، ممکن است رنگ طراحی با رنگ خروجی چاپ متفاوت باشد. یک تیم طراحی بسته بندی خوب ، فرایند نظارت بر چاپ را نیز میتواند بر عهده داشته باشد تا درصد خطا به کمترین میزان خود برسد.