تصادفات جاده ای (درون شهری و برون شهری) امری اجتناب ناپذیر در شهر های شلوغ و پرجمعیت است که متاسفانه درصد این تصادفات به دلیل رعایت نکردن اصول رانندگی صحیح در حال افزایش است. گذشته از این موارد عوامل دیگری مانند تاثیرات زیست محیطی مخرب مانند تابش مستقیم نور خورشید، تگرگ، باران اسیدی، اکسیداسیون و فضولات پرندگان باعث آسیب به رنگ بدنه خودرو و قطعات پلاستیکی مانند قاب آینه، سپر، قاب پلاک و جلو پنجره می شود که ظاهر خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین شما مجبور به جایگزین کردن و یا تعمیر قطعه آسیب دیده هستید و دوست دارید در قبال هزینه ای که خواهید کرد قطعه ای با کیفیت و یا به اصطلاح اصلی را دریافت کنید.
با گذشت زمان سپرهای پلاستیکی با وزن کمتر طراحی شدند تا از وزن خودرو کم کنند. سپرهای فلزی علاوه بر سنگینی زمان زیادی برای ساخت می گرفتند همچنین این قطعات سنگین در برخورد با افراد یا اجسام سبب آسیب جدی به آن می شدند. از سویی دیگر سپرهای فلزی انعطاف پذیری نداشتند و ضربات وارد شده را جذب نمی کردند. همین دلایل سبب شد که فکر تغییر جنس سپر در ذهن طراحان خودرو نقش ببندد. البته سپرهای پلاستیکی نیز خالی از ایراد نبودند اگرچه این قطعات وزن خودرو را کم می کردند اما قادر به تحمل ضربات شدید نبودند. پیشرفت تکنولوژی اجزای مختلف خودرو را دستخوش تغییرات بسیاری کرده است. قطعات مختلف خودرو در گذر زمان با شکل اولیه خود تفاوت چشم گیری دارند.
یکی از این قطعات پلاستیکی سپر خودرو است که بیشترین آسیب در هنگام تصادف به آن وارد می شود. بنابراین سپر خودرو نقش مهمی در حافظت از خودرو را بر عهده دارد و انتخاب و خرید سپر مناسب می تواند به میزان قابل توجهی فشار های وارد شده در هنگام تصادف را دفع کند و از آسیب های احتمالی به بدنه جلوگیری کند.
در این مطلب سعی شده است تا با توضیح مختصری درباره سپر خودرو و اجزای آن با این قطعه مهم در خودرو بیشتر آشنا شویم.
اولین سپر در سال 1897 توسط یک شرکت خودروساز کشور چـِکُسْلُواکی ساخته شد. طراحی این سپر به اندازه کافی کاربردی نبود و دائما از روی خودرو می افتاد. سپر ساخته شده در واقع بیشتر جنبه زیبایی داشت. اما در سال 1901 این مخترع بریتانیایی (Frederick Simms ) بود که توانست سپری را تولید کند که قادر بود تا حدی تاثیرات ناشی از تصادف را کاهش دهد. بعد از این اختراع بود که چندیدن شرکت خودروساز تصمیم به نصب سپر در خودروهای خود کرده اند. اما استفاده از سپر خودرو به صورت انبوه در خودرو مدل A فورد در سال 1927 برمی گردد.
امروزه در طراحی سپر جلو و سپر عقب برای خودروهای مدرن از ترکیب مواد پلاستیکی خاص مانند پلی کربنات،آکریلونیتریل بوتادین استایرن و پلی پروپیلن
استفاده می شود. همچنین از پوشش های پلاستیکی برای تقویت قسمت های استیل، فلزی، آلومینیومی سپر استفاده می شود.
با توجه به عملکرد سپر جلو، در طراحی و ساخت آن برای هر خودرو از یک الگو خاص استفاده می شود. البته باید به این موضوع اشاره کرد که سپر های پلاستیکی در مقایسه با سپر های فـایبر گلاس و فلزی آبکاری شده بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند دلیل این امر هم ارزان بودن مواد اولیه و همچنین ساده بودن فرآیند تولید آن است.
به طور کل سپر های پلاستیکی از تزریق مواد باکیفیت پلاستیکی در دستگاه های مخصوص تولید سپر ساخته می شوند. معمـولاً سپر جلوی خودروهای مدرن، شامل سه جزء اصـلی اسـت که به ترتیب پیشانی، جاذب و تیر سپر نامیده میشوند.
برای زیبـایی و کـاهش نیـروی دراگ اسـتفاده می شود، اما نمی تواند انرژی ضربه های قابل ملاحظه ای را تحمل کند.
برای از بین بردن انرژی جنبشی وارد شده به سپر خودرو استفاده می شود.
این جزو یکی از سازهای کلیدی سپر است که بـه جـذب انـرژی جنبشـی ناشـی از ضـربه هـای بـزرگ کمـک کـرده، و مقاومت خمشی را در ضربه های کوچک تأمین می کند.
رنگ آمیزی سپر خودرو مراحل پیچیده ای دارد تا بتواند شرایط و کیفیت همان سپر اصلی بر روی خودرو را داشته باشد. به طور کل مراحل رنگ آمیزی سپر خودرو شامل مراحل زیر می شود.
ویژگی های سپر خودرو رنگ شده اصلی پلاستیکی که برای خط تولید خودروساز تهیه می شود:
امروزه در رنگ آمیزی سپر خودرو از روش الکترواستاتیک استفاده می شود. در این روش سطح قطعات پلاستیکی و پلیمری همچون سپر خودرو با رنگی که به کمک منبع ولتاژ قوی باردار شده، رنگ آمیزی می شود.
شایان ذکر است در روش الکترواستاتیک، ذرات رنگ پاشش شده بطور کامل برروی سطح قطعه می نشیند و هیچ رنگی ضایعات و یا به هدر نمی رود.
با توجه به اهمیت موضوع رنگ آمیزی برای قطعات پلاستیکی مانند سپر خودرو پیشنهاد می شود برای جایگزین کردن قطعه آسیب دیده خودرو خود به سراغ جنس غیر اصل و نامرغوب نروید. شرکت مهر خواه، شرکت کروز و مهر کام پارس جز شرکت های معتبری هستند که با وارد کردن فن آوری رنگ آمیزی پیشرفته و مطابق با استاندارهای جهانی، قطعات یدکی و مصرفی را مطابق استاندارهای کارخانه تولید، رنگ امیزی و روانه بازار کرده اند. سپر جلو، سپر عقب، قاب پلاک، جلو پنجره و غیره از جمله محصولات این شرکت ها می باشند که در خط تولید خودروهای داخلی از آنها استفاده می شود.
با توجه به پیشرفت صنعت خودروسازی بیشتر تولید کنندگان خودرو سعی در طراحی و تولید سپری دارند که بتواند ویژگی های زیر را داشته باشد.
ترمیم سپر اتومبیل ها، با توجه به نوع و شدت ضربه وارد شده و همینطور جنس سپر اتومبیل متفاوت است. در اتومبیل هایی که سپر آن ها از آلیاژ های فلزی ساخته شده است فرآیند ترمیم سخت تری دارند.
سپر اتومبیل هایی که از جنس کامپوزیت پلاستیک هستند، معمولا از دو الی سه لایه فایبرگلاس ساخته می شوند. با توجه به تردی فایبرگلاس، سپر اتومبیل مقاومت بیشتری در برابر ضربات ملایم نشان می دهد و در صورتی که سپر اتومبیل دچار خراش شده باشد. می توان با استفاده از پولیش خش بر پلاستیک قسمت های آسیب دیده را ترمیم کرد.
همچنین در صورت آسیب قسمت های فلزی سپر که با آب کروم پوشش داده شده ان می توانید از پولیش مخصوص فلزات برای ترمیم خط و خش استفاده کنید.
جهت خرید سپر تارا کلیک کنید
جهت خرید سپر شاهین کلیک کنید
جهت خرید سپر 207 کلیک کنید
در مجموع و با توجه به مطالب گفته شده در بالا می توان گفت برای تامین قطعات یدکی پلاستیکی مانند سپر برای خودروهای ساخت داخل می توانید با اطمینان کامل از شرکت های مهر خواه، کروز، مهر کام پارس و آریا پلاست قطعه مورد نظر را تامین کنید. شرکت های ذکر شده با داشتن آخرین تکنولوژی در تولید سپر و البته رنگ آمیزی با کیفیت به طور خاص برای خط تولید خودرساز مورد استفاده قرار می گیرند.
در اینجا ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که سپر های اصلی (genuine) خودروهای وارداتی (تویوتا، هیوندای، کیا…) به صورت خام و بدون رنگ وارد می شوند و باید بعد از خرید سپر بر اساس کد رنگ قطعه مورد نظر رنگ آمیزی شود.