به گزارش فرصت امروز به نقل از دیجیاتو، خودروسازان بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا، توقع داشتند قیمت خودرو پس از سپری شدن بازه سه ماهه از سوی شورای رقابت افزایش پیدا کند. بااین حال، شورای رقابت تاکنون در مقابل افزایش بهای خودرو مقاومت کرده است. نتیجه این مقاومت، ایجاد یک جنگ سرد سه جانبه بین شورای رقابت، وزارت صمت و خودروسازان است.
هرکدام از خودروسازان روش متفاوتی را برای برخورد با شیوه قیمت گذاری دستوری برگزیده اند. سایپا به بهانه نصب آپشن های جدید، قیمت خودروهایش را به صورت دوره ای افزایش می دهد و بهای محصولاتش را به نرخ بازار نزدیک می کند. در سوی مقابل، ایران خودرو محصولاتش را با تأخیر چندماهه به دست مشتریان می رساند. بنابر اطلاعاتی که تاکنون به دست رسانه ها رسیده است، این دو خودروساز در مرحله سوم عرضه یکپارچه خودرو نیز حضور ندارند.
شورای رقابت علاوه بر خودروسازان، از جانب وزارت صمت نیز تحت فشار قرار دارد. تیم جدید وزارت صمت اعتقادی به قیمت گذاری دستوری و حضور شورای رقابت در بازار خودرو ندارد. این تیم مخالفت خود با قیمت گذاری شورای رقابت و همچنین سامانه یکپارچه عرضه خودرو را به روش های مختلف نشان داده است.
برنده جنگ سرد قیمت خودرو را تعیین می کند!
درنهایت سومین اهرم فشار بر شورای رقابت، از سوی مصرف کنندگان اعمال می شود. درحال حاضر مسئولیت سامانه یکپارچه عرضه خودرو بر عهده شورای رقابت قرار دارد. مصرف کنندگان خودرو نیز این شورا و سازوکار طراحی شده توسط آن را مقصر نابسامانی بازار خودرو می دانند. درصورتی که مشتریان از مرحله سوم سامانه یکپارچه استقبال نکنند، فشارها بر شورای رقابت برای کناره گیری از بازار خودرو افزایش خواهد یافت.
درحال حاضر این تفکر که قیمت خودرو باید آزاد شود، طرفداران بسیاری پیدا کرده است. مصرف کنندگان نیز ترجیح می دهند تا به جای خرید خودروهایی با قیمت دستوری و با موعد تحویل طولانی مدت، اتومبیل ها را با قیمت آزاد و در زمان کوتاه تحویل بگیرند. هم زمان با آغاز جنگ سرد در حوزه قیمت خودرو و عدم تحویل به موقع اتومبیل های ثبت نامی از سوی مشتریان، بهای خودرو در بازار روند صعودی پیدا کرده است.