بازار خودرو در دومین هفته مرداد نیز با نوسان بسیاری همراه بود برای مثال طی سه روز قیمت فیدلیتی نزدیک به ۱۴۰ میلیون تومان بالا رفت، خودروهای داخلی نیز از این افزایش قیمت بی بهره نبودند.
به گزارش فرصت امروز به نقل از ایمنا، بازار خودرو در دومین هفته مرداد نیز با نوسان همراه بود و قیمت بیشتر محصولات به ویژه خودروهای تولید داخل در این هفته بازهم افزایش پیدا کردند.
اگر چه نوسانات قیمتی این هفته در بازار خودرو نسبت به هفته قبلی کمتر بود اما این بازار بازهم به ثبات قیمت نرسید. این در حالی است که خبر صدور دستور قضائی برای ترخیص هزار دستگاه خودروی خارجی از بنادر استان هرمزگان نیز به گوش رسید و انتظار می رفت تا قیمت ها به واسطه این خبر شکسته شود در صورتی که بی توجه به این دستور روند افزایشی را برای دومین هفته از مرداد در پیش گرفتند.
این هزار دستگاه خودرو وارداتی که خبر صدور ترخیص آن ها گوش بازار خودرو را در این هفته کَر کرد شامل هیوندای النترا، توسان، کریتا، اکسنت و سان یانگ بود که پس از معطلی چندماهه در بنادر کشور بالاخره قرار است. در خیابان های ایران دیده شود. واردات هزار دستگاه خودرو در حالی صورت گرفته که نیاز بازار به واردات بیش از ۴۰۰ هزار خودرو در سال است تا ثبات و کنترل قیمت در بازار به وجود آید.
علاوه بر بی ثباتی قیمت ها، تکلیف خریداران بعد از گذشت نزدیک به دو ماه از دومین مرحله سامانه یکپارچه همچنان مشخص نشده و مشتریان در بلاتکلیفی میان خودروسازان قرار گرفته اند زیرا همچنان خبری از قیمت چهار محصول سایپا نیست. درواقع بر اساس لیستی که در سامانه یکپارچه خودرو ارائه شد، خودروهایی مانند کوییک مدل GX، ساینا مدل GX، شاهین اتوماتیک و اطلس درج شد، در صورتی که قیمت قطعی برای آن ها اعلام نشده است. درواقع مردم باید خودرویی را خریداری کنند که مشخص نیست با چه قیمت تمام شده ای قرار است به دست آن ها برسد.
این فاصله گرفتن دولت از نظارت بر شرکت های خودروسازی در حالی صورت می گیرد که از طریق سهام چرخه ای حدود ۲۶ درصد از سهام ایران خودرو و ۴۲ درصد از سایپا را دولت در اختیار دارد یعنی دولت بیش از ۵۰ درصد از سهام هر دو خودروساز را در اختیار دارد.