یکشنبه, ۱۷ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 7 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

با وقوع انقلاب دیجیتال، تمام ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فکری جامعه تغییر کردند. امروزه درصد زیادی از مردم دنیا به دستگاه های دیجیتال مانند تلفن هوشمند، لپ تاپ و … و شبکه اینترنت دسترسی دارند و با کمک شبکه های اجتماعی، در حال تولید میلیون ها داده به صورت روزانه هستند.

شرکت های مختلف می توانند با تجزیه و تحلیل این داده های بزرگ که به بیگ دیتا (Big Data) معروفند، به بینش خوبی در زمینه کسب و کار برسند. بیگ دیتا یا کلان داده، دریای وسیع داده موجود در سطح شبکه را به اطلاعات ارزشمند تبدیل می کند. در این مقاله قصد داریم با بیگ دیتا، خصوصیات و کاربردهای آن آشنا شویم. با ما همراه باشید.

بیگ دیتا یا کلان داده چیست؟

کلان داده یا Big Data، به حجم بالایی از داده ساختاریافته، بدون ساختار یا نیمه ساختاریافته گفته می شود که توسط سازمان ها جمع آوری می شوند و شرکت ها برای تجزیه و تحلیل مسائل مختلف کسب و کار از این حجم انبوه داده استفاده می کنند.

در واقع به تکنولوژی که می تواند داده های عظیم سطح اینترنت را به اطلاعات و الگوریتم تبدیل کند، بیگ دیتا گفته می شود. کاربردهای بیگ دیتا به قدری گسترده است که از حوزه پزشکی و دارویی تا کشاورزی و امنیتی و … را شامل می شود.

بیگ دیتا (Big Data)

Big Data چه ویژگی هایی دارد؟

اگر بخواهیم از ویژگی ها و خصوصیات بیگ دیتا صحبت کنیم، تنها می توانیم بخش کوچکی از توانمندی های این تکنولوژی را بررسی کنیم. در حالت کلی، بیگ دیتا به سه دسته زیر تقسیم می شود:

  • ساختاریافته
  • نیمه ساختاریافته
  • بدون ساختار

داده ساختاریافته از یک الگو و مدل مشخص پیروی می کند و استفاده از آن چه برای انسان و چه برای ماشین راحت است. داده نیمه ساختاریافته، به دلیل ساختار ناقصی که دارد، امکان اینکه الگوی خاصی از آن استخراج شود وجود ندارد و تجزیه و تحلیل آن به نسبت داده ساختاریافته سخت تر است.

پیچیده ترین نوع داده، داده بدون ساختار است که با هیچ ساختار و مدل داده ای همخوانی ندارد، فرمت پایدار و یکپارچه ندارد و هر زمانی می تواند تغییر کند. ذخیره و تحلیل این نوع از داده به فضای بیشتر و سیستم قوی تری نیاز دارد.

علاوه بر این، یک بیگ دیتا می تواند ۵ خصوصیت با عنوان (5V's) داشته باشد. این ۵ ویژگی عبارتند از:

  • حجم (Volume)
  • تنوع (Variety)
  • ارزش (Value)
  • صحت (Veracity)
  • سرعت (Velocity)

کاربردهای بیگ دیتا در کسب و کار

با استفاده از کلان داده، شما می توانید حجم انبوهی از داده را به اطلاعات مفید برای کسب و کار تبدیل کنید. روش های مختلفی برای تجزیه و تحلیل بیگ دیتا وجود دارد اما ۴ روش تحلیلی رایج به شرح زیر هستند:

  • تحلیل تطبیقی
  • تحلیل مارکتینگ
  • تحلیل احساسات
  • سوشال لیسنینگ (گوش دادن به شبکه های اجتماعی)

با کمک نتیجه این تحلیل ها و سایر تحلیل هایی که روی کلان داده انجام می دهید و همچنین کمک گرفتن از ابزارهای هوش مصنوعی، دیتا ماینینگ و داده کاوی، یادگیری ماشین و …، می توانید نهایت استفاده را از بیگ دیتا داشته باشید.

این تحلیل ها به شما کمک می کنند تا انواع مختلفی از داده را تبدیل به اطلاعات ارزشمند کنید. اطلاعات دریافتی از مشتریان، خروجی تبلیغات، شکایات و پیشنهادات، داده ای که از سطح شبکه های اجتماعی جمع آوری کرده اید و …، انواع گوناگونی از داده هستند که به کمک شما می آیند و می توانید آن ها را تحلیل کنید.

برای مثال شما می توانید در پیش بینی آینده کسب و کار، تصمیم گیری های کلان سازمانی، انتخاب رسانه و روش بهینه تبلیغات، مشخص کردن جامعه هدف، توسعه محصول جدید و در بسیاری از زمینه های دیگر، از نتایج تحلیل کلان داده استفاده کنید و در زمان کوتاه تر، به تصمیمات صحیح برسید.

کلان داده در ایران

در سال های اخیر، با گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران و همچنین افزایش حجم داده سطح اینترنت، شرکت های مختلفی به اهمیت استفاده از بیگ دیتا پی برده اند. همانطور که گفتیم کاربردهای کلان داده در حوزه های مختلف به کمک شرکت ها می آیند و باعث می شوند تا تصمیم گیری های کلان سازمانی آسان تر شوند.

در ایران، درصد زیادی از شرکت هایی که از بیگ دیتا استفاده می کنند در حوزه های مالی، فناوری اطلاعات، استارتاپ ها و حوزه های فنی و تخصصی فعالند. یکی از شرکت های توسعه فناوری های مالی (فین تک) بزرگ ایران، شرکت ویستا سامانه آسا است که در بسیاری از فرایندهای خود، از بیگ دیتا و تحلیل های آن استفاده می کند.

ویستا سامانه آسا

اگر در بورس و بازارسرمایه فعالیت کرده باشید و یا با نرم افزارهای معاملاتی بورس آشنا باشید، به احتمال زیاد اسم «آساتریدر» را شنیده اید. اپلیکیشن آساتریدر، اپلیکیشن معاملاتی گروه مالی آگاه است که توسط «ویستا سامانه آسا» توسعه داده شده است. ویستا سامانه آسا (asax.ir) یک شرکت فناوری اطلاعات و زیرمجموعه کارگزاری آگاه است که به توسعه راهکارهای مالی و بانکی مشغول است. این شرکت از تیم های مختلف توسعه، عملیات، هوش تجاری، مارکتینگ و … تشکیل شده است.

اگر می خواهید در زمینه فناوری اطلاعات و بیگ دیتا فعالیت کنید، می توانید از سایت آسا و صفحه «همکاری با آسا» رزومه خود را برای این شرکت ارسال کنید. پیشنهاد می کنیم که در این مسیر حتما سری به «بلاگ آسا» هم بزنید تا مقالات جدید در حوزه های هوش تجاری، طراحی نرم افزار، توسعه نرم افزار و … را بخوانید و دانش عمومی خود را افزایش دهید.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CoZVHZKm
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه