یکشنبه, ۱۷ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 7 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ماده ۲۵ قانون کار تعیین می کند که هیچ یک از طرفین (کارگر یا کارفرما) نمی توانند به تنهایی قرارداد کار را فسخ کنند. اگر قرارداد کار توسط کارفرما فسخ شود، کارگر می تواند در صورت تمایل به احقاق حق در مراجع حل اختلاف، دعوی کند.

در صورتی که قرارداد کار توسط کارگر فسخ شود، این عمل به عنوان ترک کار در نظر گرفته می شود. اگر کارگر شکایت خود را از کارفرما به مراجع حل اختلاف طرح کند، او مستحق بازگشت به کار نیست و تنها می تواند به استناد دادنامه شماره ۷۲۵ الی ۷۲۶ مورخ ۹۶/۸/۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری، سنوات پایان کار خود را دریافت کند.

شکایت کارفرما به دلیل ترک کار امکان پذیر است؟

وظایف کارگر در مقابل کارفرما

اجرای صحیح کار مدنظر: یکی از مهمترین وظایف کارگر در قبال کارفرما، اجرای کار مدنظر طرفین است. به عبارت دیگر، کارگر موظف است وظیفه ای که به او محول شده است را به درستی اجرا کند.

رعایت دقت در اجرای کار: فقط انجام دادن کار توسط کارگر کافی نیست، بلکه باید دقت و دقت لازم را در اجرای کار حفظ کند. به عبارت دیگر، کارگر باید کار مورد نظر را مطابق با آنچه کارفرما انتظار دارد، انجام دهد و به پایان برساند.

امانت داری: کارگر موظف است وسایل، آلات و ادوات مربوط به کارفرما را در کارگاه یا محل کار نگهداری کند. این وسایل به او تحویل داده شده و او موظف است آنها را در امانت حفظ کند. در صورتی که به دلیل سهل انگاری یا اهمال، وسایل دچار خسارت یا خرابی شوند، کارگر مسئولیت خواهد داشت.

اجرای دستورات کارفرما: کارگر در طول قرارداد موظف است دستورات و نکات مربوط به قرارداد بین خود و کارفرما را اجرا کند. به عبارت دیگر، وظیفه وی این است که تمام دستورات و مقررات لازم را در حدود توافق اجرا کند.

رعایت مقررات انضباطی کارگاه: علاوه بر مهارت و اجرای کار، رعایت نظم و انضباط در کارگاه نیز بسیار مهم است. حتی اگر کارگر مهارت کافی داشته باشد و کار را به درستی انجام دهد، اگر نظم و انضباط لازم را نداشته باشد، عمل وی توسط کارفرما پذیرفته نخواهد شد.

وظایف کارفرما در قبال کارگر

پرداخت حقوق : یکی از وظایف اصلی و اساسی کارفرما پرداخت حقوق و مزایای مورد توافق یا تعیین شده است. کارفرما باید به طور منظم و در مواعد مقرر، حقوق کارگران را پرداخت کند و آنها را از نظر مالی تأمین کند. این وظیفه کارفرما بر اساس قوانین و مقررات وزارت کار است.

رعایت شرایط کار : کارفرما موظف است شرایط کار را رعایت کند و از کارگر درخواست انجام کارهایی که خلاف قرارداد، قانون یا عرف است را نکند. به عنوان مثال، کارفرما نباید از کارگر درخواست کار در ساعات خارج از ساعت کاری کند یا شرایطی را تعیین کند که بیشتر از آنچه معمول و قابل قبول است از کارگر درخواست کند.

رعایت الزامات قانونی : قانون مجموعه ای از الزامات و شرایط را برای کارفرما تعیین کرده است. کارفرما باید این الزامات را رعایت کند و مواردی از جمله مرخصی استعلاجی، مرخصی زایمان، ممنوعیت استخدام افراد کمتر از پانزده سال و غیره را اجرا کند.

بیمه نمودن کارگران : کارفرما موظف است کارگران را بیمه کند. این وظیفه به حدی مهم است که در صورت عدم رعایت آن، کارفرما ممکن است متخلف شناخته شود و به جریمه مالی محکوم شود.

تأمین ایمنی کارگاه : کارگران باید در هنگام انجام کار، اصول ایمنی و حفاظتی را رعایت کنند و کارفرما موظف است تأمین ایمنی کارگاه را فراهم کند. وسایل و ابزارهای استفاده شده توسط کارگران نباید دارای نقص فنی باشند و در صورت وجود هرگونه خسارت یا آسیب به دلیل نقص ابزار و وسایل، کارفرما مسئولیت آن را خواهد داشت.

شکایت از کارفرما

یکی از بحث های مورد توجه که خیلی سوال می پرسند در مورد شکایت از کارفرما است که ما در یک مقاله جدا در مورد شکایت از کارفرما بدون قرارداد توضیح داده ایم که می توانید در آنجا کامل مطالعه کنید.

ترک کار توسط کارفرما

در صورتی که قراردادی بین کارگر و کارفرما وجود نداشته باشد، ممکن است قوانین محلی یا قوانین کار قابل اعمال باشند. بر اساس قوانین محلی، عموماً می توان گفت که در صورتی که کارگر انجام کار مدنظر کارفرما را پذیرفته باشد، بدون اجازه و رضایت کارفرما از ترک کار خودداری کند.

در هر صورت، حتی در صورت عدم وجود قرارداد مکتوب، می توان با توجه به شرایط و اقدامات عملی طرفین، وجود یک توافق شفاهی معتبر را فرض کرد. اگر کارگر انجام کار را قبول کرده و شروع به انجام آن کرده است، در صورت ترک کار بدون رضایت کارفرما و ورود خسارت و ضرر به کارفرما، کارگر مسئولیت قانونی و مالی به عنوان عواقب ترک کار در مقابل کارفرما خواهد داشت.

به هر حال، می توانم توصیه کنم که در هر مورد، برای جلوگیری از ابهامات و اختلافات محتمل، بهتر است قبل از شروع به کار، یک قرارداد کتبی و رسمی بین کارگر و کارفرما برای تعیین شرایط کار، حقوق و تعهدات طرفین امضا شود. این قرارداد به عنوان یک مرجع قانونی و موثق، برای حل اختلافات و اجرای صحیح حقوق و وظایف طرفین بسیار مفید خواهد بود.

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

نحوه شکایت

در صورتی که کارگر وظایف خود را انجام ندهد، کارفرما حق دارد به همراه تمام مدارک و مستندات مربوطه به اداره کار مراجعه کند و شکایت خود را درباره کارگر ثبت کند.

معمولاً در روند رسیدگی به اینگونه شکایت ها، ابتدا در هیات تشخیص مسأله مورد بحث قرار می گیرد. در این مرحله، تلاش برای ایجاد صلح و سازش بین طرفین صورت می گیرد. هدف این تلاش ها، حل و فصل دعوای میان کارگر و کارفرما با روش های وساطت و توافق است.

در صورتی که امکان توافق و صلح میان طرفین وجود نداشته باشد یا به دلایلی توافق طرفین ناممکن باشد، پس از اتمام مراحل صلح آمیز، رسیدگی به اصل موضوع شکایت صورت می گیرد. در این مرحله، براساس قوانین و مقررات مربوطه، دلایل و استدلال های طرفین مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت رای صادر می شود.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2OYKh9BL
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه