دوشنبه, ۱۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 8 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بهترین صندوق تضمین کدام است؟

1 سال پیش ( 1402/3/17 )
 

بهترین صندوق تضمین کدام است

بهترین صندوق تضمین کدام است؟

تجربه ضرر و از دست دادن سرمایه در بورس برای بسیاری از افراد عامل اصلی ترس و دوری از این بازار است. پس از ریزش سنگین شاخص در سال 99 سازمان بورس تصمیم گرفت برای جلوگیری از متضرر شدن افراد دست به کار شود و از نهادهای مالی خواست که برای حفاظت از اصل سرمایه سرمایه گذاران و جلوگیری از متضرر شدنشان در بازارهای ریزشی، در کنار صندوق درآمد ثابت ، ابزار سرمایه گذاری مناسبی را طراحی و راه اندازی کنند. همین مساله ایده اولیه تشکیل صندوق های سرمایه گذاری تضمین اصل سرمایه را شکل داد. حال این سوال پیش می آید که صندوق تضمین چیست؟ این صندوق چگونه می تواند سرمایه افراد را تضمین کند؟ ماهیت صندوق تضمین اصل سرمایه چیست؟ و سوالاتی از این دست که برای رسیدن به پاسخ این سوالات کافی است به مطالعه این مطلب ادامه دهید.

صندوق تضمین اصل سرمایه

سازوکار صندوق تضمین اصل سرمایه

صندوق تضمین اصل سرمایه بستری را فراهم می کند که افراد در مقاطعی که بازار سرمایه از شرایط مطلوبی برخوردار است بتوانند از شرایط صعودی بازار استفاده کرده و منتفع شوند اما همزمان اگر اوضاع خوب پیش نرفت و بازار گرفتار امواج ریزشی شد این صندوق از ضرر احتمالی سرمایه گذاران جلوگیری کرده و مانع کاهش اصل سرمایه افراد می شود.

اولین صندوق تضمین که در بازار سرمایه ایران راه اندازی شده صندوق تضمین کاریزما است. پس از صندوق تضمین کاریزما؛ صندوق تضمین مفید و صندوق تضمین کیان نیز به بازار سرمایه معرفی شدند و در حال حاضر سه صندوق تضمین در بورس ایران فعالیت دارد. ماهیت عملکرد صندوق های تضمین سرمایه تقریبا مشابه است اما تفاوت هایی نیز در استراتژی آن ها در رسیدن به هدف جلوگیری از متضرر شدن افراد و تضمین اصل سرمایه وجود دارد که لازم است برای اطلاع از این تفاوت ها به جزییات سرمایه گذاری در این صندوق ها پرداخت.

 

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما که اولین صندوق تضمین در بورس ایران محسوب می شود، دارای دو نوع واحد عادی و ممتاز است. ماهیت واحدهای عادی و ممتاز به نحوی است که واحدهای ممتاز در ازای دریافت کارمزد، اصل سرمایه واحدهای عادی را تضمین می کنند. در حقیقت این واحدهای ممتاز هستند که به صورت قابل معامله یا ETF در بازار سرمایه معامله می شوند و واحدهای عادی را در قبال دریافت کارمزد ضمانت می کنند. واحد های عادی واحد هایی هستند که اصل سرمایه آن ها توسط واحدهای ممتاز تضمین می شود.

نوع صندوق تضمین کاریزما، از نوع صندوق های سرمایه گذاری مختلط است. در این صندوق ها مدیر صندوق دارایی صندوق را تحت شرایط مختلف بازار به شکل ترکیبی از سهام و اوراق درآمد ثابت خریداری می کند. در صندوق تضمین مدیر صندوق دارایی صندوق را به نسبت 30 تا 70 درصد در سهام و یا اوراق درامد ثابت اختصاص می دهد. در حقیقت صندوق تضمین کاریزما از این قابلیت برخوردار است که بتواند در شرایط مناسب و صعودی بازار تا ۷۰ درصد دارایی های صندوق را نیز در سهام سرمایه گذاری کند و مابقی را به اوراق با درآمد ثابت اختصاص دهد، به همین دلیل است که صندوق می تواند از شرایط صعودی بازار بهره مند شود. در صورتی که بازار روند نزولی را در پیش بگیرد دست مدیر صندوق برای اختصاص ۷۰ درصد دارایی صندوق تضمین در اوراق درآمد ثابت باز است تا بتواند سرمایه گذار را از شرایط منفی بازار در امان نگه دارد.

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما

صندوق تضمین کاریزما چگونه کار می کند؟

باید در نظر داشت که صندوق تضمین کاریزما واحدهای عادی را به وسیله واحدهای ممتاز ضمانت می کند این شیوه یکی از روش های مرسوم در بازارهای مالی جهانی است. در واقع اگر اصل سرمایه واحد های عادی صندوق تضمین کاریزما در خطر باشد، مابه التفاوت ارزش روز واحد های عادی با اصل سرمایه آن ها، از طریق سرمایه واحد های ممتاز جبران می شود. شاید این ابهام برای شما نیز به وجود آمده باشد که چگونه واحد های ممتاز، می توانند اصل سرمایه واحد های عادی را تضمین کنند؟

پاسخ این است که واحد های ممتاز در صورت رشد ارزش روز دارایی های صندوق تضمین، نه تنها از سود صندوق تضمین خود منتفع می شوند بلکه از سود واحد های عادی نیز کارمزد دریافت می کنند. روش محاسبه کارمزد جبران اصل سرمایه برای واحد های ممتاز به صورت پلکانی محاسبه می شود و همین مساله می تواند به روشنی نشان دهد که این واحدها چگونه می توانند در شرایط ریزشی ضرر واحدهای عادی را جبران کنند. نحوه محاسبه کارمزد نیز به این صورت که تا بازدهی ۲۰ درصد کارمزدی دریافت نمی شود اما برای بازدهی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کارمزد ۱۰ درصد، برای بازدهی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد، کارمزد ۲۰ درصد و برای بازدهی های بالای ۴۰ درصد ۳۰ درصد کارمزد از سود واحدی های عادی برای واحد های ممتاز لحظ می شود. نحوه سرمایه گذاری در صندوق تضمین کاریزما نشان می دهد واحد های ممتاز به دلیل دریافت این کارمزد، در صورتی که واحد عادی در صندوق تضمین، از اصل سرمایه آن ها کاسته شود، باید مابه التفاوت ارزش روز واحد عادی با اصل سرمایه آن ها را پرداخت کنند.

 

واحدهای عادی صندوق تضمین کاریزما

افرادی که واحد های عادی صندوق تضمین کاریزما را خریداری می کنند با هدف حفظ اصل سرمایه خود در روز های منفی بازار سرمایه اقدام به خرید این واحدها می کنند. برای خرید این واحد ها باید از طریق سایت صندوق تضمین به نشانی charisma.ir اقدام به صدور و یا ابطال این واحدهای عادی کرد.

معرفی صندوق تضمین مفید و کیان

صندوق تضمین مفید دومین صندوق تضمین است که به بازار سرمایه ایران پا گذاشت. این صندوق نیز صندوقی مختلط است که حداقل ۳۰ درصد و حداکثر ۷۰درصد از دارایی های خود را در سهام و اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کند. صندوق تضمین مفید نیز ماهیتی مشابه نحوه سرمایه گذاری در صندوق تضمین کاریزما دارد. ماهیت عملکرد این صندوق به این شکل است که پس از پذیره نویسی واحد های صدور و ابطالی، صندوق تاسیس شده و فعالیت خود را آغاز کرده است. در صندوق تضمین مفید آورده اولیه سرمایه گذاران توسط یک شرکت سبدگردان که در واقع صندوق سبدگردان مفید است تضمین می شود. صندوق تضمین کیان نیز سازوکاری کاملا مشابه صندوق مفید و با تفاوت های ناچیزی دارد.

صندوق تضمین مفید و کیان

تفاوت های صندوق های تضمین اصل سرمایه

  • تفاوت در رکن ضامن

رکن ضامن در صندوق تضمین کاریزما چندضامنی است اما در صندوق تضمین اصل سرمایه مفید و کیان تک ضامنی محسوب می شود.

  • تفاوت در زمان نگهداشت سرمایه

زمان نگهداشت سرمایه برای بهره مندی از ویژگی ضمانت در واحدهای عادی صندوق تضمین کاریزما حداقل 90 روز است. این مدت زمان برای صندوق تضمین مفید و کیان به ترتیب 180 و 365 روز است.

  • تفاوت در میزان دارایی های صندوق

در تاریخ 30 اردیبهشت ماه 1402 میزان کل خالص ارزش دارایی های صندوق تضمین کاریزما 2169 میلیارد تومان است. در همین تاریخ میزان کل خالص ارزش دارایی های صندوق تضمین مفید نیز به بیش از 506 میلیارد تومان رسیده است.

چرا سرمایه گذاری بدون ریسک در شرایط تورمی مهم است؟

در سال های اخیر با توجه به رشد لجام گسیخته تورم و کاهش روزافزون ارزش پول ملی، سرمایه گذاری به یک امر حیاتی تبدیل شده است. به همین دلیل است که سرمایه گذاری که بتواند به ما سود برساند و در برابر ضررهای احتمالی ما را مصون بدارد یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری در شرایط اقتصادی فعلی است.

صندوق های سرمایه گذاری از جمله راهکارهای ورود به بازارهای مالی با هدف کسب سود و مدیریت ریسک است که با مبالغ اندک یا کلان امکان سرمایه گذاری دارند. در میان انواع مختلف صندوق های سرمایه گذاری نیز صندوق تضمین اصل سرمایه گزینه ای جذاب برای دو گروه از سرمایه گذاران با درجه ریسک پذیری متفاوت است. بدین صورت که افراد ریسک گریز در واحدهای عادی و افراد با درجه ریسک پذیری بالاتر در واحدهای ممتاز می توانند سرمایه گذاری کنند.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/BI7WAjE4
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه