دوشنبه, ۱۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 8 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

دستگاه فلزیاب چیست؟

دستگاه فلزیاب یک ابزار الکترونیکی پیشرفته می باشد که با کمک گرفتن از قوانین فیزیک به یافتن انواع فلزات در عمق زمین، معادن، دیواره ها و غیره کمک می کند. متاسفانه، سوء استفاده از این دستگاه پرکاربرد، کارایی آن را به یافتن طلا یا گنج محدود ساخته است. این در حالی است که، از دستگاه فلزیاب در معادن، عملیات ساختمانی و نظامی و صنایع مختلف و با اهداف گوناگونی استفاده می شود. به گونه ای که این فرستنده و گیرنده مغناطیسی، از جمله تجهیزات حیاتی و ضروری برای صنایع مختلف به حساب می آید.

دستگاه فلزیاب با ایجاد یک میدان مغناطیسی در اطراف دیسک جستجوگر خود، کار را آغاز کرده و با قرار گرفتن فلز در این میدان و تغییر شدت آن، قادر به تشخیص اشیاء می باشد. تغییر شدت میدان مغناطیسی با توجه به اندازه، شکل و عمقی که شیء در آن قرار گرفته است، متغیر خواهد بود. در این مقاله قصد داریم در مورد دستگاه فلزیاب، کاربرد و انواع آن اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم. پس در صورت تمایل ما را تا انتها همراهی فرمایید.

آیا با انواع دستگاه های فلزیاب آشنایی دارید؟

فلزیاب ها بر اساس قدرت، عمق قابل تشخیص و وزنی که دارند، در دسته های مختلفی طبقه بندی می شوند. بر همین اساس، این دستگاه ها در یکی از دسته های زیر قرار داده می شوند:

 

دستگاه از نوع VLF

این دستگاه ها، که به فلزیاب های تفریحی نیز معروفند، دارای وزن بسیار سبک و دیسک کوچکی هستند. این نوع فلزیاب، قادر به تشخیص فلزات از جنس آهن و تا عمق یک متر مربع می باشد. از این دستگاه عموما برای یافتن فلزات در سطح خاک استفاده می شود. وجود صفحه نمایشگر دیجیتالی و قدرت تفکیک 80 درصد از مشخصه های بازر و ویژه این نوع دستگاه به حساب می آید.

دستگاه PI

این نوع فلزیاب به عنوان یکی از فلزیاب های پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد. فلزیاب PI، در قیاس با دیگر فلزیاب ها از قدرت بیشتری برخوردار است. این دستگاه بسیار ساده بوده، وزن زیادی داشته و از قدرت تفکیک بسیار پایینی برخوردار می باشد.

فلزیاب های صنعتی

از این نوع فلزیاب ها در صنایع بسته بندی و کارخانجات مواد غذایی و دارویی استفاده می شود.

فلزیاب های TR

این نوع دستگاه ها، به فلزیاب های فرستنده-گیرنده شناخته می شوند که دارای یک دیسک فرستنده در جلو و یک دیسک گیرنده در عقب می باشند. از فلزیاب های TR معمولا در یافتن لوله آب و فاضلاب و یافتن و بررسی مسیر های لوله کشی استفاده می شود. از این دستگاه، به دلیل قدرت تفکیک پایین، کاربری دشوار، وجود خطاهای زیاد، عدم تشخیص محل دقیق هدف و تنظیمات سخت، در شرایط خاص استفاده شده و از عمومیت و کاربرد کمی برخوردار می باشد.

دستگاه های فرکانسی

این نوع فلزیاب، با داشتن قدرت تفکیک بسیار بالا و فرکانس پایین، قادر است نوع فلز اکتشافی اعم از آهن، طلا، مس، نقره، کروم، نیکل، آلومینیوم، برنز، برنج، قلع و روی را به خوبی تشخیص دهد. اپراتور این نوع فلزیاب ها، با تمرین و داشتن آموزش حرفه ای، در کاربری این نوع دستگاه و تنظیم فرکانس های آن، بهتر عمل کرده و به نتیجه مطلوب و اکتشاف فلز مورد نظر دست پیدا خواهد کرد. انواع این فلزیاب ها عبارتند از، دستگاه فلزیاب فرکانس القایی، فلزیاب های تفکیکی– تشخیصی، دستگاه های فلزیاب THRESHOLD و TARGET X.

دستگاه های مغناطیسی

نوع دیگری از دستگاه فلزیاب که برای اکتشاف معادن، انواع فلزات و تشخیص مواد معدنی و شناسایی لایه های زمین مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه های فلزیاب مغناطیسی می باشد. این نوع دستگاه در مودهای، همه نوع فلزات و تفکیک بر اساس نوع فلز، قابل تنظیم است.

کاربرد دستگاه فلزیاب در اکتشاف سنگ های معدنی

 

فلزیاب های حرارتی، راداری زمینی

از دیگر فلزیاب های حرفه ای که کارکردن با آنها به مهارت زیادی از جانب اپراتور دستگاه نیاز دارد، می توان به نوع راداری، حرارتی زمینی اشاره کرد. کار کردن با این نوع دستگاه به تشخیص نوع رنگ، تصاویر ارسالی، آگاهی از اعداد اعلام شده، صدا، نوع حرکت آنتن دستگاه و شناسایی لکه رنگ وابستگی دارد.

آشنایی با کاربرد دستگاه فلزیاب

کاربرد دستگاه های فلزیاب بسیار وسیع و گسترده است. ظهور و ساخت دستگاه های پیشرفته، دامنه کاربرد انواع فلزیاب ها را به مرور زمان افزایش داده به گونه ای که در بسیاری از صنایع از این ابزار الکترونیکی به شکل های مختلف، استفاده می شود.

از جمله کاربرد های دستگاه فلزیاب می توان موارد زیر را برشمرد:

افزایش امنیت فرودگاه ها

دستگاه های فلزیاب در فرودگاه ها، به شکل گیت ها یا دروازه هایی، در اسکن چمدان ها و دیگر بسته هایی که قرار است به هواپیما منتقل شوند، مورد استفاده قرار می گیرند. این کاوش نه تنها به منظور جلوگیری از نقل و انتقال یا خروج اشیاء باستانی و ارزشمند از کشور، که با هدف افزایش امنیت و شناسایی سلاح سرد و گرم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

افزایش امنیت در ساختمان ها یا سالن های همایش

از فلزیاب ها برای بالا بردن امنیت ساختمان های سیاسی، سالن های اجلاس یا همایش و ... نیز استفاده می شود. برای اطمینان از عدم حمل اسلحه توسط هریک از حضار و شناسایی یا تشخیص بمب و دیگر تجهیزات غیر امنیتی که منجر به یک عملیات انتحاری می شوند، فلزیاب ها بسیار کمک کننده خواهند بود.

جستجو برای یافتن اشیاء با ارزش گمشده

یکی از کاربردهای مهم دستگاه فلزیاب، یافتن اشیا یا جواهر با ارزشی است که گم شده اند. به لطف حضور این دستگاه حرفه ای، افراد به یافتن اشیای فلزی یا جواهر گمشده خود امید بیشتری خواهند داشت.

پروژه های مربوط به اکتشاف آثار و شهرهای باستانی مدفون شده در زیر خاک

با وجود سوء استفاده هایی که از دستگاه فلزیاب در یافتن آثار با ارزش باستانی شده است، این دستگاه به تاریخ نگاران و باستان شناسان در اکتشاف آثار قدیمی باستانی و به دنبال آن اکتشاف شهرهایی که سالیان سال در زیر خاک مدفون شده اند یاری خواهد رساند. اکتشاف این تمدن ها، به نوعی بیانگر قدمت و اصالت یک فرهنگ و کشور است بنابراین، وجود یک دستگاه فلزیاب می تواند برای تاریخ و قدمت یک کشور نیز مفید و موثر باشد. در پروژه های حساس اکتشافی، از دستگاه های فلزیاب پیشرفته و دقیق استفاده می شود.

اکتشاف آثار و شهرهای باستانی مدفون شده در زیر خاک با دستگاه فلزیاب

 

 اکتشافات زمینی، کانی و معدن شناسی

تعداد معادن آهن، مس، طلا، نقره، نیکل، کروم، آلومینیوم و ... در ایران محدود نیستند. کلیه اکتشافات زمین شناسی که به منظور کشف معادن غنی از فلزات با ارزش انجام می گیرد، با حضور یک دستگاه فلزیاب امکان پذیر خواهد شد. علاوه بر آن، برای انجام تحقیقات زمین شناسی و بررسی مواد معدنی موجود در سنگ و خاک یک منطقه، این دستگاه بسیار راهگشا خواهد بود.

استفاده از این دستگاه در شناسایی فلزات صنعتی

فلزیاب ها در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، دارویی و بسته بندی نیز کارایی زیادی دارند. در صنایع غذایی و دارویی، در طول فرآیند تولید، از این دستگاه، به منظور شناسایی و حذف آلودگی های فلزی که برای سلامتی انسان خطر آفرین هستند، استفاده می شود.

کاربرد دستگاه فلزیاب برای کودکان

کار کردن با فلزیاب ها و کشف اشیاء آهنی یا دیگر اشیاء با ارزش، یک فعالیت تحقیقاتی جذاب برای کودکان محسوب می شود. دستگاه های فلزیابی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، کاربری بسیار ساده ای داشته، به راحتی روشن شده و با راه رفتن در محیط و پخش صدای بوق پیدا شدن شیء گم شده را نوید می دهند. از نوع ساده این دستگاه، در کلاس های آموزشی و حتی مدارس، برای آموزش دانش آموزان استفاده می شود.

تجربه لذت اکتشاف برای کودکان با فلزیاب های ساده

 

آشنایی با بخش های مختلف دستگاه فلزیاب

فلزیابها بر اساس نوع کارایی، کارکرد و تکنولوژی ساخت، از بخش های مختلفی تشکیل شده اند. در حالت کلی، یک فلزیاب صنعتی متشکل از چهار جزء اصلی هستند، سنسورهای حساس به تغییر میدان مغناطیسی، واحد کنترل مرکزی، پردازشگر سیگنال و بخش های خروجی دستگاه که می تواند یک بیزر یا یک مانیتور باشد. سنسور با ارسال سیگنال، داده های برگشتی را به بخش کنترل دستگاه منتقل می کند. پس از تفسیر سیگنال توسط واحد کنترل و پردازشگر فلزیاب، نتیجه بر روی مانیتور نمایش داده شده یا با پخش صدا به اپراتور دستگاه اعلام خواهد شد.

در دستگاه های فلزیاب پیشرفته و حرفه ای، آگاهی با نحوه کار دستگاه، در استفاده بهینه از آن تاثیرگذار خواهد بود. اغلب این دستگاه ها، با ارسال نتایج دقیق، شکل و جنس فلز پیدا شده را نیز به اپراتور اعلام می دارند. از این امکانات در صورتی می توان بهره برد که با نحوه کار کردن با دستگاه آگاهی کامل وجود داشته باشد.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3F1e4Iam
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه