نماینده مردم بجنورد در مجلس گفت: در سایر کشورها میانگین درآمد افراد با قیمت خودرو نسبت مناسبی دارد که این نسبت در ایران از بین رفته است.
به گزارش فرصت امروز به نقل از خانه بازار، محمد وحیدی درباره وضعیت بازار خودرو، گفت: موضوع خودرو در کشور چند بُعد دارد؛ بُعد نخست در این حوزه انحصار است درواقع انحصار بازار خودرو باید از بین رود که یکی از راهکارهای تحقق این مهم واردات است البته باید به این نکته نیز توجه کرد که منظور از واردات این نیست که دولت مجوز واردات را دوباره به خودروسازان واگذار کند هرچند ممکن است دلیل دولت در واگذاری مجوز واردات خودرو به خودروسازان، ارائه خدمات پس از فروش باشد اما می توان با استفاده از نمایندگی های خدمات پس از فروش که پیش از این در کشور توسط برخی کشورهای خارجی ایجاد شده بود، استفاده کرد.
نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانیکه واردات خودرو در اختیار خودروسازان باشد، این شرکت ها پس از کاهش قیمت خودروهای داخلی، میزان واردات را کاهش می دهند تا بهای این کالا دوباره افزایش یابد، بنابراین با این شرایط واردات خودرو فرآیندی کنترلی نخواهد بود.
وی توجه به موضوع زنجیره تولید قطعات را از دیگر الزامات دانست و اضافه کرد: زنجیره قطعه سازی از تولید خودرو جدا شود، در هیچ کجای دنیا خودروساز، قطعه ساز نیست، اما در سال های گذشته خودروسازان کشور ما به دلیل بدهی به قطعه سازان سهام خودشان را به آن ها واگذار کردند در نتیجه کیفیت قطعه کاهش اما قیمت آن افزایش یافته است، که تصادفات جاده ای و میزان مراجعه خودروها به نمایندگی ها موید این نکته است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: اگر خودروی تولید شده فعلی را با خودروی تولیدی مشابه در ۵ سال قبل مقایسه کنیم، متوجه می شویم که کیفیت کاهش یافته است.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به موضوع قیمت خودرو نیز اشاره کرد و ادامه داد: در جریان عرضه خودروهایی مانند فیدلیتی و دیگنیتی در بورس عده محدودی این خودروها را از بورس خریداری کردند، اما پس از گذشت چند روز بر قیمت خودروهای خریداری شده حدود ۴۰۰ میلیون تومان افزوده و فروختند در واقع در این فرآیند نیز انحصار برای افرادی ایجاد شد که پول داشتند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره اجاره کارت ملی برای خرید خودرو در بورس کالا، گفت: در حال حاضر دلالان کارت ملی افراد را برای خرید خودرو در بورس اجاره می کنند و پس از خرید خودرو از بورس آن را در بازار به فروش می رسانند.
وی گفت: مردمی که در روستا و مناطق دور دست زندگی می کنند، چگونه می توانند خودرو از بورس خریداری کنند؟ ما نگران این موضوع هستیم که عرضه خودرو در بورس محرومیت نسبی بیشتری برای افرادی که در مناطق محروم هستند، ایجاد کند.
وحیدی همچنین درباره نسبت قیمت خودرو به درآمد جامعه، تصریح کرد: میانگین درآمد افراد در کشورها با قدرت و توان خرید خودرو نسبتی دارد که این نسبت در ایران از بین رفته است به طور مثال پیش از این یک معلم با حقوق یک سال خود می توانست خودرو خریدار کند که باید پرسید در حال حاضر یک معلم باید چند سال حقوق خود را پس انداز کند تا بتواند خودرو خریداری کند؟