یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

اگر به پایدارسازی گودها، شیروانی و ترانشه ها نیاز باشد می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که نیلینگ یا میخکوبی یکی از معمول ترین آن هاست. در واقع در این روش بوسیله ی میلگردهای فولادی که هر کدام دارای 28 الی 40 میلی متر که نیل خوانده می شوند خاک به شکل مسلح در خواهد آمد. گفتنی است که فواصل میلگردها تقریباً 2 متر بوده و زاویه میخ ها نسبت به افق نیز در حدود 20 درجه است. ضمناً توجه داشته باشید که عملیات نیلینگ به شکل اجرا از بالا یا پایین روی یک سطح شیب دار خواهد بود. حال به طور کلی ما در این مقاله قصد داریم علاوه بر روش نیلینگ یا میخکوبی به دیگر روش های پایدارسازی گودها بپردازیم تا در این خصوص اطلاعات بیشتری داشته باشید.

معرفی روش نیلینگ یا میخکوبی

معرفی روش نیلینگ یا میخکوبی

در این روش که همانطور عرض کردیم به شکل بالا به پایین و در یک سطح شیب دار انجام می شود؛ در واقع تسلیح برجای توده ی خاک به نصب کردن میلگرد فولادی در نظر گرفته خواهد شد. گفتنی است که میلگردهای عنوان شده درون گمانه های دیواره خاکی حفاری شده که این کار به دلیل جلوگیری از خوردگی میلگردها انجام می شود. ضمناً ناگفته نماند که در روش نیلینگ میخ ها معمولاً در کشش عمل کرده اما در موارد عملکرد خمشی و برشی آن ها نیز لحاظ می شود.

معرفی روش انکراژ یا مهارگذاری

روش انکراژ یا مهارگذاری از پایدارسازی گود شباهت زیادی به روش نیلینگ یا میخکوبی دارد، در واقع تفاوت در اعمال نیروی پس تنیدگی برای المان تسلیح است. به طور کلی در این روش همه موارد از جمله خاکبرداری، حفاری، نصب میلگرد تسلیح، تزرق دوغاب سیمان و... مشابه روش میخکوبی بوده که پس از آن با نصب پایه ی جک، جک کششی و نیروسنج، پس تنیدگی مورد را به میلگرد تسلیح وارد خواهد کرد. گفتنی است که در روش انکراژ قابلیت اجرای پوشش دائمی نیز وجود دارد که عبارتند از:

  • بتن پاششی.
  • بتن پیش ساخته.
  • بتن درجا ریز.

معرفی روش استرات یا مهار متقابل

به غیر از روش نیلینگ یا میخکوبی در روش مهار متقابل یا استرات به جهت پایدارسازی گود از مهار فشاری جهت انتقال فشار خاک بهره گرفته می شود و به طور کلی این سیستم از اجزای مختلف زیر تشکیل می شود:

  • دیوار که دارای انواع دیافراگمی، شمع های نگهبان فلزی و... باشد.
  • اعضای فشاری به نام استرات یا Brace.
  • اعضای واسط بین دیوار و اعضای فشاری.

گفتنی است که در این روش فشار خاک به وسیله دیوار به Wale و از طریق Wale به استرات انتقال پیدا کرده و در نهایت استرات ها و Waleها بر اساس نیروی فشار و برشی و دیوار نیز بر اساس نیروی ترکیبی طراحی می شوند.

روش تاپ دان

معرفی روش تاپ دان

در این روش احداث سازه به شکل از بالا به پایین اجرا و به صورت همزمان گودبرداری لحاظ می شود. گفتنی است که این روش با تغییراتی در نوع طراحی و محاسبات سازه و با توجه به بعضی از تجهیزات و دستگاه های خاص به منظور در نظر گرفتن ایستگاه های مترو به کار گرفته می شود. ضمناً گفتنی است که ساخت و سازها به شکل سنتی با گودبرداری و اجرای فوندانسیون شروع و با ساخت سازه به اتمام می رسد اما روش تاپ دان بر خلاف این روش با ساخت دیواره ، ستون و سقف شروع و با کامل شدن گودبرداری پایان می یابد.

معرفی روش دیوار برلنی

این روش از پایدارسازی گود به شکل ترکیبی از شمع بتنی و رویه بتنی انجام می شود که جهت گیرداری شمع فولادی و بتنی حدوداً 25 درصد از طول آن ها بعنوان ریشه خواهد بود. در این روش که همانند روش نیلینگ یا میخکوبی از کیفیت مناسبی برخوردار است مراحل زیر اجرا می شود:

- اجرای نیم رخ های فولای.

- اجرای دیواره بین نیم رخ های فولادی.

- حفره گمانه بین نیم رخ های فولادی.

- میلگردگذاری در گمانه ها.

معرفی روش سازه نگهبان خرپایی

این روش پایدارسازی گود به شکل نیمه عمیق انجام می شود به طوری که فشار خاک وارد بر دیواره از سمت اعضای افقی و مورب به کف گود انتقال داده خواهد شد. گفتنی است بکارگیری اعضای قائم می تواند به شکل فلزی یا بتنی نیز در نظر گرفته شود. ضمناً توجه داشته باشید که این نوع سازه ها برای گودهای با عمق کمتر از 14 متر استفاده می شوند و تشخیص این موضوع بوسیله ی افراد متخصص و باتجربه است.

معرفی روش دیوار دیافراگمی یا دوغابی

این روش برای پایدارسازی گودهای عمیق بکارگیری می شود. در واقع در این روش از دیواره بتنی به جهت جلوگیری از ریزش دیواره استفاده خواهد شد. ضمناً در این روش برای پایدارسازی بهتر ممکن است ترکیب دیگر روش ها نیز در نظر گرفته شود. همچنین ناگفته نماند برخلاف روش نیلینگ یا میخکوبی، در این روش از دستگاه های ویژه به نام گراب استفاده شده و برای جلوگیری از ریزش موضعی دیواره حفاری شده، دوغاب بنتونیت بکار گرفته می شود.

معرفی روش سپرکوبی

از بهترین روش های پایدارسازی گود که بسیار بصرفه است، می توان به روش سپرکوبی اشاره کرد. در این روش به گیرش بتن احتیاجی نیست و گودبرداری را می توان پس از اتمام کوبش سپرها آغاز کرد. از مزیت های استفاده از این روش، کاهش زمان اجرای پروژه است که برای مجموعه های مختلف قابل توجه بوده است.

به طور کلی هر کدام از روش های عنوان شده به جهت پایدارسازی گود دارای مزیت ها و معایبی هستند که بر اساس نوع پروژه قابل انتخاب و استفاده خواهند بود. ما در این مقاله سعی کردیم تا بهترین روش های اجرا در این خصوص را عنوان کنیم که البته باید دقت نظر داشته باشید که استفاده از شرکت های ایده آل در این خصوص می تواند نتایج بهتری را داشته باشد. حال اگر در حال حاضر به دنبال یک شرکت قابل اعتماد در این خصوص هستید توصیه می کنیم بند نهایی این مقاله را مطالعه کنید.

روش سپرکوبی

جمع بندی

به طور کلی انجام پایدارسازی گودها به روش های مهاری، نیلینگ یا میخکوبی، مهار متقابل و... نیاز به تجربه و استفاده از دستگاه های مناسب دارد که در این خصوص می توانید از شرکت ابرند بهره مند شوید. این شرکت با انجام پروژه های مختلف و استفاده از نیروهای مجرب، توانسته است در کنار صداقت، تخصص نیروهای خود را به اثبات برساند. حال برای اینکه بتوانید در زمینه های مختلف از تجارب و توانایی های شرکت ابرند بهره مند شوید، کافی است که از طریق راه های ارتباطی قرار داده شده در انتهای مطلب، با مشاوران و مدیران این مجموعه در ارتباط باشید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Ix8yk8ck
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه