فورد، غول خودروسازی آمریکایی با ثبت 19 نشان تجاری در حال برنامه ریزی برای حضور در متاورس است. همچنین برنامه هایی برای راه اندازی فروشگاه آنلاین با توکن های غیر قابل تعویض یا NFT را دارد.
غول خودروسازی مستقر در دیربورن، میشیگان، 19 علامت تجاری مجزا را برای تمام برندهای اصلی خود از جمله ماستنگ (Mustang) و ترانسیت (Transit) ثبت کرده و قصد دارد از این طریق به مشتریان خود در متاورس خودروها، کامیون، ون و لباس های مجازی ارائه کند.
طبق گزارش های موجود این درخواست ها جمعه گذشته اعلام شده اند و در زمان نوشتن این گزارش، فورد همچنان منتظر تایید نهایی آن ها است.
توجه شرکت های خودروسازی دیگر در کنار فورد به متاورس
با این حال، فورد اولین شرکت سازنده خودرو در جهان محسوب نمی شود که دست به چنین اقدامی زده است. هیوندای، خودروساز مستقر در کره جنوبی نیز قبلا چندین علامت تجاری مرتبط با متاورس و NFT را درخواست کرده بود. جزئیات درخواست آن به تجهیزات ورزشی، سرپوش، کیف، عینک و موارد دیگر اشاره دارد.
مرسدس بنز، لامبورگینی، بنتلی و خودروسازن بزرگ دیگری نیز مجموعه های NFT خود را تاکنون در دسترس مشتریان قرار داده اند. دبلیو موتورز (W Motors)، شرکت خودروسازی اماراتی نیز در ماه آگوست وارد فضای متاورس شده بود.
همچنین در این زمینه فعالیت های دیگری نیز توسط شرکت های خودروسازی انجام شده است. به عنوان مثال، رنو کره (Renault Korea)، زیر مجموعه خودروسازی فرانسوی (رنو) در کره جنوبی و The Sandbox، پلتفرم محبوب متاورس، اوایل این هفته تجربه رانندگی مجازی را معرفی کردند.
هرچند بسیاری از شرکت های خودروسازی سراسر جهان، به سرعت در حال ورود به فضای NFT و متاورس هستند، مشخص نیست که آیا این برنامه ها منجر به موارد استفاده متقاعدکننده ای خواهد شد یا خیر.
طبق یک مقاله تحقیقاتی که توسط Vanarama انجام شده، برخی از علاقه مندان به NFT مایل هستند تا برای خودروهای مجازی بیشتر از خودروهای واقعی هزینه کنند. در همین رابطه، تصویری از یک خودرو نیسان جی تی-آر به قیمت 2.3 میلیون دلار و به صورت NFT فروخته شده که ده برابر قیمت واقعی خودرو است. همچنین ویدیویی از یک لامبورگینی در حال انفجار به تازگی به قیمت 250 هزار دلار به عنوان یک NFT فروخته شده که از ارزش یک لامبورگینی واقعی نیز بیشتر است.
نویسنده و مترجم : جواد تاجی