به گزارش فرصت امروز به نقل از ایسنا، اولین گام طرح های فروش خودروسازان و تعیین مشتریان نهایی به شیوه قرعه کشی، از هفته ابتدایی خردادماه سال ۱۳۹۹ برداشته شد. این شیوه فروش محصولات خودروسازان با تصمیم اتخاذشده در جلسه کمیته خودرو با عرضه ۲۵ هزار دستگاه خودرو آغاز شد و تا هفته پایانی اسفندماه ۱۴۰۰ ادامه داشت.
اواخر آذر ماه سال گذشته، پس از حدود یک ماه بحث و بررسی بر سر "افزایش قیمت خودروهای داخلی آری یا نه؟ " مجوز افزایش قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ توسط ستاد تنظیم بازار به عنوان متولی امر قیمت گذاری خودروها، تصویب و به خودروسازان ابلاغ شد. براین اساس ۱۸ درصد افزایش قیمت خودروها اعمال شد.
پیش از اعمال قطعی افزایش قیمت خودروها، در مقطعی که قیمت محصولات خودروسازان بنابر تصمیمات دولت، به قیمت های قبلی بازگشت و مسئولیت تصمیم گیری برای قیمت خودروهای داخلی به ستاد تنظیم بازار واگذار شد، خودروسازان هم اجرای هفتگی فروش های فوق العاده را در گرو اصلاح قیمت ها دیدند و برای مدتی (از زمان لغو افزایش قیمت تا صدور مجدد افزایش قیمت) طرح فروش فوق العاده ای برگزار نکردند.
اما مدیران خودروساز قول دادند که به شرط اصلاح قیمت محصولات، در راستای راهبرد اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت و عمل به تعهد خود به وزیر صمت، برنامه افزایش تولید و عرضه را محقق کرده و به صورت هفتگی برنامه های فروش فوق العاده محصولات خود را اجرا کنند. براین اساس پس از آنکه قیمت محصولات خودروسازان مشمول افزایش قیمت ۱۸ درصدی و قیمت های جدید اعلام شد، هر یک از این دو خودروساز به صورت جداگانه یک روز را برای عرضه و فروش محصولات خود به صورت هفتگی در نظر گرفتند.
این روند فروش هفتگی تا آخرین هفته از اسفندماه ۱۴۰۰ و به مناسب اعیاد شعبانیه ادامه داشت اما با توجه به اینکه در اولین هفته از سال جدید، طرحی برگزار نشد و با توجه به اینکه در اولین هفته از سال ۱۴۰۰ ( هشتم فروردین ۱۴۰۰) نخستین فروش فوق العاده خودرو در سال ۱۴۰۰ اجرایی شد، ایسنا موضوع را از دو خودروساز پیگیری کرد که آیا در ایام تعطیلات نوروز امسال هم طرح فروشی اجرا خواهد شد یا خیر؟
ایران خودرو و سایپا هریک به صورت جداگانه اعلام کردند که ادامه روند طرح های فروش پس از پایان تعطیلات نوروز خواهد بود و آن ها طی دو هفته ابتدایی سال جاری طرح فروشی نخواهند داشت.
جدول کامل قیمت خودروهای داخلی و وارداتی