امروزه مفهوم رهبری به قدری مهم شده است که هر شرکت تلاش می کند تا مدیران خود را با افرادی در این دسته عوض نماید. با این حال نباید تصور کنید که این دو گروه، کاملا متفاوت هستند. درواقع رهبران، مدیرانی محسوب می شوند که خود را به مهارت های رایج محدود نکرده و توانایی های به مراتب بیشتری را دارند که باعث می شود تا شرکت در شرایط به مراتب بهتری قرار گیرد. با این حال در این رابطه سوال اصلی این است که چگونه اطمینان داشته باشیم که در شرکتی کار می کنیم که یک رهبر در آن حضور دارد. در این رابطه بهترین معیار، بررسی اقدامات روزانه است. در این رابطه 12 ویژگی انتخاب شده است که هر یک از آنها را بررسی خواهیم کرد.
1-اشتراک گذاری دیدگاه
رهبران به خوبی تیم شرکت را نسبت به دیدگاه های خود و برنامه های آتی مطلع می کنند. این امر باعث خواهد شد تا فرصت هماهنگ شدن برای کارمندان وجود داشته باشد. همچنین این اقدام باعث می شود تا امکان نظردهی نیز وجود داشته باشد. درواقع کارمندان به علت برخورد مستقیمی که با اقدامات دارند، ممکن است متوجه نکاتی طلایی شوند که می تواند تاثیر فوق العاده ای را داشته باشد. در این رابطه اگر رئیس شرکت، شما را نسبت به اخبار و دیدگاه های خود مطلع می کند و قدرت دفاع از هر تصمیم خود را دارد، باید خوشحال باشید که یک رهبر در شرکت شما حضور دارد.
مطلب مرتبط: 3 وظیفه اصلی رهبران تجاری در دنیای کسب و کار امروز
2-توسعه مهارت ها
این امر که هر کارمند در زمینه تخصصی خود رشد کند، موردی است که بسیاری از شرکت ها آن را نادیده می گیرند. با این حال رهبران همواره به این موضوع توجه داشته و در شرکت، حتی یک ماه بدون تقویت مهارت ها نمی توان پیدا کرد. در این زمینه بسیار مهم است که دوره های آموزشی و اقدامات توسعه ای برای مهارت ها در هر بخش، متفاوت باشد. برای مثال دلیلی ندارد که بخش فروش مهارت های بخش تولید را سپری کند. این امر باعث خواهد شد تا کارمندان خود را همواره در مسیر رشد بدانند و از روزمرگی فاصله گرفته شود. در این راستا مدیران برای آموزش خود را به شیوه های رایج و قدیمی محدود نمی کنند و از سرمایه گذاری مناسب در این بخش، واهمه ای ندارند. این امر درست به مانند این است که یک نجار، هر روز تجهیزات خود را تیز کند که باعث خواهد شد تا ضمن امکان انجام کارها با اشتباه کمتر، انرژی کمتری در کار مورد استفاده قرار گیرد که این عدم خستگی، خود امکان انجام کارهای بیشتر و رضایت شغلی بالاتر را به همراه دارد. درواقع امروزه یک معضل بزرگ این است که مدیران از کارمندان خود توقع دارند که در برابر هر مشکلی، توانا باشند و این امر در حالی است که زیرساخت های لازم صورت نگرفته است و نتیجه این امر، اخراج و یا تغییر شغل است. در این رابطه فراموش نکنید که تغییر مداوم تیم شرکت به معنای نیاز به زمانی برای هماهنگی تیم می باشد که در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، ابدا گزینهای مناسب نخواهد بود.
3-احترام به زمان دیگران
از دیگر نکاتی که باید به عنوان یک رهبر تجاری به آن توجه داشته باشید، اهمیت زمان دیگران است. درواقع این امر اگرچه یک مهارت ارتباطی محسوب می شود و ممکن است تصور کنید که بیش از حد ساده باشد با این حال بسیاری از مدیران، به زمان کارمندان خود توجه نداشته و تصور می کنند که افراد به خاطر حقوقی که دریافت می کنند، لازم است تا مطابق سلیقه باشند. این امر در حالی است که هر فردی برای خود برنامه ریزی دارد و طبیعتا عدم توجه شما، باعث خواهد شد تا رضایت شغلی افتی شدید را پیدا کند. در این زمینه شما باید قبل از هر قرار ملاقات و یا هر اقدام دیگری، نسبت به زمان مناسب آن توجه داشته باشید. برای مثال از کارمندان خود بخواهید که به محض اتمام اقدام حال حاضر خود به دفتر شما بیایند. در این زمینه تکنولوژی نیز بسیار کمک کرده است. درواقع می توان با نرم افزارهای رصد وضعیت کارمندان، نسبت به ساعت های کاری و زمان درگیر بودن آنها به آگاهی لازم دست پیدا کرد.
4-اولویت بندی دارند
درواقع رهبران تجاری به خوبی می دانند که چه اقداماتی اولویت اصلی بوده و لازم است که در حال حاضر به آنها توجه بیشتری شود. با این حال این امر به معنای فراموش کردن سایر اقدامات نیست. درواقع آنها می دانند که به سرعت و حجم کاری کمتر، می توانند اقداماتی که اولویت نیستند را نیز به تیم خود محول نمایند. به صورت کلی، رهبران تجاری به خوبی وظایف مهم را مشخص می کنند و نسبت به زمان بندی آنها نیز موفق ظاهر می شوند.
5-اشتراک گذاری اطلاعات را به خوبی انجام می دهند
برای این امر که تیم شرکت بتواند عملکرد خوبی را داشته باشد، نیاز است که اطلاعات جامعی وجود داشته باشد. درواقع این اطلاعات، منبع اصلی تصمیم گیری ها محسوب می شود و به همین خاطر لازم است تا به عنوان توجه ویژه داشته باشیم. در این راستا مسئله سیستم مناسب گردآوری اطلاعات به معنای اتمام اقدامات نبوده و لازم است تا آنها به خوبی در دسترس کارمندان قرار گیرد. با این حال این امر نیز واضح است که باید سطوح دسترسی وجود داشته باشد.
6-قدرت تصمیمگیری بالا دارند
درواقع این امر که مدیران خصوصا در شرایط بحرانی بتوانند تصمیم سریع بگیرند مسئله ای بسیار مهم بوده و ضعف در این زمینه باعث خواهد شد تا در شرکت هر فرد، براساس نظر خود اقداماتی را انجام دهد. در این رابطه یک رهبر تجاری لازم است تا قدرت حفظ خونسردی و تصمیم به دور از احساسات را داشته باشد. همچنین لازم است تا دید همه جانبه نسبت به تمامی مسائل وجود داشته باشد.
مطلب مرتبط: ویژگی های شخصیتی یک رهبر موفق
7-همدلی یک ویژگی مهم برای آنهاست
این مورد نیز بسیار مهم بوده و تیم شرکت تنها زمانی می تواند به خوبی در مسیر اهداف گام بردارد که همدلی لازم میان تیم شرکت وجود داشته باشد. در کنار این مسئله نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که در شرایطی ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که این همدلی را می تواند مخدوش کند. به همین خاطر شما باید همواره نظارت کافی بر روی حسن رفتار کارمندان با یکدیگر داشته باشید.
8-رفتاری یکسان با همه افراد دارند
درواقع تبعیض در شرکت از جمله رفتارهای رایج مدیران محسوب می شود که رهبران تجاری به عنوان موفق ترین ها، کاملا عکس این موضوع را در دستور کار خود قرار داده اند. درواقع آنها نگاهی یکسان به تمامی کارمندان خود دارند و امکانات رشد برای همه افراد یکسان است. این امر باعث خواهد شد تا وفاداری کارمندان نیز به مراتب بیشتر شود و شایسته سالاری شکل گیرد. در نهایت چنین رفتاری به بهبود تیم شرکت و امکان رشد بالاتر منجر خواهد شد. درواقع در بسیری از شرکت ها، کارمندان تمایلی به تلاش برای رشد به دلیل تبعیض های موجود و یا عدم توجه مدیر شرکت ندارند.
9-مغرور بودن را یک رفتار بیهوده می دانند
اگرچه بسیاری از افراد تصور می کنند که مدیران باید یک پرستیژ مشخص داشته باشند و این امر به معنای ظاهری جدی و حتی ترسناک است. با این حال این موضوع در علم مدیریت حال حاضر، مسئله ای منسوخ محسوب می شود. در این راستا نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که روابط صمیمی با تیم شرکت، بهترین جو را به همراه خواهد داشت. در این رابطه شما باید رفتاری کاملا انسانی با کارمندان خود داشته باشید که تشکر کردن می تواند گام نخست باشد.
10-روحیه بخش هستند
این امر که مدیر شرکت یک مربی دلسوز و روحیه بخش به جای منتقدی سرسخت باشد. نکته ای بسیار مهم بوده و رهبران جهانی همواره تلاش می کنند تا تیم خود را به بهترین شکل ممکن، هدایت کنند. درواقع آنها به این باور رسیده اند که هر فردی ممکن است اشتباه کند و وظیفه آنها، رشد حداکثری افراد می باشد. در این زمینه نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که روحیه دادن به افراد، روش های مختلف دارد و تنها شامل یک اقدام نمی شود. درواقع شما باید بدانید که هر فرد به چه شیوه ای، روحیه بالاتری را به دست می آورد.
11-نسبت به استخدام حساسیت بالایی دارند
واقعیت این است که روش های استخدامی رایج، ابدا مناسب نبوده و منجر به جذب بهترین ها نمی شود. به همین خاطر امروزه شرکت های موفق، اقدامات متنوعی را در دستور کار قرار می دهند و مهیارهای آنها، متفاوت است. همین امر باعث می شود تا نیاز به اخراج، بسیار کم باشد. همچنین استخدام درست کمک می کند تا امکان هماهنگ شدن سریع با سایر کارمندان وجود داشته باشد. درواقع یک رهبر تجاری باید از ورود افراد سمی و نامناسب به شرکت جلوگیری کند.
مطلب مرتبط: رهبران تجاری موفق چه ویژگی هایی دارند؟
12-انتقادپذیر هستند
با توجه به این امر که هیچ فردی نمی تواند ادعا کند که در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. این امر بسیار مهم است که روحیه انتقادپذیری وجود داشته باشد. با این حال این موضوع برای مدیران به مراتب مهمتر است. درواقع تصمیمات آنها آینده یک کسب و کار را مشخص می کند. به همین خاطر حتی یک اشتباه می تواند در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، نتایج بسیار بدی را به همراه داشته باشد. در کنار این موضوع نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مسئولیت اشتباهات را برعهده بگیرید و در تلاش برای درس گرفتن از آنها باشید.