یکی از سخنران های پرطرفدار در زمینه مدیریت، جاستین کالدبرگ است که تاکنون موفق شده است با توصیه های خود، بسیاری از کارآفرین ها و مدیران حال حاضر را به شهرت و موفقیت برساند. وی در جدیدترین مصاحبه خود، به 10 ویژگی کارآفرین های موفق پرداخته است که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1-متفاوت باشید
اشتباه بزرگ بسیاری از کارآفرین ها این است که تلاش می کنند تا خود را کاملا شبیه به یک مدیر دیگر درآورده و با این اقدام وارد یک حریم ایمن شوند. این امر در حالی است که شیوه مدیریتی و رفتارهای هر فرد، تنها با توجه به خصوصیت ها و شرایطی که دارند، معنا پیدا خواهد کرد. درواقع افراد به آن صورتی رفتار می کنند که کاملا مناسب آنها باشد. تحت این شرایط تقلید کردن تنها باعث خواهد شد تا امکان رشد و نمایش بهترین عملکرد، کاملا محدود شود. اگرچه اعلام گرفتن از برخی از موارد، اقدامی هوشمندانه است، با این حال تقلید بیش از حد، نتیجه ای کاملا عکس را به همراه خواهد داشت. در این رابطه ضروری است تا به دنبال ساخت شخصیت منحصر به فرد خود باشید. با توجه به این امر که در زمینه برند، متفاوت بودن یک مزیت محسوب می شود. در زمینه مدیریت نیز این امر صادق خواهد بود.
مطلب مرتبط: 5 توصیه به کارآفرین های تازه کار
2-هیچ گاه یادگیری خود را متوقف نکنید
این امر که تصور کنید ایجاد یک برند و یا رسیدن به صندلی مدیریت، نقطه پایان و هدف اصلی شما است، بزرگترین اشتباهی است که هر فرد می تواند انجام دهد. درواقع در جهان به شدت متغیر حال حاضر، اگر به دنبال یادگیری مداوم نباشید، در مدت زمانی کوتاه کنار گذاشته خواهید شد. نکته دیگری که باید در این بخش به آن توجه داشته باشید این است که تداوم داشتن اقدامات، به مراتب مهم تر از حجم اقدام شما است. به همین خاطر به نحوی رفتار کنید که امکان پیگیری برنامه آموزشی شما، کاملا امکان پذیر باشد. در نهایت توجه داشته باشید که امروزه شیوه های آموزشی بسیار متنوع شده و شما دیگر صرفا به مطالعه کتاب های چاپی، محدود نخواهید بود.
3-همواره رفتاری توأم با احترام داشته باشید
این امر که با دیگران چگونه رفتار می کنید، شخصیت واقعی شما را نشان خواهد داد. در این رابطه توجه داشته باشید که احترام گذاشتن، ارتباطی به موقعیت افراد نداشته و باید به عادت رفتاری شما تبدیل شود. در نهایت این امر باعث خواهد شد تا شخصیت و کاریزمای فوقالعاده ای را پیدا کنید.
4-با ترس های خود رو به رو شوید
شروع هر اقدامی چالشبرانگیز خواهد بود، با این حال این امر نباید باعث شود تا شما احساس ناتوانی پیدا کنید. در این رابطه توصیه می شود تا برای تقویت روحیه مبارزه خود، همواره با یکی از ترس ها مواجه شده و آن را نابود کنید. این امر کمک خواهد کرد تا جسارت شما برای انجام کارهای جدید، افزایش پیدا کند.
5-تعلل را کنار بگذارید
بزرگترین دشمن برای یک کارآفرین، تعلل است. شما باید همواره به این نکته توجه داشته باشید که فرصت ها ابدا برای شما ساخته نشده و در صورت عدم استفاده از آنها، بدون شک توسط فردی دیگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به همین خاطر نیز همواره توصیه می شود که 70درصد اطمینان، برای نهایی کردن یک تصمیم کافی خواهد بود. در این رابطه توجه داشته باشید که برای تصمیمات غیرمهم، حتی 50درصد اطمینان نیز کافی خواهد بود. به صورت کلی شما باید به سطحی برسید که سریعا بتوانید تصمیمات درستی را اتخاذ کنید. در این رابطه تمرین کردن و استفاده از تجربیات سایر افراد، بهترین اقدام ممکن محسوب می شود.
6-تیم خود را از افراد باکیفیت پر کنید
افراد باکیفیت کمک خواهند کرد تا شما ابزار لازم برای رسیدن به اهداف را داشته باشید. این امر در حالی است که اگر تیم خود را با افرادی نه چندان مناسب تشکیل دهید، حتی بهترین سطح مدیریتی نیز بدون فایده خواهد بود. در این رابطه مهم ترین معیار، هماهنگی افراد با فرهنگ شرکت و تمایل آنها به پیشرفت است.
7-خود را محدود نکنید
بسیاری از مدیران از همان ابتدای سال، اهداف کاملا مشخص و محدودی را دارند. برای مثال رسیدن به یک سطح مشخصی از درآمد را کافی می دانند. این امر در حالی است که شما در بازار خود تنها نبوده و باید به مسئله رقابت نیز توجه کافی داشته باشید. تحت این شرایط ضروری است تا یک حداقل هایی را تعیین کرده و پیشرفت خود را ابدا محدود نکنید. این امر باعث خواهد شد که در پایان سال، با نتایج به مراتب بیشتری مواجه شوید.
8-اشتباهات خود را قبول کنید
حقیقت این است که هر فردی ممکن است اشتباه کند. با این حال برخی از مدیران اعتراف به این موضوع را به معنای از دست دادن جایگاه خود دانسته و در تلاش هستند تا این مسئله را پنهان کرده و یا تقصیر را بر گردن فردی دیگر قرار دهند. این امر تنها باعث خواهد شد تا جو سالم شرکت نابود گشته و انرژی شما صرف اقدامی غیرحرفه ای شود که نتیجهای را به همراه ندارد. به همین خاطر لازم است تا به راحتی اشتباهات خود را قبول کرده و در تلاش برای جبران آنها باشید.
9-شنونده خوبی باشید
این امر که در کنار مهارت سخنرانی، شونده خوبی نیز باشید کمک خواهد کرد تا از بسیاری از مشکلات در امان نگه داشته شده و میزان رضایت شغلی کارمندان نیز افزایش پیدا کند. درواقع یک شنونده خوب، متوجه بسیاری از مواردی میشود که برای سایرین پنهان خواهد ماند. در نهایت افرادی که شنونده های خوبی هستند، مشورت گرفتن را امری بسیار ضروری دانسته و آستانه تحمل آنها در برابر انتقادات بالا خواهد بود که هر دو این موارد برای پیشرفت، کاملا الزامی محسوب می شوند.
مطلب مرتبط: 5 توصیه به کارآفرین های پرمشغله
10-لبخند بزنید
لبخند زدن خود باعث خواهد شد تا به شخصیتی محبوب تبدیل شده و بسیاری از استرس های کارمندان، نابود شود. درواقع افرادی که همواره لبخند می زنند، قادر به ایجاد یک جو مثبت در محیط اطراف خود خواهند بود.