محمد حقانی، رئیس كمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با تأكید بر اینكه موضوع حملونقل عمومی در پایتخت، پدیدهای چند بُعدی است و علاوه بر ابعاد تخصصی و فنی، از ابعاد اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی نیز برخوردار است، گفت: در این میان، عمل به طرح جامع حملونقل و ترافیك شهر تهران بهعنوان یكی از زیرساختهای اصلی نظام شهرسازی و زندگی شهری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر به طرح جامع ترافیک عمل شده و این طرح به درستی به مورد اجرا گذاشته شود، بسیاری از مسائل و مشكلاتی كه در حال حاضر در كلانشهرها با آنها روبهرو هستیم، حل خواهد شد.
او با تأكید بر اینكه سهم منابع متحرک در آلودگی هوای تهران بیش از ۷۰ درصد است، اضافه كرد: جریان حملونقل عمومی را از طریق توسعه مترو باید به زیرزمین انتقال داد اما با توجه به زمانبر بودن توسعه مترو، نباید دست روی دست بگذاریم و باید هرچه سریعتر نسبت به ورود وسایل نقلیهای كه از سوختهای غیرفسیلی استفاده میكنند همچون خودروهای هیبریدی و موتورسیكلتهای برقی به ناوگان حملونقل شهری اقدام کنیم.
رئیس كمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینكه صد در صد ناوگان مینیبوسرانی تهران از رده خارج است، اظهار كرد: در حال حاضر، بیش از یكهزار دستگاه مینیبوس بسیار فرسوده در تهران مشغول به كار هستند، درصورتیکه حتی یك دستگاه از این مینیبوسها قادر نیستند حداقل شاخصهای زیست محیطی را پاس كنند.
حقانی با بیان اینكه این هزار مینیبوس که به فسیلهای متحرک تبدیل شدهاند، هر روز انبوه گازهای آلاینده را وارد ریه ۹ میلیون تهرانی میكنند، تصریح كرد: با اجرای طرحهای حمایتی، باید هرچه سریعتر نسبت به خروج این منابع آلودگی از چرخه خدماترسانی پایتخت اقدام كنیم و وسایل نقلیه استاندارد را جایگزین مینیبوسهای فرسوده کنیم.
وی با تأكید بر اینكه این هزار مینیبوس فرسوده كلاً باید از رده خارج شوند و خودروهای نو جایگزین آنها شوند، اضافه كرد: كاش مسئولان مربوطه به جای پرداخت وام برای خرید ۱۱۰ هزار خودروی شخصی، برای خرید ۱۱۱ هزار خودرو، وام میپرداختند و رانندگان یك هزار دستگاه مینیبوس فرسوده پایتخت را نیز مشمول رحمت و مرحمت خویش قرار میدادند.
رئیس كمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینكه یكی از مهمترین شاخصها در طراحی و ساخت خودرو، میزان آلایندگی خودروی تولیدی است، اظهار كرد: اخیراً افشای دستكاری در آزمایشها، میزان انتشار دود و گازهای آلاینده، رسوایی فاجعهباری را برای شركت خودروسازی فولكس واگن رقم زد، در صورتی كه میزان واقعی آلایندگی محصولات این شركت خودروساز بهمراتب پایینتر از آلودگی تولیدات خودروسازان داخلی است.