یکشنبه, ۱۷ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 7 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
بورس سبزپوش شد و دلار به کانال ۵۸ هزار تومان بازگشت

واکنش مثبت بازارها به انتخابات

1 ساعت پیش ( 1403/4/17 )
نویسنده : ایمان ولی پور  

مسعود پزشکیان با کسب بیش از 53 درصد آرا در دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری به عنوان رئیس دولت چهاردهم شناخته شد. در واکنش به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، بازارهای مالی واکنش مثبتی نشان دادند؛ به طوری که قیمت دلار و تتر خیلی زود کاهش یافت و قیمت دلار در بازار آزاد که در روزهای گذشته تا سطح ۶۲ هزار تومان بالا رفته بود، به سطح ۵۸ هزار تومان بازگشت. با انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران، بورس تهران نیز سبزپوش شد و دماسنج اصلی تالار شیشه ای با قدرت خط مقاومت 2 میلیون و 100 هزار واحدی را پشت سر گذاشت.

30 میلیون و 530 هزار و 157 نفر در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در پای صندوق های رأی حاضر شدند و در پایان شمارش آرا، مسعود پزشکیان با 16 میلیون و 384 هزار و 403 رأی و کسب 53.7 درصد کل آرا به عنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شد. سعید جلیلی نیز با 13 میلیون و 538 هزار و 179 رأی و کسب 44.3 درصد آرا نتوانست از سد پزشکیان بگذرد و همچون مرحله نخست انتخابات در رده دوم ایستاد. همچنین میزان آرای باطله که در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری 4.3 درصد بود، در دور دوم انتخابات کمتر شد و به 2 درصد کل آرا رسید. میزان مشارکت سیاسی نیز در دور نخست انتخابات 39.9 درصد بود که در دور دوم انتخابات حدودا 10 درصد بیشتر شد و به 49.75 درصد رسید. مسعود پزشکیان در حالی در مرحله نخست انتخابات (8 تیرماه) توانست بیش از 10 میلیون و 415 هزار رأی کسب کند که این میزان در دور دوم انتخابات (15 تیرماه) به 16 میلیون و 384 هزار و 403 رأی رسید تا او با کسب 53.7 درصد کل آرا به عنوان سکاندار پاستور شناخته شود.

واکنش مثبت بازارها به انتخابات

فرش قرمز تتر و دلار برای پزشکیان

با انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران، قیمت دلار و تتر روند کاهشی به خود گرفتند و بورس ایران با قدرت خط مقاومت 2 میلیون و 100 هزار واحدی را پشت سر گذاشت. در آغازین ساعات روز شنبه، خبر رسمی انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان چهاردهمین رئیس جمهور ایران در حالی منتشر شد که بازارهای مالی خیلی زودتر از آن با واکنشی مثبت به استقبال این خبر رفته بودند. از همان ساعات ابتدایی بامداد که به تدریج اخبار مربوط به شمارش آرای دو نامزد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و پیشتازی مسعود پزشکیان منتشر می شد، نرخ تتر روند کاهشی خود را آغاز کرد؛ تا جایی که قیمت این ارز دیجیتال از مرز 62 هزار تومان به 59 هزار و 500 تومان رسید. کاهش قیمت تتر از این جهت مهم است که نرخ آن را برابر با نرخ واقعی دلار در بازار تلقی می کنند. همچنین در ساعات پایانی شامگاه جمعه، نرخ دلار فردایی نیز از سطح 60 هزار تومان به سطح 59 هزار تومان کاهش پیدا کرد. از سوی دیگر، واکنش مثبت بازار بورس به انتخاب قطعی مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران تا جایی بود که موجب شد رکورد بیشترین رشد شاخص کل بورس در سال 1403 شکسته شود. موضوعی که بسیاری از کاربران در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از آن با عنوان «پزشکیان افکت» یاد کردند. روز گذشته در حالی که هنوز بازار سهام کار خود را آغاز نکرده بود، خروج پول از صندوق های درآمد ثابت شروع شد که نشان از تقاضای بالای سهام در بازار شنبه داشت. صندوق های درآمد ثابت، صندوق هایی با ریسک پایین هستند که عموما در شرایط نامطمئن اقتصادی، استقبال از آنها بیشتر و در شرایطی با چشم انداز مثبت، استقبال از آنها کاهش می یابد.

همان طور که پیش بینی می شد، بازار سهام هم کار خود را صعودی آغاز کرد و شاخص کل بورس با رشد 85 هزار واحدی در پایان معاملات شنبه به سطح 2 میلیون و 185 هزار واحد رسید. به این ترتیب، شاخص کل با قدرت از مقاومت 2 میلیون و 100 واحدی عبور کرد. دیروز در همان ساعات اولیه گشایش بازار بورس، بیش از 400 نماد بازار در صف خرید قرار گرفتند. نکته جالب در این میان، در صف خرید قرار گرفتن صندوق های اهرمی بود. صندوق های اهرمی در شرایط رشد بازار، رشد بیشتری را تجربه می کنند و استقبال از آنها زمانی افزایش می یابد که چشم انداز مثبتی از بازار وجود داشته باشد و ظاهرا این چشم انداز با انتخاب مسعود پزشکیان، نمایان شده است.

دلار به سطح ۵۸ هزار تومان بازگشت

قیمت دلار در واکنش به نتیجه انتخابات 15 تیرماه، افت قابل توجهی پیدا کرد و تا سطح 58 هزار تومان عقب رفت. از همان ساعات ابتدایی صبح شنبه و در پی مشخص شدن نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، قیمت ارز با کاهش قابل توجهی مواجه شد و در حالی که قیمت دلار در روزهای گذشته تا سطح ۶۲ هزار تومان هم بالا رفته بود طی چند ساعت به کمتر از ۵۸ هزار تومان رسید. بدین ترتیب، اولین واکنش بازار ارز به انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم، کاهش قیمت ها بود. گزارش های میدانی از بازار فردوسی و سبزه میدان در حوالی ظهر شنبه نشان می داد که دلالان دلار را با قیمت بین ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان می خرند و با قیمت ۵۸ هزار تومان می فروشند. برآورد معامله گران این است که خرید در شرایط فعلی، ریسک زیادی دارد؛ زیرا وضعیت آینده بازار مبهم است. بر این اساس، خرید چندانی در بازار صورت نمی گیرد. گفته می شود برخی افراد در سقف ۶۲ هزار تومانی دلار را فروخته اند و مترصد رسیدن قیمت ها به کف هستند تا اقدام به خرید کنند. البته هیچ برآیندی از قیمت کف وجود ندارد. در حال حاضر بازار ارز دچار نوعی شوک شده و به نظر می رسد مسیر کاهشی به خود گرفته است. تا لحظه تنظیم این خبر و طبق بررسی های میدانی، قیمت فروش دلار در بازار فردوسی حدود ۵۸ هزار تومان، دلار مبادله ای حدود ۴۶ هزار و ۲۰۰ تومان و دلار نیما حدود ۴۳ هزار و ۲۰۰ تومان است. قیمت سکه امامی هم از کانال ۴۲ میلیون تومان به ۴۱ میلیون تومان بازگشته است.

در مجموع، قیمت سکه بیش از یک میلیون تومان، طلا بالای 70 هزار تومان و قیمت دلار بیش از 2 هزار تومان ریزش پیدا کرد و در مقابل، بازار سرمایه به پرواز در آمد. بازارهای مالی در حالی در اولین روز هفته بازگشایی شدند که اعلام رسمی نتایج چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهور ایران، با واکنش مثبت بازارها روبه رو شد؛ به طوری که لرزه بر اندام بازارها افتاد و قیمت ها فرو ریخت. این اتفاق در حالی افتاد که پیش از این، کارشناسان و تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که در صورتی که پزشکیان رئیس جمهور شود، بازار سرمایه وارد روندی صعودی خواهد شد و رنگ حرکتی قیمت ها در سایر بازارها نیز قرمز می شود. در نقطه مقابل نیز پیش بینی ها نشان می‎داد که در صورت انتخاب سعید جلیلی به عنوان سکاندار پاستور، بورس ریزش پیدا می کرد و قیمت دلار بالا می‎رفت.

زلزله در بازارهای طلا، سکه و ارز

روز گذشته و در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، قیمت سکه بیش از یک میلیون تومان، بهای طلا بیش از ۷۰ هزار تومان و قیمت دلار آزاد بیش از 2 هزار تومان ریزش پیدا کرد و بورس نیز سبزپوش شد؛ این برآیند واکنش بازارها به انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم است. بررسی قیمت ها در بازار ارز نشان می دهد که قیمت دلار با کاهش حدود یک هزار و ۷۰۰ تومانی به زیر کانال ۶۰ هزار تومان برگشته و تا زمان تنظیم این گزارش در سطح 58 هزار تومان قرار دارد. این میزان تغییر، کاهش حدود 2.5 درصدی قیمت سکه را نشان می دهد. معامله گران معتقدند قیمت دلار در واکنش به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی مسعود پزشکیان، مسیر کاهشی معاملات پشت خط را ادامه خواهد داد و احتمال کاهش قیمت اسکناس آمریکایی به محدوده های حمایتی وجود دارد. این دسته از فعالان بازار می گویند مرز ۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان، حمایت مهمی برای قیمت دلار محسوب می شود که در صورت تثبیت آن، احتمال عقب نشینی بیشتر کاملا محتمل خواهد بود.

همزمان با اعلام نتایج دور دوم انتخابات، قیمت سکه یک میلیون و 157 هزار تومان سقوط کرد و تا 41 میلیون و 353 هزار تومان کاهش یافت. قیمت نیم سکه نیز 450 هزار تومان، ربع سکه 350 هزار تومان و سکه گرمی 100 هزار تومان فرو ریخت. در حال حاضر نیم سکه 23 میلیون و 400 هزار تومان، ربع سکه 15 میلیون و 400 هزار تومان و سکه گرمی 7 میلیون تومان قیمت دارد. در پی انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان سکاندار دولت آینده، بررسی ها نشان می دهد که از میزان حباب سکه 549 هزار تومان کم شده و حباب آن به 7 میلیون و 815 هزار تومان رسیده است. با وجود افزایش قیمت طلا در بازار جهانی و رسیدن به مرز 2 هزار و 400 دلار، اما قیمت طلا در بازار داخلی کشور و همگام با سایر بازارهای دارایی، روندی نزولی به خود گرفت؛ به طوری که هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار تهران با کاهش 75 هزار تومانی به 3 میلیون و 418 هزار تومان رسید. هر مثقال طلا نیز 323 هزار تومان ریزش کرد و 14 میلیون و 811 هزار تومان قیمت پیدا کرد. این کاهش قیمت در حالی رخ داد که اونس طلا در بازار جهانی تا مرز کانال 2400 دلار بالا آمده و به حدود 2 هزار و 391 دلار رسیده است.

بازار سرمایه به پرواز در آمد

انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم، واکنش مثبت بورس تهران را برانگیخت؛ به طوری که در اولین روز معاملاتی هفته، نماگرهای بورسی روند صعودی به خود گرفتند و همه نمادها سبز شدند. بررسی ها نشان می دهد که شاخص کل بورس در پایان معاملات شنبه، رشد 88 هزار و 179 واحدی را تجربه کرد و تا ارتفاع 2 میلیون و 188 هزار و 849 واحد بالا رفت. تحلیلگران بازار سرمایه اعتقاد دارند سیاست هایی که مسعود پزشکیان در جریان رقابت های ریاست جمهوری در ارتباط با تنش زدایی در روابط خارجی اعلام کرد، یک سیگنال بسیار مهم برای بازار سرمایه تلقی می شود؛ اینکه عنوان شده است سایه یکی از ریسک های سیستماتیک از سر بازار سرمایه برداشته خواهد شد. به باور ناظران بورسی، پیش بینی پذیر شدن اقتصاد، حذف قیمت گذاری دستوری، تشکیل کانون سهامداران حقیقی و... از جمله خواسته های اصلی بورس‎بازان و سهامداران از تیم اقتصادی دولت مسعود پزشکیان است.

ارتباط با نویسنده: IvanKaramazof@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/lIr75xJ2
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه