یکشنبه, ۱۷ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 7 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
چه زمانی تئاتر موفق است؟

گسترش فرهنگ اجتماعی

9 سال پیش ( 1393/7/24 )
پدیدآورنده : نصرالله قادری  

زمانی می‌توانیم بگوییم تئاتر موفق است که توانسته باشد فرهنگ شهری را در مخاطبانش گسترش دهد. 

باید نمایش‌های بیشتری برگزار شود و مخاطبان بیشتری را ببینیم و بتوانیم درباره آنها و نوع نگاه آنها به تئاتر نظر دهیم. معیار ما از مخاطب هم،مخاطب فعال است و نه منفعل. کثرت تماشاچی در یک نمایش تعیین‌کننده کیفیت آن نیست. 

کیفیت، زمانی تعیین‌کننده است که تماشاچی فعال و در اجرا تاثیرگذار باشد و همچنین تئاتر اجرا شده نیز در او تاثیر گذاشته باشد. به عنوان یک امر ساده، یک تئاتر باعث یک اتفاق باید باشد. مثلا ما ته سیگارمان را روی زمین نیندازیم، مثلا آداب آپارتمان‌نشینی و فرهنگ زندگی شهری را بیاموزیم، یا در زمینه اقتصاد خانواده و کشور تاثیر مثبت داشته باشیم. اگر تئاتر بتواند این امور ساده اجتماعی را در مخاطب زنده کند،آن وقت می‌توانیم بگوییم دارای مخاطب فعال بوده است. 

نمی‌خواهم حضور مخاطب فعال را نفی کنم. می‌گویم با اهدافی که تئاتر دارد، به سادگی نمی‌توانیم بگوییم تا کنون موفق بوده است یا خیر. باید ببینیم تا چه اندازه بر مخاطب تاثیر داشته است. 

به طور مثال اجراهای خیابانی اوایل انقلاب می‌توانست مخاطبان را حتی به تظاهرات وا دارد. برای نمونه در سطح جهانی تئاتر اپیک برشت،تئاتری است که انگاره در مخاطب ایجاد می‌کند. هدف همین ایجاد تغییر است تا رفتارهای شهری ساکنان کلانشهرها را در سطح گسترده تغییر دهد. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gm8a9RJt
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه