شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
پس از گذشت بیش از 3 ماه

گره ترانزیتی ایران و ترکیه بالاخره باز شد

9 سال پیش ( 1393/10/27 )
 

با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات وزارتخانه‌های راه دو کشور ایران و ترکیه درباره مرز بازرگان و ادامه کشمکش درباره نرخ عوارض عبور از مرز این دو کشور و بحث بر سر قیمت سوخت کامیون‌ها که بیش از 3 ماه به طول انجامیده بود و اختلافات باعث ایستایی طولانی رانندگان کامیون در مرز بازرگان شده بود، در نهایت با سفر وزیر ارتباطات ایران به‌عنوان نماینده دولت به ترکیه گره ترانزیتی ایجاد شده در این گلوگاه به دست واعظی باز شد و ایران و ترکیه در این باره به توافق نظر رسیدند و قرار است این توافق از ساعت صفر روز جمعه (روز گذشته) به اجرا برسد. 

به گزارش «فرصت امروز»، طبق توافق نمایندگان ایران و ترکیه عبور کامیون‌های از مرز بازرگان بدون اخذ عوارض انجام خواهد شد در حالی که در سه ماه آخر سال 2014 رانندگان کامیون دو طرف برای گذشتن از مرز بازرگان باید 50 دلار بابت عوارضی می‌پرداختند همچنین دولت ایران اقدام به پلمپ باک سوخت کامیون‌های ترک کرده بود که البته امکانات مورد نیاز برای اقدام به این کار را در اختیار نداشت و باعث طولانی‌تر شدن صف کامیون‌ها شد که با ادامه دار شدن این اختلافات و با توجه به سرد شدن هوا دو طرف به طور موقت شرایط را به حالت قبل بازگرداندند. 

موافقت‌نامه بین ایران و ترکیه با حضور محمود واعظی به‌عنوان نماینده ویژه رییس‌جمهور، جودت‌یلماز، وزیر توسعه و نماینده ویژه ریاست رییس‌جمهور ترکیه در امور ایران و با حضور نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد و نورالدین جانیکلی وزیر گمرکات و تجارت، اردم باشچی رییس بانک مرکزی ترکیه و علی‌رضا بیکدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران رییسان گروهای دوستی پارلمانی ایران و ترکیه و سایر مقامات دو کشور به امضا رسید. 

ایسنا درباره گفته‌های محمود واعظی در این جلسه نوشته است، واعظی با بیان اینکه این توافق نشانه عزم دو کشور برای توسعه و تقویت مناسبات است و روح حاکم در این توافق این بود که تسهیلاتی را برای رانندگان ایرانی و ترک به وجود بیاوریم، گفت: اساس توافق ایجاد مساعدت، عدالت و کمک به رانندگان دو کشور بود. نماینده ویژه ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت روان‌سازی و تسهیل حمل‌و‌نقل در توسعه و تعمیق مناسبات تجاری دو کشور گفت: مسئولان دو کشور این انعطاف را در مذاکرات نشان دادند که بخش خصوصی دو کشور بتوانند راحت‌تر با هم تجارت کنند. 

واعظی گفت: پیام دیگری که این توافق‌نامه دارد، این است که روابط سیاسی دو کشور به حدی گسترش پیدا کرده که می‌توانیم با درک متقابل در همه امور به راحتی تصمیم گرفته و اجرا کنیم. وی درباره ارائه تسهیلات در روابط گمرکی دو کشور افزود: کلیات را توافق کردیم که مرز جدیدی را احداث کنیم تا فشار از پایانه مرزی بازرگان – گوربولاغ کاهش یابد. 

همچنین جودت یلماز، وزیر توسعه و نماینده ویژه ریاست رییس‌جمهور ترکیه در امور ایران گفت: با این توافق مشکلی که در مبادی مرزی بر سر راه روابط حمل‌و‌نقل بین دو کشور ایجاد شده بود، برطرف شد. وی ادامه داد: با این توافق عملا مشکل ایجاد شده از ساعت صفر دیشب از میان برداشته شد. دو طرف درباره شرایط عبور ترانزیت تریلی‌ها نیز به توافق رسیده‌اند و از این پس تریلی‌های ترکیه ظرف دو روز خواهند توانست مرز ترکمنستان – ایران – ترکیه را طی کنند. 

اما موضوعی که توافق دو کشور را به حاشیه برد، نوشته روزنامه حریت بود که از کاهش نرخ عرضه سوخت ایران به کامیون‌های ترک از قیمت 1.6 یورو به 0.3 یورو بود که نویسنده این گزارش اشاره به کاهش قیمت سوخت در همه کشورها و برابری نرخ سوخت و ایران و فوب خلیج فارس را از قلم انداخته بود. کاهش قیمت سوخت ایران به ترکیه در حالی رخ داده است که قیمت سوخت در تمام کشورها تا سقف 50 درصد کاهش یافته است که این به معنای دادن امتیاز ایران به ترک‌ها در توافقات نیست. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ZpoXHwis
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه