پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس و اوراق بهادار روز دوشنبه، با 117‌واحد افزایش به رقم 75 هزار و 980 واحد رسید. با این حال بازار سهام بازاری کم‌حجم بود که با پیشرو شدن گروه قندی‌ و برخی شرکت‌های گروه و شرکت‌های برخوردار از سود نقدی بالا در مجامع سالانه بود. به نظر می‌رسد با توجه به برگزاری تدریجی مجامع عادی سالانه و با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان همچنان سایه رکود بر کلیت معاملات بازار سهام سنگینی کند.

گرایش معامله‌گران به خرید اوراق مشارکت و ابزارهای بدهی

با قرار گرفتن شرکت‌ها در شرایط رکود، عملکردهای یک ساله آنها انحراف‌های اندکی از بودجه‌ها داشته است یا پیش‌بینی‌های خود را پوشش داده‌اند اما انتظارات و خوش‌بینی‌های سهامداران را پاسخ نداده‌اند. در عین حال با توجه به اینکه بسیاری از صنایع بورسی از طرح‌های بلندمدت پیروی نمی‌کنند، در نتیجه سرمایه‌گذاران نمی‌توانند آینده سهام موردنظرشان را پیش‌بینی کنند.

اشتیاق معامله‌گران بورس به اوراق مشارکت

معاملات بورس تهران نشان داد که اغلب معامله‌گران حقیقی و حقوقی ترجیح می‌دهند تا دوباره به سمت خرید اوراق مشارکت و ابزارهای بدهی گرایش داشته باشند. آنچه مسلم است با توجه به درجا زدن گروه خودرویی‌ و خروج برخی سرمایه‌گذاران از این گروه‌ها، امکان کسب سود بالاتر از نرخ سود بانکی کوتاه‌مدت در بازار میسر نبوده و همچنان برخی ترجیح می‌دهند تا برگشت دوباره شادابی بازار سهام، روی اوراق مشارکت با نرخ سود 21 تا 22درصدی تمرکز کنند.

ماه‌های پایانی سال گذشته و اوایل سال جاری به دلیل بالا بودن خوش‌بینی‌ها روند بورس صعودی شد اما طی چند هفته گذشته از سرعت رشد قیمتی کاسته شد و قیمت‌ها در بازار بورس با اصلاح همراه شد، البته این اصلاح بیش از این ادامه نخواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود شاخص کل در همین سطوح مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

در پایان معاملات روز گذشته صنایع خودرو، سرمایه‌گذاری‌ها و فرآورده‌های نفتی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند. در این میان گروه فرآورده‌های نفتی و گروه پتروشیمی به‌عنوان صنایع با پتانسیل رشد، مزیت‌های فراوانی نسبت به لیدر فعلی بازار سهام از لحاظ تولید، فروش و صادرات و سرمایه‌گذاری دارند و به نظر می‌رسد با رشد قیمت نفت در نیمه دوم سال جاری و تعیین نرخ خوراک و گاز واحدهای پتروشیمی، این صنایع با رشد همراه شوند و در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرند.

شاخص کل فرابورس روی رقم 801

روز 27 اردیبهشت ماه، ثبت رقم 801 واحدی برای شاخص کل در شرایطی رقم خورد که نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان و پالایش نفت شیراز بالاترین تاثیر مثبت و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های ذوب‌آهن، آهن و فولاد ارفع و نفت پاسارگاد بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس به جا گذاشتند.

بررسی معاملات انجام شده در بازار سهام فرابورس ایران حاکی از آن است که در این روز نماد شرکت ذوب‌آهن، بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام را با دادوستد 71 میلیون سهم به ارزش 217 میلیارد ریال به خود اختصاص داده و در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز اورق اجاره مپنا، بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق را در اختیار گرفته است.

در همین حال در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) نیز صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر با معامله 5 میلیون و 400 هزار سهم به ارزش 57 میلیارد ریال در صدر ایستاد و بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را به نام خود ثبت کرد. دیروز نماد شرکت‌های تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا، بیمه دی و بیمه بهمن نیز در حالی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند که نماد شرکت‌های آهن و فولاد ارفع، زرین معدن آسیا و نفت پاسارگاد نیز با بالاترین افت قیمت روزانه سهام روبه‌رو شدند.

از سوی دیگر در جریان معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا1) پس از ارائه اطلاعات واقعی، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 5 درصد بازگشایی شد، ضمن اینکه در پایان بازار نیز نمادهای معاملاتی شرکت پتروشیمی خراسان، شرکت آهن و فولاد ارفع و شرکت صنایع غذایی مینو شرق به‌منظور برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام متوقف شدند. به هر روی در پایان معاملات دیروز فرابورس ایران در پی دادوستد حدود 346 میلیون ورقه بهادار، ارزش معاملات بالغ بر 2002 میلیارد ریال شد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Ujubozl9
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه