سه شنبه, ۲ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

گام هایی برای طراحی آیکون

7 سال پیش ( 1395/9/18 )
پدیدآورنده : مهتاب کریمی  

سهولت استفاده از یک محصول یکی از مهم ترین نکات در انتخاب کاربران است، بنابراین توجه به این نکته برای یک طراح رابط کاربری دارای اهمیت است. طراحی صحیح آیکون ها در محصولات می تواند این سهولت را تا بخشی تضمین کند. آیکون ها باید قادر باشند خود به تنهایی مفهوم کاربردی خود را بدون استفاده از متن به کاربران منتقل کنند.

به طور میانگین اغلب کاربران در 5 الی 10 ثانیه ابتدایی ورود به وب سایت شما تصمیم می گیرند که در آن بمانند یا تَرکش کنند. آیکون ها باید متناسب با نوع طراحی و فونت مورد استفاده در طراحی وب سایت شما طراحی شوند تا همانند عکس های به کار رفته، معرف کسب و کار و محصولات شما به مخاطبان باشند.

در طراحی آیکون های وب سایت محدودیت خاصی وجود ندارد، آنها می توانند هم با جزییات زیاد و هم جزییات کم طراحی شوند. نکته اصلی که باید مدنظر داشته باشید، استفاده از رنگ های مناسب در جایگاه مناسب آنهاست.

به طور مثال، اگر وب سایت شما زمینه ای روشن دارد و عکس های موجود در آن کاملا حس سرد بودن وب سایت را در شما تداعی می کند، بهترین روش برای خنثی کردن این حالت، استفاده از رنگ ها با تناژ گرم تر در آیکون ها است. نکته بعدی که باید توجه داشته باشید این است که آیا آیکون شما قرار است عملیات خاصی انجام دهد؟

مسئولیت آیکون ها چه در نرم افزار ها و چه در وب سایت ها کاملا متفاوت است. به طور مثال، اگر شما برای نشان دادن عملیاتی از آیکون استفاده می کنید، پس طبعا باید حس کلیک کردن روی آن را، به کاربر انتقال دهید. قطعا طراحی آیکونی که عملیاتی را انجام می دهد با آیکونی که صرفا نقش زیبایی دارد، کاملا متفاوت است.

در طراحی های سبک فلت که از سایه و جزییات استفاده نمی شود، می توان با تعیین قانونی خاص آنها را متمایز کرد. برای مثال با دایره ای دور آنها یا با استفاده از رنگ ها حس دکمه شدن را انتقال دهیم. در همان ابتدای طراحی هر وب سایت یا نرم افزاری بهتر است قوانینی را برای راحت کردن کاربر وضع کنید. رنگ ها خود به تنهایی قوانینی را درست می کنند.

به طور مثال از رنگ آبی تنها برای لینک شدن صفحه استفاده کنید. نوع رنگ در وب سایت باید کاملا شفاف و جذب کننده با کنتراست بالا باشد ولی در اپلیکیشن ها و نرم افزارها این نکته کاملا برعکس است.

طراحی آیکون مناسب وب سایت باید در چهار الی پنچ رنگ کلی خلاصه شود. این گونه در نگاه اول کاربر، این نکته در ذهنش تداعی می شود که وب سایت شما دارای قوانینی است و خیلی زودتر به شما اعتماد خواهد کرد و وقت بیشتری را صرف گشت زدن در وب سایت شما می کند.

نکته مهمی که در طراحی آیکون ها باید مدنظر داشته باشیم این است که جدا از اینکه قرار است در چه محصولی استفاده شوند، به حجم و اندازه آیکون ها توجه کنیم. امروزِ آیکون ها در صفحه نمایش ها با اندازه های مختلف نمایش داده می شوند. یکی از نکاتی که از پسوند SVG استفاده زیادی می شود، توجه به همین نکته است. با استفاده از آیکون های SVG تغییر اندازه تصویر شما روی کیفیت آیکون ها تغییری ایجاد نخواهد کرد.

بحث روی آیکون های نرم افزارها و اپلیکیشن ها کاملا با آیکون های وب سایت ها متفاوت است. آیکون های مورد استفاده در اپلیکیشن ها تا آنجایی که امکان دارند باید ساده شوند ولی مفهوم کلی خود را از دست ندهند. این کتابخانه ها توانستند کمک بزرگی به طراحان آیکون ها بکنند. طراحان با توجه به ساختار این آیکون ها توانستند برای خودشان قوانینی وضع کنند که تمام آیکون ها به صورت ساختار کلی و یک شکل با توجه به سلیقه آنها درآیند.

نکاتی که در طراحی آیکون ها برای نرم افزارها مهم است این است که کاربر قرار است چقدر این رنگ ها را مشاهده کند؟ منظور میزان استفاده کاربر از نرم افزار است. بازه سن افرادی که قرار است با این نرم افزار کار کنند چقدر است؟ طبیعتا  با در نظر گرفتن این نکات می توانید پالت رنگی مناسب برای آیکون در نهایت استفاده کنید.

در انتخاب رنگ باید دقت کنید که اگر کاربر به طور مداوم و طولانی از نرم افزار استفاده می کند، دچار خستگی چشم نشود. بهتر است برای طراحی آیکون ها در نرم افزار ها در نهایت از سه الی چهار رنگ استفاده کنیم. علاوه بر این، استفاده از ویژگی رنگ ها در طراحی آنها می تواند به کاربرد آنها کمک کند. برای مثال همیشه برای اضافه کردن یا ذخیره کردن از رنگ سبز، برای حذف و ممنوع بودن از رنگ قرمز، برای نشان دادن اخطار از رنگ زرد، برای غیر فعال بودن از رنگ طوسی و... استفاده کنید.

جدیت یکی دیگر از مسائلی است که در طراحی محصولات نرم افزاری باید مدنظر داشته باشید. شاید به نظر آیکون ها برای زیبایی به کار آیند ولی فراموش نکنید کاربران شما یک رده سنی خاصی با سلیقه های متفاوت دارند، پس قضاوت در مورد محصول شما بسیار گسترده است.

آیکون ها و رنگ ها می توانند سن نرم افزار، جدیت و خیلی مسائل برندینگ و شخصیت کسب و کار شما را تعیین کنند. آیکون ها می توانند زبان نرم افزار، اپلیکیشن و حتی وب سایت شما باشند. گاهی یک آیکون، توضیح یک خطی را به خوبی شرح می دهد. پس اصلا بی توجه به طرح آیکون نباشید.

منبع : www.uxdesigner.ir
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/k7CBUF8S
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه