پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

معاملات نخستین روز از آخرین هفته معاملاتی بازار سهام در حالی با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت سایپا به‌عنوان لیدر پر قدرت چند وقت اخیر بورس مصادف شد که انتشار اخبار مثبت پیرامون برنامه‌های آتی این مجموعه برای اجرای برنامه افزایش سرمایه، جان تازه‌ای به بازار سهام داد. در عین حال بورس تهران با پایان موعد تسویه معاملات اعتبار کارگزاری‌ها در کنار افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به دورنمای اقتصاد در سال آینده و همچنین انتشار گزارشات مثبت اقتصادی در کشور چین همچنان شاهد رونق گروه‌های معدنی و فلزی در کنار انتشار خبرهای امیدوارکننده در گروه تجهیزاتی‌ها بود. در بازار شنیده شد که دولت با تسویه خارج از نوبت هزار میلیارد تومانی مطالبات شرکت مپنا موافقت کرده است.

از سوی دیگر تکرار روند احتمالی سنوات گذشته در نوروز نشان از رشد بازار طی هفته پایانی سال و هفته‌های اول سال بعد است. از سوی دیگر امسال نسبت به سال‌های گذشته، وضعیت با متغیرهای حمایتی مثبت‌تری نیز همراه بود. در سال‌های اخیر بازار سهام تحت تاثیر ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بسیاری قرار داشت که با اجرایی شدن برجام، ریسک سیاسی از این بازار رخت بر بسته است.

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس تهران

در حال حاضر به دلیل رویدادهای مثبت اقتصادی، ریسک سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار کاهش یافته و به این ترتیب سرمایه‌گذاری در بورس با ریسک پایین‌تری انجام خواهد شد و همه این موارد میزان P/E بازار سهام را افزایش خواهد داد. آغاز روند صعودی و افزایشی بورس تهران از نیمه دی ماه موجب شد تا قیمت سهام شرکت‌ها که در این مدت به کف رسیده بود افزایش یافته و تقاضای چشمگیری برای خرید سهم ایجاد شود تا جایی که پول و سرمایه تازه به بدنه ضعیف بورس تهران تزریق شده و این بازار بتواند در کمتر از دو ماه بازدهی منفی خود را به بازدهی 25 درصدی افزایش دهد و از سایر بازارها پیشی بگیرد.

با مثبت شدن جو بازار سهام اکثر صنایع بورسی از این وضعیت بهره‌مند شدند و بهبود قیمت و تقاضا را تجربه کردند، اما در این میان برخی صنایع سودهای چشمگیری نصیب سهامداران خود کردند و از این نظر شگفتی‌ساز شدند. از میان صنایع مختلف بورسی بی‌شک شگفتی‌سازترین صنعت بورسی به گروه خودرویی اختصاص دارد، زیرا این صنعت بعد از اجرای برجام و رفع تحریم‌ها رشد پر شتاب و بدون توقف خود را آغاز کرد و توانست در مدت سه ماه بازدهی کم نظیر 140‌درصدی را نصیب همراهان خود کند.

بازدید نخست‌وزیر اسبق فرانسه از بورس ایران

از حاشیه‌های بورس اینکه نخست‌وزیر اسبق فرانسه به منظور آشنایی با بازار سهام ایران و انتقال تجارب خود به سرمایه‌گذاران فرانسوی از بورس تهران بازدید کرد. شنبه 22 اسفندماه 94، فرانسیس فیلون، نخست‌وزیر اسبق فرانسه، از بورس تهران بازدید کرد و با قالیباف اصل، مدیر عامل بورس تهران در خصوص بازار سهام ایران و بورس اوراق بهادار تهران به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

در این نشست، فیلون ضمن آشنا شدن با ساختار بازار سهام ایران، ترکیب بورس‌ها، نحوه حضور سرمایه‌گذاران خارجی، ترکیب صنایع و شرکت‌ها، وضعیت مالیات بر سود شرکت‌ها و معاملات، در جریان آخرین تحولات بورس تهران قرار گرفت. همچنین طرفین در مورد نحوه تعامل با سرمایه‌گذاران اروپایی و فناوری سامانه معاملات و موضوعات دیگری در همین زمینه به مذاکره پرداختند.

افت نامحسوس شاخص آیفکس

در نخستین روز هفته پایانی امسال، حدود 9 هزار و 916 میلیارد ریال اوراق بهادار در فرابورس ایران مورد معامله قرار گرفت. ‏ معاملات 22 اسفندماه 1394 بازار فرابورس با خریدوفروش 2 میلیارد و 630 میلیون ‏ورقه بهادار در 33 هزار و 997‌نوبت به ارزش 9 هزار و 915‌میلیارد ریال به اتمام رسید؛ آیفکس هم با افت نامحسوس نسبت به ‏چهارشنبه، رقم 810.33 واحد را نمایش داد. بانک دی با دادوستد 87 میلیون سهم به ارزش 166 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام را در بازار فرابورس به نام ‏خود ثبت کرد. ‏

سهام زغال‌سنگ طبس در کنار توکا ریل و بانک دی بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، ‏سهام شرکت‌های پالایش نفت لاوان، صنعتی مینو و گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شد. ‏ بیشترین حجم و ارزش معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت هم متعلق به دادوستد 211 هزار و 774 ورقه اسناد خزانه ‏اسلامی در نماد «اخزا3» به ارزش 186 میلیارد ریال بود، در عین حال، مبلغ اسمی اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا1» به ‏حساب دارندگان نهایی آن واریز شد.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XcjkNf3p
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه