چندی پیش در صفحه فرصت سرمایهگذاری گزارشی از راهاندازی یک شرکت طراحی دکوراسیون به چاپ رسیدکه با استقبال مخاطبان روزنامه همراه شد. همانطور که مطلعید فعالیت در زمینه طراحی و دکوراسیون جنبههای مختلفی دارد از طراحیها و دکوارسیون خارجی گرفته تا طراحی داخلی، طراحی محیطهای اداری و... . یکی از زمینههای سرمایهگذاری و کسبوکار که میتواند بهعنوان یک فرصت جذاب برای سرمایهگذاران بخشخصوصی مطرح باشد سرمایهگذاری در زمینه دکوراسیون چرم است از این رو بنا به درخواستهای مخاطبان در این مطلب بنا داریم به جنبههای مختلف سرمایهگذاری در این حوزه بپردازیم.
الزامات سرمایهگذاری و میزان سودآوری
شاید تا چند دهه قبل سرمایهگذاری در زمینه دکوراسیون چرم محدود به چند حوزه خاص مانند مبلمان چرم و درهای چرمی میشد، اما امروزه به دلیل استقبال مخاطبان این حوزه در قالب چند کسبوکار مشخص و متمایز دنبال میشود. طراحی و اجرای دکورهای چرمی فضاهای مختلفی از ساختمان را شامل میشود. دیوارپوشهای چرمی، درهای چرمی، وسایل دکوری و تزیینی چرمی، فرشهای چرمی، پادریهای چرمی، گلدانهای سفالی با پوشش چرمی، کابینتهای با پوشش چرمی، تابلوها و... همه و همه در حوزه فعالیت در زمینه دکوراسیون چرم جای میگیرند، اما آنچه در کشور ما بیشتر بهعنوان دکوراسیون چرم شناخته میشود همان اجرای نماهای داخلی از جمله دیوارپوشها و درهای چرمی و برخی پوششهای چرمی دیگر است.
برای فعالیت در زمینه دکوراسیون چرم میتوانید با سرمایه حدود 100 میلیون کار را شروع کنید، البته این مبلغ منهای هزینههای اجاره مکان است. از این مبلغ حدود 40 تا 50 میلیون باید برای طراحی و تجهیز شوروم اختصاص یابد. برای این کار باید فضایی حدود 100 تا 150 مترمربع درنظر بگیرید که میتوانید بخشی از آن را به دفتر کار و سیستم اداری اختصاص دهید. حدود 20 تا 30 میلیون هم برای خرید و تأمین مواد اولیه کار که همان چرم طبیعی است اختصاص دهید. مابقی سرمایه هم به تجهیزات و سرمایه در گردش کار اختصاص مییابد. برای گرفتن مجوزهای کار نیز اگر بخواهید بهصورت شرکتی کار را دنبال کنید باید به دنبال ثبت شرکت و ثبت برند باشید.
همانطور که در گزارش قبل هم اشاره شد، مهمترین عامل موفقیت در زمینه دکوراسیون از هر نوعی که باشد ارائه طرحهای خلاق و نوآورانه است هرچقدر تیم کاری شما حرفهایتر باشد زمینههای سودآوری و موفقیت در کار هم بیشتر خواهد بود. مهمترین بخش کار که بحث بازاریابی و تبلیغات کار است هم در گزارش قبل به تفصیل توضیح داده شده است.
در مورد مواد اولیه باید تمرکز خود را روی چرمهای طبیعی بگذارید. در این میان هم از انواع طرحهایی که وجود دارد باید چرمهایی را استفاده کنید که در صورت آسیب دیدن قابل تعمیر باشد یا زیر کار را نشان ندهد و نکات دیگری که در بحث تخصصی کار باید به آن توجه کنید، ارائه الگوها و طرحهای جدید و جذاب و با تنوع کافی میتواند بازار را برای شما تضمین کند. در رابطه با سودآوری نیز میتوانید بهطور میانگین روی سود حدود 50 درصد حساب باز کنید. در نهایت برای شروع کار با سه تا چهار نیروی متخصص از پس اداره کار برخواهید آمد.
کیفیت، تنوع و قیمت
3 عامل موفقیت در بازار
امید صادقنژاد، مدیر دکوچرم و یکی از فعالان بازار در رابطه با فرصتها و تهدیدهای ورود به این صنعت درگفتوگو با «فرصت امروز» میگوید: سه عامل کیفیت، تنوع طرح و چرم و قیمت مناسب مهمترین عامل موفقیت در این بازار است. وی استفاده از فرصتهای تبلیغاتی و بازاریابی مناسب را از مهمترین عوامل مؤثر در فروش میداند و عنوان میکند: بازاریابی برای دکوراسیون چرم بیش از آنکه وابسته به شیوههای متداول بازاریابی و تبلیغات باشد وابسته به فرهنگ عمومی افراد منطقه یا شهر موردنظر است. در یک جایی بدون بازاریابی خاص این سبک کار در بازار کشش دارد و راحت به فروش میرسد و با استقبال مشتریان مواجه میشود، ولی در منطقهای دیگر هیچ استقبالی از آن بهعمل نمیآید.
صادقنژاد میافزاید: هنوز بسیاری از جنبههای کار برای مردم شناخته شده نیست، بنابراین در برخی شهرها که برای نخستین بار این کار اجرایی میشود باید با قیمتهای بهمراتب پایینتر و با سود حداقلی به مشتریان ارائه شود تا کار در بازار جای خود را باز کند. در حال حاضر هم فعالیت در زمینه وسایل تزیینی و دکوریهای چرمی با حداقل سود مواجهند. این فعال بازار در رابطه با تهدیدهای بازار میگوید: با توجه به اینکه دکوراسیون چرم برای بسیاری از مردم در حد مبلمان چرم شناخته شده است، همواره سرمایهگذاران با این تهدید مواجهند که استقبال خوبی از کار صورت نگیرد، بنابراین عدم توجه به تحقیقات بازار و مکانیابی نامناسب مهمترین تهدید برای سرمایهگذاران تازهکار محسوب میشود.
توصیههای پایانی
صادقنژاد میگوید: ارائه خدمات پس از فروش، ضمانت کار و کیفیت مناسب مهمترین نکتهای است که سرمایهگذاران برای ورود به بازار به آن توجه داشته باشند، از این رو باید به دنبال کار باکیفیت و سود کم باشند. وی میگوید: دوام در کار مستلزم داشتن صداقت در بازار است. دقت در تهیه مواد اولیه و استفاده از مواد اولیه باکیفیت شرط دوام در بازار است. داشتن نیروی کار خلاق و ارائه طرحهای خلاقانه و توجه به سلیقه مخاطبان در هر منطقه باید در اولویت کاری سرمایهگذاران برای ورود به بازار قرار گیرد.
این فعال بازار در پایان در توصیه به تازهواردها میگوید: کسانی که میخواهند در حوزه فعالیت در دکوراسیون چرم کار را آغاز کنند باید توجه داشته باشند که زمینههای کار بسیار گسترده است، بنابراین برای اینکه دچار سردرگمی در کار نشوند و از سوی دیگر با عدم استقبال بازار مواجه نشوند بهتر است روی یکی دو حوزه تمرکز کنند و براساس خواست و سلیقه مخاطبان، فضای کار و فعالیت خود را گسترش دهند و برای موفقیت بیشتر لازم است از حوزههای کاربردی فعالیت خود را شروع کنند و کمتر به دنبال جنبههای لوکس و صرفا تزیینی کار باشند.