پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

با رشد قیمت سهام اکثر شرکت‌ها در بورس طی 35 روز گذشته که براساس آن شاخص کل از سطوح 61 هزار واحدی به محدوده 73680 واحدی فعلی جهش یافت، به نظر می‌رسد دوره رشد پرشتاب قیمت‌های سهام و شاخص‌های بازار سهام به انتها رسیده است. در روز‌های آینده به احتمال زیاد شاهد خواهیم بود که قیمت‌ها و شاخص‌ها در سطوح فعلی تثبیت شده و با نوسان کمی همراه باشند. با این حال بسیاری از صاحبان سرمایه و نقدینگی در حال مهاجرت از بازار پول به سوی بازار سهام هستند که این مهم می‌تواند در آینده‌ای نزدیک همگام با ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس تهران، بازار سهام را وارد دوره جدیدی از رشد و رونق کند.

اما در حال حاضر P/E بازار سهام 7/6 است همچنین P/E بازار فرابورس حدود 6/7 که این دو عدد نشان می‌دهد بازار سهام رشد سریع و شارپی را پس از اجرایی شدن برجام تجربه کرده است. بدین ترتیب به نظر می‌رسد با اشباع قیمت‌ها در بسیاری از صنایع و گروه‌ها، رشد هیجانی بازار سهام به انتها رسیده و آهنگ حرکت بازار از هفته آینده منطقی‌تر و با شیب ملایمی صورت پذیرد.

افت حجم و ارزش معاملات بورس

بورس اوراق بهادار تهران با ثبت رشد 3.7 درصدی در هفته گذشته موفق شد تا بازدهی 17.8 درصدی را نصیب همراهان خود کند و از سایر بازارها جلو بزند. به این ترتیب خوش‌بینی‌های ناشی از بهبود وضعیت اقتصادی موجب شد تا با وجود سنگینی سایه مشکلات اقتصاد جهانی، توجه سرمایه‌گذاران به بورس تهران جلب شود و بازار سهام شاهد ورود نقدینگی جدید به خود باشد. رشد قیمت سهام شرکت‌ها و اشتیاق خریداران برای خرید سهم‌های مختلف موجب شد تا شاخص کل بورس تهران نیز در پنج روز معاملاتی، با رشد 2 هزار و 673 واحدی، از کانال 71 هزار واحد به 73 هزار واحد پرتاب شود. با رونق گرفتن دوباره بورس، حجم و ارزش معاملات هم رشد قابل توجهی پیدا کرد و میانگین روزانه حجم معاملات که پیش‌تر به کمتر از 100 میلیون سهم هم می‌رسید، به بیش از 300 میلیون سهم برسد.

این در حالی است که ارزش و حجم معاملات با کاهش ناچیزی نسبت به هفته قبل مواجه شد و در مجموع 10 هزار و 291 میلیون سهم به ارزش 20 هزار و 236 میلیارد ریال دادوستد شد و دفعات معاملات با 4 درصد کاهش به بیش از 613 هزار دفعه رسید. در این هفته تعداد خریداران با افت یک درصدی مواجه شده و به 176 هزار دفعه رسیده است.

صنعت عرضه برق، گاز و بخار در صدر صنایع فرابورسی

ارزش بازار فرابورس با ۶.۴ درصد افزایش در هفته گذشته به رقم ۹۰۶ هزار و ۲۵۱ میلیارد ریال و آیفکس با رشد ۴.۷ درصدی به عدد ۷۹۲ رسیدند.معاملات هفته گذشته فرابورس ایران در حالی به پایان رسیدکه 3 میلیارد ورقه بهادار در 191 هزار نوبت به ارزش 11 هزار و 597 میلیارد ریال دادوستد شد.همچنین در این مدت، عرضه اولیه مرحله سوم تا پنجم اسناد خزانه اسلامی در نمادهای اخزا3، اخزا4 و اخزا5 با قیمت‌های 852 هزار و 105 ریال، 842 هزار و 600 ریال و 833 هزار ریال و مشارکت خوب خریداران و فروشندگان انجام شد. بازار اول هم شاهد معامله

361میلیون ورقه به ارزش یک هزار و 97 میلیارد ریال بود و در بازار دوم یک میلیارد و 95 میلیون ورقه بهادار به ارزش 4 میلیارد و 642 میلیون ریال خریدوفروش شد که این وضعیت نشانگر رشد 8 درصدی حجم و61 درصدی ارزش معاملات در مقایسه با مدت مشابه هفته قبل است. در بازار پایه نیز حجم معاملات نسبت به هفته پیشین 314 درصد رشد کرد و ارزش آن بالغ بر 791 میلیارد ریال شد. همچنین در هفته‌ای که گذشت، پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر در نماد «آکورد» به‌عنوان یازدهمین ETF فرابورس ایران آغاز و بلوک 7.9 درصدی سهام بیمه آرمان به ارزش 222 میلیارد ریال در بازار پایه فروخته شد.

صنعت عرضه برق، گاز و بخار با سهم 15 درصدی از معاملات در صدر صنایع پیشرو فرابورس قرار گرفت و گروه بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی در رده‌های دوم و سوم جای گرفتند.ارزش بازار فرابورس هم در پایان هفته چهل و ششم سال 94 با 6.4 درصد افزایش به رقم 906 هزار و 251 میلیارد ریال رسید و به دنبال آن آیفکس هم با رشد 4.7 درصدی نشانگر عدد 792 شد.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/8DVJQ7uP
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه